صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۲۶۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
سریال‌های ماه رمضان از نگاه یک منتقد/

گروه هنر: جبار آذین در ارزیابی خود از سریال‌های ماه رمضان، با بیان اینکه «هفت سنگ» کاری تقلیدی است نه اقتباسی، تکرار موضوع و ضعف‌های عیان تکنیکی را مهم‌ترین مشکلات دو سریال دیگر دانست.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که تلویزیون در ماه رمضان امسال نمره قبولی نگرفته است، بیان کرد: سخنان خود را درباره سریال‌های ماه رمضان با سریال «هفت سنگ» آغاز می‌کنم؛ کاری که از آن باید به عنوان یکی از اشتباهات مدیران سینما نام برد، زیرا این کار کپی‌برداری شده از یک سریال آمریکایی است که هیچ‌گونه ارتباطی با فرهنگ و مناسبات جامعه ایرانی ندارد. در ضمن این مجموعه تلویزیونی به لحاظ موضوعی با ماه مبارک رمضان مرتبط نیست، به نحوی که اگر در ایام دیگری هم روی آنتن می‌رفت هیچ فرقی نداشت.

وی افزود: عملکرد مسئولان سیما را در خصوص این سریال به دو شکل می‌توان ارزیابی کرد؛ ابتدا این‌که مسئولان می‌دانستند این سریال برگرفته از یک سریال آمریکایی است، دوم این‌که از این امر خبر نداشتند. اگر شکل اول را صحیح بدانیم باید گفت که بیت المال به هدر رفته است و نوع دوم هم عذر بدتر از گناه است که نشان می‌دهد مسئولان تلویزیون نسبت به حوزه کاری خود بی‌اطلاع هستند. به هر حال هر یک از این دو نگاه درباره «هفت سنگ» صدق کند اشتباه بزرگی رخ داده است، به ویژه این‌که صدا و سیما دائما از کمبود بودجه گلایه می‌کند، اما در چنین شرایطی سریالی با این کیفیت می‌سازد.

این منتقد ادامه داد: این توجیه عوامل سریال که «هفت سنگ» اقتباسی از یک کار خارجی است را نمی پذیرم، چون اقتباس زمانی است که از داستان یا شخصیت الگو‌برداری شود، اما در این کار در جزء جزء پلان‌ها ما کپی‌برداری عیانی را شاهد هستیم که نمی‌شود نام اقتباس را روی آن گذاشت. درباره بحث فنی این سریال هم چیز زیادی نمی‌توان گفت، چون وقتی نوع قرار گرفتن دوربین یا چینش بازیگران، همچنین انتخاب لوکیشن مبتنی بر تقلید است چگونه می‌توان درباره آن بحث فنی کرد.

وی به مسئولان سیما توصیه کرد: سخن من با مدیران تلویزیون این است که در پی توجیه این سریال تلویزیونی برنیایند، بلکه صادقانه بیایند و بابت تولید چنین کاری از مردم عذرخواهی کنند. درباره سریال مدینه هم باید گفت که تکرار، تم اصلی داستان است، البته موضوع این سریال (ربا) یکی از آموزه‌های دینی است، اما متاسفانه شکل که نشان دادن این گناه مناسب نیست برای همین روی کیفیت تاثیر منفی گذاشته است.

تکرار شخصیت‌ها در «مدینه»

آذین ادامه داد: سیروس مقدم؛ کارگردان «مدینه» فردی کار بلد در حوزه تلویزیون است، اما متنی که در اختیارش قرار گرفته کاری تکراری است، حتی در این کار سعی نشده که در شخصیت‌پردازی نوآوری لحاظ شود. این تکرار به نحوی است که تماشاگر قادر است با تماشای چند قسمت تا انتهای کار را پیش‌بینی کند.

این منتقد در پاسخ به این سؤال که این سریال تا چه اندازه سعی دارد الگوسازی موفقی از زن مسلمان ایرانی داشته باشد؟ گفت: درست است در این کار شخصیت اول سریال (مدینه) که نقشش را پریوش نظریه ایفا می‌کند سعی دارد با تکیه بر باورهای دینی و اسلامی در مقابل بسیاری از سختی‌ها بایستد، اما راهی را که طی می‌کند بارها تکرار شده است. زنی که در محاصره چند مال اندوز قرار گرفته و وی می‌خواهد به هر نحوی زندگی خود را نجات دهد. در این میان تنها می‌توان از بازی‌های خوب شخصیت‌های اصلی داستان به نیکی یاد کرد که به مدد هدایت‌های سیروس مقدم حاصل شده است.

وی در انتها بیان کرد: سریال پایانی که در ماه رمضان روی آنتن می‌رود «فاخته» نام دارد؛ کاری که سعی دارد به ارزش‌های خانواده ایران بپردازد، البته ضعف‌های عیان تکنیکی در کار وجود دارد، اما همین اندازه که سعی شده خانواده در این سریال مورد توجه قرار گیرد در جای خود ارزشمند است، چون این موضوع به شدت در سینما و تلویزیون ما کم رنگ است.