به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) مراسم رونمایی از کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی» دیروز در انتشارات سروش با حضور آیتالله حائری شیرازی، حجتالاسلام محمدرضا زائری به نمایندگی از موسسه معارف الحکمیه لبنان و مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش برگزار شد.
آیتالله حائری شیرازی در این مراسم گفت: مقام معظم رهبری پس از پایان دوران ریاست جمهوری گفتند که اگر امام خمینی (ره) مرا به عنوان مسئول عقیدتی سیاسی یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان منصوب کند، بدون شک می پذیرم. این مسئله بیانگر اخلاص ایشان است و نشان می دهد که او به معنای واقعی موحد و دنیایش بهشت است.
وی با اشاره به این که در این سال ها مقام معظم رهبری طوفانهای عمیقی را تحمل کردهاند که بیانگر ریشه دار بودن اخلاص ایشان است، ادامه داد: مقام معظم رهبری به معنای واقعی موحد است و بدون چون و چرا هر چیزی را که امام خمینی(ره) می فرمودند، میپذیرفتند، چرا که ایشان را نافذ الحکم میدانستند. در دوره غیبت کبری، فقیه جامع الشرایط نافذالحکم است و چون نافذ است، وقتی حکمی صادر می کند، این حکم باید اجرا شود.
وی افزود: یکی از دوستان میخواست که سالگرد تولد مقام معظم رهبری را به عنوان یک روز جشن برنامهای داشته باشد. این به گوش ایشان رسید و به شدت پرخاش کرد. چون هرکس یک برنامهای دارد اخلاقی دارد و اندیشه سیاسی دارد و این کار با اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری تضاد داشت.
امام جمعه سابق شیراز عنوان کرد: در شیراز جلسه روحانیون با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد و طبیعتا تعریف روحانیت مطرح شد. وقتی صحبت ما تمام شد، ایشان که صحبتی از قبل آماده کرده بود، به خاطر محبتی که داشت، صحبت را خود پی گرفت و اندیشه سیاسیاش را نشان داد که بحث آن روز نمودار اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری بود.
وی با اشاره به نمودار اندیشه سیاسی رهبر ایران در مورد امنیت، بیان کرد: جهان تشنه امنیت است و با امنیت، اقتصاد، سلامت، رشد و حیات معنا پیدا می کند. اگر بخواهیم جایگاه امنیت را در حیات انسانی تبیین کنیم، باید به اقتصاد، سیاست، رشد و تکامل توجه کنیم و بگوییم که همه اینها در یک مجموعه قابل بررسی است. جهنم اخلاقی انسانها ریشه در ضعف توحیدی دارد. یک انسان مشرک جایی در بهشت ندارد و هر انسانی باید تنها به وجود خدا ایمان داشته باشد.
وی اظهار کرد: ادیان آمدند که اینجا امنیت ایجاد کنند و منظور از بالقسط، امنیت است. برای این که اگر دنیا بهشت نشود، آخرت وعدهایی بیش نیست. ادیان برای نجات انسان از دو جهنم و رسیدن انسان به دو بهشت دعوت میکند. «ربنا آتنا فیالدنیا حسنه و فیالاخره حسنه» او که نتوانست امروز را بهشت کند، فردا را چه میکند؟ تا دنیا بهشت نشود بهشت آخرت از آن متولد نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: من گواهی میدهم که با توجه به آنچه مقام معظم رهبری بنا بر سخنان خود که حاضر بود به حکم امام خمینی پس از ریاست جمهوری سمت عقیدتی سیاسی یک ژاندارمری در سیستان و بلوچستان را برعهده بگیرد، موحدی واقعی است.
آیتالله حائری شیرازی گفت: امروزه جهان دچار اعتدال وحشت به معنای توحش شده و نه تمدن، زیرا روسیه و چین پس از نابودی هیروشیما توسط دو بمب هستهای به فکر دسترسی به نیروی اتمی شدند و به این شیوه به توحش رسیدند. دانش میتواند تأمین سلاحهای بازدارنده را داشته باشد که دیگران را از خود بازدارد، اما این نصف امنیت است که خود ناامنی میآورد. قدرتی که خودبازدار نیست، برای دسترسی به نیروی بازدارنده خود ایجاد ناامنی میکند. زمانی که آمریکا هیروشیما را بمباران اتمی کرد، شوروی هم در رقابت با او به دنبال سلاح هستهای رفت. این خود نمونه این موضوع است که دانش تنها بخشی از امنیت را تامین میکند. بشریت امروز از تعادل وحشت دارد و تمدن در دنیای امروز اسمی بیش نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری، در پایان با بیان این که تمدن بدون تدین توحشی منظم است، تصریح کرد: امنیت نیاز به خودبازداری دارد. بشر به محض این که دین را از تمدن دور کرد، درهای جهنم را به روی خود باز کرده است. اندیشه سیاسی رهبری این است که مسئله امنیت را رکن تمدن میداند و اگر معنویت را حذف کردی، وارد توحش میشوی. هرچه فساد در جامعهای اوج بگیرد، صلاح نیز در مقابل او اوج میگیرد و اندیشه رهبری این است که چون فساد به اوج خود رسیده است، انسانهایی در این دوره حاضر خواهند شد که صلاح را به اوج میرساند و با این اندیشه است که هنر و ابزارهای دنیای امروز در دستان مومنان برضد کفار استفاده میشود.