به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز، یکشنبه، 25 خرداد با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از برنامهها و سیاستهای این وزارتخانه در سال 93 پرداخت.
وی در سخنانی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان وسیعترین فصل مشترک حاکمیت و مردم نقش بیبدیلی را در تعامل مردم و نهادهای حاکمیتی ایفا میکند، گفت: مدارس و واحدهای سازمان آموزش و پرورش به گستردگی میهن اسلامی در اقصینقاط کشور حضور جدی داشته و پرچم پرافتخار میهن اسلامی را به اهتزاز درآورده و ارتباطی دو سویه را بین حاکمیت و مردم برقرار میسازد.
فانی افزود: آموزش و پرورش ارزشها و پیامهای انقلاب و میهن اسلامی را در قالب کتابهای درسی و برنامههای آموزش و پرورش بهطور مستقیم با دانشآموزان و به طور غیر مستقیم با اولیای آنها مبادله میکند؛ در بسیاری از مواقع به دلیل شخصیت پرنفوذ معلم در جوامع روستایی و شهری بسیاری از خدمات اجتماعی و سیاسی حاکمیت از قبیل برگزاری انتخابات، آمارگیری و توزیع کالاها و خدمات حمایتی، شناسایی اقشار آسیبپذیر، حل دعاوی و مشکلات منطقهای آموزش و پرورشهای محلی در زمینههای بهداشتی و محیط زیست، بزرگداشت مناسبتهای ملی و انقلابی و بسیاری دیگر از این خدمات از سوی معلمان و توسط مدارس مستقر در مناطق شهری و روستایی و عشایری صورت میپذیرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این میان تعداد 719 اداره آموزش و پرورش منطقه و یا شهرستان در قالب 32 اداره کل آموزش و پرورش مسئولیت سازماندهی، برنامهریزی و نظارت بر فعالیتهای رسمی را بر عهده دارند.
فانی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری افتخار خدمترسانی به حدود 12 میلیون دانشآموز را دارا بوده است، گفت: از این تعداد 48 درصد را دختران و 52 درصد را پسران تشکیل میدهد.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی به دانشآموزان 105 هزار واحد آموزشی با قریب به 542 هزار کلاس درس دایر بودهاند؛ در مجموع تعداد دانشآموزان کشور، حدود 1 میلیون و 800 هزار، یعنی 6/8 درصد در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نیروی انسانی کارآمد در آموزش و پرورش گفت: نیروی انسانی مهمترین عامل در حلقه کیفیت و مؤثرترین مؤلفه در اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی است؛ نقش نیروی انسانی چنان است که در صورت نقص و یا کاستی در سایر عوامل آموزشی میتواند ارتقاء کیفیت را تضمین و دستیابی به اهداف آموزش و پرورش را محقق سازد؛ به دلیل همین تأثیرگذاری است که گفتهاند رسیدن به توسعه پایدار بدون آموزش و پرورش با کیفیت و آموزش و پرورش با کیفیت بدون معلمان متعهد، علاقهمند و متخصص غیر ممکن است.
فانی اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش به مدد آموزههای دینی و انقلابی و علیرغم تنگناهای موجود موفقیتهای خود را مدیون نیروی انسانی فرهیخته و معلمان متعهد میداند که مأموریت خطیر خود را همسو با رسالت عظیم پیامبران رشد و تعالی جامعه قرار دادهاند؛ از طرف دیگر وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن حدود یک میلیون نفر، اعم از معلمان و کادر اداری، بزرگترین دستگاه دولت از حیث نیروی انسانی است که از این تعداد حدود 53 درصد را خانمها و 47 درصد را آقایان تشکیل میدهند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در آموزش و پرورش به ازای هر 19 دانشآموز یک معلم اشتغال داشته و علیرغم توجه و تلاش به عمل آمده، به ازای هر 250 دانشآموز تنها یک مربی و معلم پرورشی امکان تخصیص پیدا کرده است؛ در حوزه سلامت و بهداشت نیز به ازای هر 1670 دانشآموز تنها یک مراقب سلامت و مربی بهداشت به خدمت مشغول است.
وی گفت: حدود نیمی از شاغلان آموزش و پرورش بیش از 20 سال سابقه خدمت دارند و در این میان حدود 10 درصد کارکنان طی 3 سال آینده به سن بازنشستگی خواهند رسید؛ به این ترتیب طی سه سال آینده حدود صد هزار نیروی انسانی از آموزش و پرورش خارج خواهند شد.
