صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۹۷۱۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
یک پیشکسوت قرآنی عنوان کرد:

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: برای پاسداشت از مقام معلم قرآن، می‌توان با برگزاری همایش‌ها و نشست‌هایی در ایام و مناسبت‌های مذهبی به تجلیل از معلمان قرآن پرداخت و زمینه شغلی مناسب را برای آنها در جامعه فراهم کرد.

محمدجواد اسماعیل‌زاده، از اساتید ممتاز آموزش تفسیر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با فعالیت‌های خود رد زمینه آموزش علوم قرآنی، می‌گوید: از سال 1359 تاکنون در زمینه آموزش تفسیر قرآن فعالیت دارم و از کارهایی که انجام داده‌ام، می‌توان به ترجمه تصویری سوره واقعه، تصویرسازی مباحث حج در قرآن اشاره کرد.

تصویرسازی «ولایت در قرآن»؛ از جمله برنامه‌های آموزشی مؤسسه زلال نور

وی با اشاره به این که در حال حاضر، تصویرسازی «ولایت در قرآن» از جمله فعالیت‌های آموزشی اینجانب است، اظهار کرد: در سال 1386 به‌عنوان مدیر مرکز عالی پژوهش و تربیت مدرس قرآن کریم مشغول به فعالیت شدم و از سال 1388 تاکنون به‌عنوان مدیر مؤسسه زلال نور که مؤسسه قرآنی برتر سال 1391 شناخته شد، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن کرده‌ام.

این پژوهشگر قرآن در رابطه با جایگاه و مقام معلم قرآن، بیان کرد: طبیعی است که در دین مقدس اسلام خیلی بر این موضوع تأکید شده است و بنا به فرمایش امام خمینی(ره)، معلمی، شغل انبیاست و کار بسیار پرمسئولیت و خطیری است و در این راستا سالروز شهادت آیت‌الله مطهری به‌عنوان روز معلم در کشور مطرح شد و به‌همین منظور هر سال در این روز، مراسم بزرگداشتی برگزار می‌شود.

وی در مورد نامگذاری روزی با عنوان روز معلم قرآن، افزود: این که یک روز را بخواهیم به‌عنوان روز معلم قرآن در میان دیگر معلمان که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند در نظر بگیریم، نظر موافق ندارم، چون اگر بخواهیم برای تمامی معلمان در هر رشته‌ای که فعالیت می‌کنند، روزی را در نظر بگیریم، ممکن است حتی روزهای سال باشد.

این مدرس قرآن در رابطه با این که توجه به معلمان قرآن چه تأثیر مثبتی در روند ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور خواهد داشت، تصریح کرد: اگر بخواهیم بحث و جایگاه معلمان قرآن را برجسته کنیم در ماه رمضان که ماه نزول قرآن است، می‌توانیم همایش‌ها و جلساتی را با عنوان پاسداشت معلمان قرآن برگزار کنیم.

وی درباره دغدغه معلمان قرآن، گفت: در حال حاضر دغدغه معلمان قرآن، همان است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تأکید دارند و بحث فرهنگ جامعه است و این که زمینه‌های فعالیت در جامعه برای معلمان قرآن فراهم نیست، حمایت به‌طور کلی صورت نمی‌پذیرد و یا اگر هم صورت می‌پذیرد، خیلی ضعیف است.

سرمایه‌گذاری در بحث توسعه فرهنگ دینی

اسماعیل‌زاده افزود: به‌عنوان مثال این که یارانه‌های افراد پردرآمد حذف می‌شود و صرف توسعه بهداشت می‌شود، کار بسیار زیبایی است، اما این سؤال در ذهن افراد به وجود می‌آید که در بحث توسعه فرهنگ، می‌خواهیم چقدر سرمایه‌گذاری کنیم.

وی اظهار کرد: دغدغه دیگر موازی‌کاری‌هایی است که در مباحث فرهنگی و قرآنی وجود دارد و شاهد بوده‌ایم که اخیراً در اتحادیه‌های قرآنی، انسجامی در حال شکل‌گیری است و این یک کار زیبایی است، البته اگر تحقق بپذیرد، در هر حال موازی‌کاری‌هایی در این زمینه صورت می‌پذیرد و اگر یک نهاد یا مرکز، متولی شود و از موازی‌کاری‌ها جلوگیری کند، شاید مؤثرتر باشد.

حمایت از طرح‌های قرآنی

مدیرمسئول مؤسسه زلال نور تربت حیدریه بیان کرد: قالباً برنامه‌های قرآنی در مسئولان قائم به شخص می‌شود، یعنی شخصی طرحی را ارائه می‌دهد و آزمون‌هایی در رابطه با آن برگزار می‌شود، اما پس از حمایت نشدن، طرح‌ها نیمه‌تمام باقی می‌ماند.

وی در پایان در رابطه با راه‌اندازی بانک اطلاعات معلمان قرآن، تصریح کرد: معلم قرآن نباید تنها در قاری قرآن منحصر شود، بلکه معلم قرآن شامل تفسیر و مباحث هنری در زمینه علوم قرآنی و غیره می‌شود و این کار باید با یک دید بازتر صورت پذیرد و معلمان قرآن در تمامی رشته‌ها را شامل شود.