صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۱۷۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: جلسات قرائت قرآن روزهای جمعه مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث که شاید برای تک‌ تک قرآن‌آموزان دیروز و مدرسان امروز صندوقچه‌ای از خاطرات باشد، توانسته رایحه‌ای از جنس نور را در فضای شهر بتاباند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث در سال 1385 با مدیریت سیدمحسن موسوی‌بلده، مؤلف کتاب «حلیةالقرآن» در حسینیه حضرت علی‌اکبر(ع) متعلق به اهالی بلده نور تشکیل و به ثبت رسیده است.

این مکان برای انجام فعالیت‌های قرآنی ویژه گروه‌های خردسالان، آقایان و بانوان پایه‌گذاری شده است و محور آموزش مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث، تربیت حفاظ و قراء است.

تهیه مکان مؤسسه احسن‌الحدیث توسط اهالی بلده نور

بلده نور، شهری است از توابع استان مازندران؛ شهر بلده دارای آب و هوای ییلاقی است و از طریق سه جاده به شهرهای شمالی و تهران دسترسی دارد؛ به واسطه گرایش اهالی این شهر به موضوعات قرآنی و دینی، مکانی در شهر تهران تهیه شد که از این رو با عنوان حسینیه حضرت علی‌اکبر(ع) معروف است.

در این حسینیه، مؤسسه احسن‌الحدیث واقع شده است که در نوبت صبح و بعد از ظهر روزهای هفته به تربیت مربیان، قاریان و حافظان قرآن می‌پردازد. افراد در این مؤسسه قرآنی از سطح مبتدی تا عالی تحت آموزش قرار می‌گیرند؛ همچنین در کنار بحث قرآن به معارف اهل بیت(ع) نیز توجه لازم می‌شود.

هیئت امنای مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث اساتید قرآنی همچون عباس سلیمی، محمد خواجوی، احمد حاجی‌شریف، سیدعلی خاموشی، سیدحسین موسوی‌بلده، محمدرضا پورزرگری، معصومه عباسی‌نظری، جعفر اصغری و رضا فراهانی هستند.

مؤسسه احسن‌الحدیث در خیابان 17 شهریور واقع شده است و روزهای جمعه از ساعت هشت تا 12 جلسات قرائت قرآن با شرکت قاریان و اساتید مطرح کشور در طبقه همکف این مؤسسه قرآنی دایر است.

لحظاتی با جلسات قرائت قرآن مؤسسه احسن‌الحدیث

وارد حیاط این مؤسسه که می‌شوم، اولین چیزی که توجه‌ام را به خود جلب می‌کند، صدای قاریان قرآن است؛ قاریانی که با نوای دلنشین خود توانستند، آرامش خاطر به اهالی خیابان صفای شرقی بدهند.

صدای قرائت قاریان قرآن، گام‌هایم را به سمت خود هدایت کرد؛ وارد حسینیه که شدم، تعدادی از مردم را دیدم که با دقت به صدای قاری گوش می‌دهند. در کنار قاری قرآن، سیدمحسن موسوی‌بلده، استاد قرائت و تجوید قرآن نشسته بود که متوجه حضور من شد و از دور مرا راهنمایی به حضور در جلسه کرد.

قرآن که خود یک نسخه شفابخش برای همه دردها است، خود را به عنوان یک عامل مؤثر برای تسکین قلب‌ها می‌داند؛ واقعاً که همین گونه است، لحظاتی که در این جلسه حضور داشتم، توانست رایحه‌ای از جنس نور را بدرخشاند.

جلسات قرائت قرآن روزهای جمعه این مؤسسه قرآنی که شاید برای تک‌ تک قرآن‌آموزان دیروز و مدرسان امروز صندوقچه‌ای از خاطرات باشد، توانسته نقش به سزایی در توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشد.

با سیدمحسن موسوی‌بلده، مدیرعامل مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث به گفت‌وگو می‌پردازم:

متولد چه سالی هستید و از چه زمانی با قرآن مأنوس شدید؟

سیدمحسن موسوی‌بلده، متولد سال 1332 در محله پامنار تهران هستم و از همان کودکی به واسطه گرایش خانواده به مسائل مذهبی و دینی همراه با مرحوم پدرم در هیئت‌ها و مساجد حضور یافتم.

همچنین با حضور در جلسات قرائت قرآن، توانستم تسلط نسبی در روخوانی قرآن پیدا کنم و پس از ورود به مقطع چهارم دبستان در مدرسه محمودیه اسلامی، همراه با دیگر دانش‌آموزان به همت معلم مبتکر قرآن مدرسه به هم‌خوانی قرآن پرداختم.

اولین جلسه قرائت قرآن با مدیریت شما از چه سالی آغاز شد؟

پس از گذراندن مرحله آموزش اصول تجوید قرآن کریم توانستم به امر استاد خود در سال 1350 به‌ عنوان معلم، جلسه قرآن یکی از هیئت‌ها را اداره کنم؛ این در حالی بود که دانشجوی فیزیوتراپی در دانشکده پزشکی بودم و علاوه بر تحصیل در دانشگاه به معلمی در حوزه قرآن کریم می‌پرداختم. به طور یقین معلم قرآن بودن، افتخاری است که نصیب هر کسی نمی‌شود.