فانی خاطرنشان کرد: هنوز حدود یکسوم دانشآموزان در فضاهای آموزشی تخریبی و نیازمند مقاومسازی مشغول تحصیل هستند و کماکان سیهزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد هستند؛ در این میان هنوز 10 هزار واحد آموزشی به صورت دو نوبته اداره میشوند.
وی با اشاره به افزایش 26 درصدی بودجه هزینهای آموزش و پرورش در سال جدید اظهار کرد: ساختار بودجهای آموزش و پرورش بهگونهای است که متأسفانه حدود 99 درصد اعتبارات به هزینههای پرسنلی و حقوق و دستمزد کارکنان اختصاص مییابد و تنها یک درصد آن برای انجام فعالیتهای عملیاتی و اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی به هزینه گرفته میشود.
وزیر آموزش و پرروش تصریح کرد: این مشکل جدی آموزش و پرورش است که معلمان انگیزه لازم را برای کار ندارند و مهارتها و شایستگیهای حرفهای لازم را در حد مورد نیاز در اختیار ندارند.
وی ادامه داد: اختلال در نظامهای انگیزشی معلمان به شدت بر کیفیت اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی لطمه وارد میسازد؛ معلمان امروز صبورانه منتظر اقدامات دولت خدمتگزار و مجلس برای اعتلای جایگاه معیشتی و منزلت اجتماعی و رفاهی خود هستند؛ از دیگر سو پیچیدگی محیطهای آموزشی و عوامل مؤثر در آن و همچنین مواجهه تخصصی و حرفهای با چالشهایی که نظام آموزشی با آن روبروست، اقتضا میکند، برنامههای ارتقای دانش و مهارتهای معلمان به صورت مستمر و مداوم به اجرا درآید تا این نیروی عظیم اجتماعی بتواند بر مسائل عدیده نظام آموزشی فائق آید.
وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین برای پاسخگویی مناسب و مطلوب به چالشها راهکارهای مناسبی را پیشبینی کرده که از سال تحصیلی جاری تعدادی از راهکارهای سند تحول به تدریج اجرا خواهد شد.
فانی با اشاره به برنامههای ارائه شده خود در جلسه بررسی صلاحیتش در صحن علنی مجلس اظهار کرد: 8 ماه پیش برنامهای تقدیم مجلس کردم که خود را مکلف به اجرای آن میدانم؛ برنامه ارائه شده مبنی بر اسناد فرادستی چون سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و سند تحول بنیادین نظام آموزشی تنظیم و تمام اجزای آن متناسب با مفاد این اسناد بوده است.
وی تصریح کرد: بی شک محدودیتهای اعتباری و امکانات اجرایی در اولویتبندی برنامهها و حجم عملیاتی آنها تأثیرگذار بوده است، لکن همه همکاران بنده در آموزش و پرورش، همه اهتمام خود را برای اجرای این برنامهها و ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش به عنوان راهبرد اصلی در سال تحصیلی آتی به کار خواهند بست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب یکی از محورهای برنامههای سال 93 را تشکیل داده است، اظهار کرد: 6 سیاست از 21 سیاست کلی مذکور که ارتباط مستقیم با حوزه مأموریت و وظایف آموزش و پرورش داشته، به 15 سیاست اجرایی و 54 برنامه اجرایی تنظیم شده که جزوه تفصیلی آن در کمیسیون آموزش و پرورش ارائه شده است.
فانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز طرح رتبهبندی معلمان که در مجلس بررسی شد، جزو برنامههای دولت است و در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و ما امیدواریم که این طرح در آینده نزدیک به صورت یک لایحه تقدیم مجلس شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در این طرح هم بحث انگیزش و هم بحث ارزیابی صلاحیتهای حرفهای معلمان و معیشت آنها با هم دیده شود.
فانی در پایان گفت: اینک که در آستانه تنظیم برنامه ششم توسعه کشور و بودجه 94 قرار داریم، فرصت مغتنمی برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید برای اعتلای آموزش و پرورش کشور و دستیابی به برنامههای باکیفیت و تحصیل استانداردهای متناسب با تعلیم و تربیت در تراز جمهوری اسلامی است؛ انتظار دارم به طور ویژه مجلس حمایتهای خود را مبذول داشته تا آموزش و پرورش به یکی از اولویتهای جدی کشور تبدیل شود.