اصغر خلیلی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: مهمترین موضوعی که به عنوان یک چالش عمده در بحث آثار هنری و به ویژه تئاتر مطرح است اینکه حمایت دولتی از آنها صورت نمیگیرد و لذا به فراخور این موضوع تهیهکنندگان خصوصی وارد عرصه تولید میشوند که دغدغه آنها حداقل بازگشت سرمایه تولید از رهگذر فروش بلیط، جذب مخاطب و حامی مالی است.
وی گفت: این موضوع به عوامل تولید یک اثر هنری به ویژه تئاتر نیز تعمیم مییابد و در رأس آنها کارگردان یک اثر نمایشی بیشتر از اینکه به آنچه که مورد دلخواهش از بیان تئاتری باشد فکر کند، در اندیشه سوددهی نمایشی است که تولید کرده است تا به این بهانه حداقل رابطه کاری و حرفهایش با تهیهکننده خصوصی برای آثار بعدی استمرار یابد و فرقی نمیکند که این اثر یک نمایش ارزشی با موضوع انقلاب اسلامی باشد و یا یک نمایش خارجی.
نیاز به مخاطبشناسی در تولید آثار نمایشی با موضوع انقلاب داریم
کارگردان نمایش دفاع مقدسی «یادداشتی برای سهراب» تصریح کرد: به هر حال باید در حوزه نمایش و در مواجهه با موضوعات گوناگونی همچون انقلاب اسلامی که تولیدکنندگان قصد خلق آثاری را دارند مخاطبشناسی صورت گیرد؛ عجالتاً قصد دارم به رسانه ملی و مجموعههای نمایشی پخش شده از این رسانه جمعی گریزی بزنم که تأثیر زیادی در فرهنگسازی جامعه دارد چرا که رسانهای شبهرایگان است که عموماً در دسترس همه اقشار جامعه نیز قرار دارد.
خلیلی در ادامه گفت: متأسفانه پرداخت تلویزیون با وجود حجم بالای کمی تولیدات با موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آنچنان به ورطه تکرار، کلیشه و شعاری شدن افتاده است که به جای فرهنگسازی جامعه و آشنایی نسل جوان مخاطب با این مفاهیم ارزشی و دینی، دلزدگی آنها را به دنبال داشته است.
کارگردان نمایش «اعجاز در انطاکیه» ادامه داد: اگر مجموعههای تلویزیونی پخش شده از رسانه ملی و همچنین تلهفیلمهای آن را زیرمجموعه آثار نمایشی بدانیم به وضوح خواهیم دید که به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برخی از این آثار ارزش هنری چندانی نداشته و به شکلی سطحی و ظاهری، به این موضوع پرداختهاند که این یکی از مهمترین آفتهای موجود به منظور فرهنگسازی اجتماعی براساس پشتوانه تفکر دینی و ارزشی محسوب میشود.
تلویزیون تأثیر عمیقی در نگرش جامعه به موضوع انقلاب اسلامی دارد
خلیلی با اشاره به اینکه ادبیات عموماً و تئاتر خصوصاً در سطح اندیشهای قاطبه مردم نیست و در سبد فرهنگی آنها قرار ندارد گفت: هر چند قائل به وجه سرگرم کننده تلویزیون باشیم و نه فرهنگساز آن، تأثیر عمیقی در نوع بینش و نگرش جامعه در مواجهه با موضوعات ارزشی و انقلابی خواهد داشت که متأسفانه کجسلیقگی مدیران شبکههای مختلف موجب شده است در این مورد خاص از ظرفیتهای غنی رسانه ملی استفاده درخوری نشود.
کارگردان نمایش «زینب پیامبر کربلای 5» تأکید کرد: حتی اگر در مورد موضوعات هیجانی و جذاب همچون فوتبال که این روزها به سبب وقوع جام جهانی همه گرایشهای اجتماعی و فرهنگی معطوف به آن شده است، بیش از اندازه و خارج از بازه زمانی یک ماههای که برای آن در نظر گرفته شده است، از سوی رسانه فراگیری همچون تلویزیون پرداخته شود خواهید دید که چیزی نخواهد گذشت که فوتبال هم با وجود همه علاقهمندی و میل و رغبت مخاطب مورد تنفر قرار خواهد گرفت.
آثار نمایشی انقلاب در دولت قبل تحت اعمال شدیدترین ممیزیها قرار میگرفت
این کارگردان تئاتر گفت: در مورد نظام فرهنگی و هنری دولت یازدهم در پرداختن و ارج نهادن به هنرهای نمایشی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که نمیتوان فعلاً اظهار نظر کرد چرا که فعلاً مجالی برای این امر و تولید اثار فراهم نشده است اما باید به یک نکته اشاره کنم که این مسئله ریشه در تفکر بدوی و نخنمای مدیران از دولت های قبلی و به ویژه دولت نهم و دهم دارد و آن اینکه تعبیر و تفسیر آنها در مورد مضامین انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان یک واقعیت ارزشی تاریخ معاصر تغییر کرده بود و شاهد بودیم که آنها حتی در مقابل آثاری که با این مضامین تولید میشدند جبهه می گرفتند و آنها را تحت شدیدترین ممیزیها قرار می دادند.
وی در پایان گفت: اگر تعبیر و تفسیرها در مورد ارزشهای انقلاب اسلامی تغییر کرده است که باید آئیننامهای در مورد این موضوع نوشته شود که هنرمندان تئاتر تکلیف خود را بدانند که باید برچه اساس و چارچوبی آثار نمایشی با موضوع انقلاب اسلامی تولید کنند و اگر نه، منابع مکتوب بسیاری در اختیار داریم که میتواند به عنوان مواد اولیه مورد نیاز درام نویسان برای اقتباسهای نمایشی قرار گیرد که مسئولان باید به این مهم توجه جدی نشان دهند.