در رابطه با چرایی تشکیل مؤسسه احسن‌الحدیث توضیح دهید؟

این مؤسسه قرآنی با هدف تربیت قراء و حفاظ تشکیل شده که در نهایت با شناسایی و پرورش این افراد، بتوانیم چهره‌های شاخص قرآنی داشته باشیم؛ همچنین تربیت قاریان و حافظان عامل به قرآن و عترت چشم‌انداز مؤسسه احسن‌الحدیث است.

آیا مؤسسه احسن‌الحدیث دارای واحد پژوهش است؟

هم‌اکنون واحد پژوهش در این مؤسسه قرآنی تشکیل شده، امّا در نظر داریم تا شورای پژوهشی راه‌اندازی و بحث پژوهش در علم قرائت و عترت مورد بررسی قرار گیرد.

برای تربیت قاریان و حافظان قرآن باید زمینه‌ای لحاظ شود تا معلمان قرآن با متدهای جدید و علم به روز و با علم و فن قرائت قرآن آشنا شوند. بر این اساس واحد پژوهش به پیگیری مباحث مربوط به علم قرائت و عترت خواهد پرداخت.

از جمله محصولات این مؤسسه می‌توان به انتشار کتاب حلیة‌القرآن سطح یک و دو، کتاب آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، لوح محفوظ و قلم قرآنی به همراه آموزش تخصصی تجوید اشاره کرد.

درباره دوره‌های تربیت مربی قرآن در مؤسسه احسن‌الحدیث توضیح دهید؟

این مؤسسه قرآنی دو دوره تربیت مربی قرآن خردسالان برگزار کرده و پیش‌بینی می‌شود، در آینده‌ای نزدیک دوره تربیت مربی قرآن خردسالان و تربیت معلم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم برگزار شود.

هم‌اکنون 18 معلم قرآن در بخش بانوان و 12 معلم قرآن در واحد آقایان مؤسسه احسن‌الحدیث مشغول به فعالیت هستند، همچنین با برگزاری جلسات قرائت و حفظ قرآن در سطوح عالی، 110 قاری و 15 حافظ قرآن تربیت شده‌اند.

به طور کلی برای آن که فهم صحیح از کلام الهی داشته باشیم، لازم است تا مبانی و اصول آیات قرآن را رعایت کنیم که تحقق این مهم مستلزم شرکت در جلسات قرائت قرآن و آشنایی با مباحث قرآنی است.

دقایقی با شاگردان سیدمحسن موسوی‌بلده

اکبر کرمی، متولد سال 1343 از شاگردان قدیمی استاد موسوی‌بلده است؛ وی معتقد است که معلم قرآن باید دارای لحن مناسب برای برقراری ارتباط با شاگردان و تسلط لازم برای ارائه مباحث قرآنی باشد.

با توجه به اینکه وی حدود هفت سال در جلسات قرائت قرآن مؤسسه احسن‌الحدیث شرکت کرده است، می‌گوید: تنها انگیزه شرکت‌کنندگان این دوره از جلسات، فراگیری صوت و لحن قرآن همراه با تجوید تخصصی و فهم آیات است.

به گفته وی، فعالیت‌های آموزشی مؤسسه احسن‌الحدیث از لحاظ علمی و تجربی دارای ارزش بالایی است. باید یادآور شد که فرهنگ متعالی قرآن کریم و اهل بیت(ع) از جمله مباحثی است که توسط استاد موسوی‌بلده در جلسات قرائت قرآن بیان می‌شود.

از دیگر شاگردان این استاد قرآن می‌توان به جواد گران اشاره کرد؛ وی از بدو تأسیس مؤسسه احسن‌الحدیث همراه با جلسات قرائت قرآن بوده و هم‌اکنون به‌ عنوان یکی از معلمان قرآن این مرکز محسوب می‌شود.

وی معتقد است که معلم قرآن باید نسبت به توانایی شاگردش آگاه باشد و نوع فن و هنر هر فرد را تشخیص دهد. جلسات آموزشی نیازمند حضور یک معلم قابل اعتماد و پشتیبان هستند که این عامل در مؤسسه احسن‌الحدیث فراهم است.

یادآور می‌شود، مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث با اینکه به دنبال کسب شهرت و آمار نبوده و نخواهد بود، سالانه بیش‌از هزار نفر را در رده‌های مختلف سنی تربیت کرده و هم‌اکنون با در اختیار داشتن معلمان متخصص در حوزه آموزش قرائت و حفظ قرآن و همچنین قاریان مجرب توانسته در زمینه معارف قرآن و دینی گام‌های سازنده و کاربردی را بردارد.

گزارش از مهسا صبوری

http://static.iqna.ir/1/editor/201406/Ahsan-Al-Hadith.flv