صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۰۶۸۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
نوید محمدزاده:

گروه هنر: عموما مخاطبان نمایش‌های دفاع مقدسی را شعاری و کلیشه‌ای ارزیابی می‌کنند در حالی که با تغییر در نوع نگرش به این گونه آثار و همراه کردن آنها با چاشنی طنز می‌توان مخاطب را با آثار دفاع مقدسی آشتی داد.

نوید محمدزاده، بازیگر تئاتر و سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: نگرش ما در مورد افرادی که در جنگ به هر نحوی در کسوت رزمنده، تدارکاتچی، مردم عادی حضور داشتند باید تغییر کند، آنها انسان‌های خارق‌العاده‌ای نبوده‌اند؛ افراد عادی بودند مانند همه ما، با این تفاوت که در موقعیت ویژه‌ای قرار داشتند که شاید کمتر کسی از ما آن را تجربه کرده باشد و نیاز به اتخاذ واکنش متفاوتی داشتند که ما در زندگی عادی سراغی از آن نداریم.
وی ادامه داد: با این وجود قطعاً روابط انسانی در بحبوحه آن شرایط و وضعیت خاص وجود داشته است و به این شکل نبوده که همه رزمندگان مثلاً در خاکریز به جنگ و اسلحه و مسائلی از این دست فکر کنند؛ فکر و اندیشه در مورد خانواده، زن و فرزند، روابط دوستانه با همسنگران، همه اینها جزئی از مواردی است که در تقویت روحیه برای تداوم مقاومت و مقابله با دشمن که به خاک و کیان کشور تعرض کرده بود، نقش داشت.
بازیگر نمایش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد» تصریح کرد: براساس آنچه در خاطرات مکتوب و شفاهی از دوران دفاع مقدس باقی مانده، این دوران مملو از حوادث تلخ و شیرین بوده است، موقعیت‌های کمیک و تراژیک توأمان در آن رقم خورده است و به این شکل نبوده است که ما مقطع زمانی طولانی را صرفاً به وجه خشن، بیرحمانه جنگ و بی‌خانمانی آن بیاندیشیم.
بازیگر فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» در ادامه گفت: به کار بردن زبان طنز و یا پرداختن به آن در تولید اثر نمایشی و تمرکز بیشتر به آن بخش از جنگ و دفاع مقدس که در آن افراد در موقعیت‌های طنز و کمیک قرار می‌گرفتند و با توسل به آنها می‌توان فضایی را به وجود آورد که به موضوعات و مضامین جدی‌تری از این مقطع تاریخی پرداخت که شاید دیگر کسی حوصله شنیدنش را نداشته باشد.
محمدزاده گفت: شرایط به گونه‌ای است که وقتی صحبت از تولید یک نمایش دفاع مقدسی و یا نمایشی در تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌شود موضعی منفی از سوی مخاطب نسبت به آن به وجود می‌آید و این نمایش‌ها را شعاری و کلیشه‌ای ارزیابی می‌کنند در حالی که با تغییر در نوع نگرش به این گونه آثار و مثلاً همراه کردن آنها با چاشنی طنز می‌توان مخاطب را با آثار دفاع مقدسی آشتی داد.
وی تأکید کرد: برای نسل جوان که مقاطعی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را درک نکرده و با آن در قالب آثار و ماندگارهایش مواجه می‌شوند نیاز به تولید آثار فرهنگی و هنری و به ویژه آثار نمایشی است اما برای تغییر ذائقه و رفع همه آن چیزی که طی این سال‌ها دچار تکرار شده است باید رویکرد و نگرش تولیدکنندگان تغییر کند و از زوایه‌ای تازه به وقایع در آثارشان بنگرند.
بازیگر نمایش «آخرین‌نامه» در پایان گفت: طنزی که در اجرای نمایش «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد» و این اخیراً در نمایش «آخرین‌ نامه» وجود دارد موجب اقبال خوبی از سوی تماشاگران نسبت به این آثار شده است و جالب است این موضوع را مطرح کنم که بیشترین مخاطبان این گونه آثار نسلی هستند که تصویری از وقایع انقلاب و دفاع مقدس نداشته‌اند.