صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۸۷۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

گروه سلامت: از آماده‌سازی دام برای کشتار تا چگونگی ذبح، در صورت حفظ اصول شرعی مورد استفاده مسلمانان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ذبح اسلامی یا ذبح حلال به مجموعه دستورهایی گفته می‌شود که در دین اسلام برای طرز ذبح و آماده‌سازی و پخت انواع غذا توصیه شده است که ریشه قرآنی این دستورات فقهی از آیات مبارکه سوره‌های مائده و بقره استخراج شده است.
مدتی است که قبل از ذبح دام به‌ویژه گاو از دستگاه شوک الکترونیکی استفاده می‌شود تا با بیهوش شدن حیوان این عمل به شکلی راحت‌تری انجام شود؛ ولی بعضا شایعاتی مطرح می‌شود که پس از وارد کردن شوک، دام به جای بیهوش شدن جان خود را از دست می‌دهد و ذبح به صورت غیر حلال انجام می‌شود.
برای روشن شدن هر چه بیشتر این موضوع به سراغ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر لیاقتی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور می‌رویم؛ وی در ابتدا سخنان خود ضمن اینکه مجوز بازدید سرزده از کشتارگاره‌‌های تهران به منظور بررسی نحوه ذبح شرعی را در اختیارمان می‌گذارد، طی سخنان می‌گوید: یکی از وظایف این مجموعه نظارت بر ذبح و صید شرعی دام، طیور و صید آبزیان است.
حضور ناظر شرعی در تمامی کشتارگاه‌های کشور
وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام 700 کشتارگاه‌ کشور دارای ناطر شرعی است، ادامه داد: این کشتارگاه‌ها به سه دسته: صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی تقسیم می‌شوند، صنعتی‌ها بیشتر مربوط به طیور، نیمه صنعتی‌ها عمدتا مربوط به دام و سنتی‌ها نیز کاملا اختصاص به دام دارد که در این مراکز از زمان کشتار دام تا پایان کار ناظران ذبح شرعی حضور دارند و به این فرایند نظارت می‌کنند.

 


در صورت عدم کشتار پس از مدتی حیوان به حالت عادی خود باز می‌گردد
وی در خصوص نحوه ذبح توسط دستگاه شوک الکترونیک گفت: شوکرها دارای نوسانات بالا و پایین است، اگر ولتاژ آن بالا برود ممکن است حیوان بمیرد ولی این دستگاه‌ها دارای درجه‌بندی هستند و آن را بر روی درجه پایین می‌گذارند که حیوان تنها بیهوش می‌شود و پس از مدتی اگر او را کشتار نکنند او  به حالت عادی خود باز می‌گردد.
تعیین میزان ولتاژ برق با نظارت ناظر شرعی و ناظر فنی حاضر در کشتارگاه صورت می‌گیرد
وی با تاکید بر اینکه تعیین میزان ولتاژ برق با نظارت ناظر شرعی و ناظر فنی حاضر در سالن کشتارگاه صورت می‌گیرد، بیان کرد: به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که در هیچ کشتارگاهی مرغ به صورت یک‌ جا ذبح نمی‌شود و اینگونه نیست دستگاهی سر این حیوانات را بزند بلکه تک تک این حیوانات توسط ذابح کشتار می‌شوند و برای تمامی آن‌ها «بسم الله» گفته می‌شود همچنین ناظر شرعی علاوه بر کیفیت و شیوه کشتار دام به موضوع طهارت قطعات مرغ و لاشه‌های گاو و گوسفند نظارت می‌کند که هم اکنون 6 هزار ذابح در کشور دوره‌های آموزشی را گذرانده و کارت ذبح هم در اختیار دارند.

پس از صبحت‌های حجت‌‌‌الاسلام و المسلمین لیاقتی به منظور بررسی هر چه بیشتر مباحث یاد شده به صورت سرزده به سراغ برخی از کشتارگاه‌های پایتخت رفتیم، مسیر تهیه گزارش یکی از مراکز حومه شهرری انتخاب شد، در طی مسیر حجت‌الاسلام و المسلمین فاضل اشرفی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان تهران نیز همراهیمان می‌کرد.

شرایط ذبح شرعی دام/ مصاحبه شرعی از تمامی ذابحین
حجت‌الاسلام فاضل با تاکید بر اینکه در صورت عدم رعایت مسائل شرعی دام معدوم و به کوره‌های لاشه سوز ریخته می‌شود، گفت: برای ذبح حیوان سه شرط روبه قبله بودن، بریدن چهار رگ و ذبح با نام خدا باید مورد توجه قرار بگیرد، بدین منظور از تمامی ذابحین مصاحبه‌های شرعی گرفته می‌شود و احکام شرعی و ذبح شرعی به آنان آموزش داده می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه پس از قبولی در کلاس‌ها به افراد کارت ذابحی داده می‌شود، اضافه کرد: به دلیل اینکه خون سریع ترین عامل ایجاد آلودگی است بنابراین ذبح باید به گونه‌ای باشد که خونی در بدن حیوان باقی نماند بدین منظور در ذبح شرعی زمانی که چهار رگ دام بریده می‌شود تمامی خون بدن حیوان تخلیه می‌شود.
در خلال صحبت‌های حجت‌الاسلام فاضل به کشتارگاه مورد نظر می‌رسیم، پس از حضور در محل، مسئولان کشتارگاه و ناظر شرعی مجموعه به استقبالمان می‌آیند، حجت‌الاسلام مصطفی نصر، ناظر ذبح شرعی کشتارگاه شخصی است که در ادامه گزارش برای اطلاع از نحوه دقیق ذبح شرعی حیوانات توضیح می‌دهد.

دام‌ها پس از خریداری از دامداران سراسر کشور و رعایت مسائل بهداشتی وارد چرخه کشتار دام می‌شوند، کشتار دام‌ها معمولا بعد از نماز صبح آغاز می‌شود و کشتار طیور نیز معمولا از ساعت 23 به بعد شروع می‌شود.
گوسفند با رعایت سه اصل رو به قبله بودن، ذکر نام خدا توسط ذابح و بریدن چهار رگ عمل ذبحش انجام می‌شود، ولی در گاو به دلیل نوع جثه و بعضا سختی عمل ذبح، دام پس از ورود به تله گاوی میزان مشخصی شوک به بدنش وارد می‌شود که پس از آن به وسیله دستگاه‌های موجود حیوان از پای آویزان شده و ذابح عمل ذبح شرعی را انجام می‌دهد.
در این بین نیز لاشه‌های حرام شده و غیرقابل عرضه به منظور معدوم شدن به کوره‌های لاشه سوز برده می‌شوند.


پس از این مرحله نیز اجزای حرام جمع آوری و در داخل دبه‌های پلمپ کد دار برای صادردات به کشور چین ریخته می‌شود و سایر بخش‌‌های آماده سازی گوشت دام‌ها برای عرضه نیز توسط کارشناسان بهداشتی حاضر در کشتارگاه‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرد. بدین ترتیب گوشت حلال با انجام عمل ذبح شرعی از کشتارگاه‌ها وارد سفره‌های مردم می‌شود.

گزارش تصویری/ ذبح شرعی در کشتارگاه‌های تهران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
خدا کنه واقعا تو همه کشتارگاه ها این جوری باشه
هاشمی
|
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
لطفا در خصوص کشتار مرغ هم یک گزارش تهیه کنید حرف و حدیث در مورد اینکه طیور رو به شکل غیر شرعی ذبح می‌ کنند خیلی زیاد شده ممنون