صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۲۰۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
آیت‌الله سعادت مصطفوی:

گروه اندیشه: استاد برجسته فلسفه اسلامی با بیان این که قرآن ما را به تعقل امر کرده است، اظهار کرد: اگر دقت کنیم، می‌بینیم که مخالفت با فلسفه و حکمت در واقع مخالفت با قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی در مراسم بزرگداشتی که عصر دیروز شنبه، 31 خردادماه در محل بنیاد ملی نخبگان برای وی برگزار شد، ضمن تشکر از دست اندرکاران این مراسم گفت: من خود را قابل نمی‌دانم و این ها همه از خداست.
آیت‌الله مصطفوی ناظر به سخنان حجت الاسلام رشاد در این جلسه که از وجود برخی مخالفت‌ها با فلسفه و رشد این مخالفت‌ها در فضای تهران خبر داده بود، گفت: کسانی که با فلسفه مخالفند به نظر می‌رسد که موضوع خوب برای آنها روشن نشده است که حکمت و فلسفه چیست. حکمت یعنی تعقل و قرآن ما را به تعقل فراخوانده است. حکیم هم می‌گوید تعقل کن و با برهان و استدلال جلو برو.
وی با بیان این که اگر دقت کنیم می بینیم که مخالفت با فلسفه و حکمت در واقع مخالفت با قرآن است، اظهار کرد: قرآن ما را امر کرده است به تعقل و خود قرآن هم گفته است که اکثر مردم تعقل ندارند. لذا کسانی که مخالفت می‌کنند یا جاهل قاصرند و یا جاهل مقصر. اگر جاهل قاصرند یعنی نمی‌فهمند و اگر می‌دانند پس به دنبال بازار گرمی هستند و می‌خواهند بگویند که ما مخالفیم.
آیت‌الله سعادت مصطفوی ادامه داد: باید پرسید شما با چه چیزی مخالفید؟ با قرآن مخالفید؟ با تفکر و تعقل مخالفید؟ در این صورت آدمی که تفکر ندارد چه ارزشی دارد در جامعه و در نزد خدا؟ لذاست که قرآن مجید ما را دعوت به تفکر و تعقل می کند.
این استاد فلسفه اسلامی با بیان این که حکما این ادعا را که همه چیز را می فهمند، ندارند، گفت: اتفاقا دیگران بیشتر چنین ادعایی را دارند که همه چیز را می‌فهمند، اما حکما و علمای بزرگ ما گاهی می‌گویند که ما نمی فهمیم و آدمی که با عقل کار می کند باید هم که این چنین باشد. دلیل این امر هم این است که عقل رو به جلو است و این شهامت را ما باید داشته باشیم.