صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
حجت‌الاسلام سلیمی عنوان کرد:

گروه سیاسی: عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اهمیت تکریم معلمان قرآن گفت: پیامبر(ص) امتیازات خاصی برای حافظان و معلمان قرآن قائل بودند؛ به عنوان مثال اگر قرار بر تقسیم غنائم بود، بین افراد بر حسب انسی که با قرآن داشتند، تقسیم می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با بیان اینکه جایگاه معلم قرآن جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ دینی ماست، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) امتیازات خاصی برای حافظان و معلمان قرآن قائل بودند؛ به عنوان مثال اگر قرار بر تقسیم غنائم بود، بین افراد بر حسب انسی که با قرآن داشتند، تقسیم می‌کردند.

وی افزود: اگر دو نفر از نظر توانایی همسان بودند، در حالی‌که یکی از آنها حافظ قرآن بود، پیامبر(ص) در انتصابات به او توجه ویژه‌ای داشتند؛ این نوع نگاه باعث شده بود که گرایش ویژه‌ای به قرآن و معانی آن و اجرایی کردن محتوای قرآن در جامعه به وجود بیاید.

سلیمی تصریح کرد: متأسفانه بعد از انقلاب علی‌رغم صحبت‌ها و شعارهای فراوانی که دادیم، آن‌چنان که باید و شاید قرآن‌محور عمل نشد؛ یعنی قرآن محور رفتارهای اجتماعی ما قرار نگرفت و همین باعث شد  که در حیطه مسائل فردی نیز نتوانیم در انس با قرآن موفق عمل کنیم.

منتخب مردم محلات در مجلس با بیان اینکه کارهای فراوان و گام‌های بلندی که در این زمینه برداشته شد، در تراز نظام جمهوری اسلامی نبود، گفت: در آموزش و پرورش به قرآن به عنوان یک درس حاشیه‌ای نگاه شد که این نگاه اصیل نیست؛ ممکن است برخی برنامه‌ریزها نگاه‌های متفاوتی داشته باشند اما این نگاه به عنوان یک رویه در آموزش و پرورش حاکم نشده است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تکریم معلمان در ایام هفته معلم اشاره کرد و گفت: در این ایام از بسیاری از معلمان تجلیل می‌شود اما آیا تا به‌حال معلمان قرآن که در عرصه آموزش قرآن و مفاهیم آن سال‌ها تلاش کرده‌اند، به صورت ویژه تجلیل شده است؟

سلیمی ادامه داد: درست است که به افرادی که در سایر عرصه‌ها موفق عمل کرده‌اند باید تکریم شوند، اما اینکه عدم تکریم معلمان قرآنی با نگاه نبوی هم‌خوانی ندارد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه باید قرآن را از حاشیه به متن بیاوریم، گفت: قرآن کتاب حیات فردی و اجتماعی است، نه اینکه به عنوان تمین و تبرک سر کلاس‌ها خوانده شود و یا بچه‌ها صرف ثواب بردن قرآن‌آموزش کنند.