صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۲۶۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷
مسیب‌زاده خبر داد:

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش فعالیت شاخص این اداره کل را در سال تحصیلی آینده فعالیت ۶۰۰ دارالقرآن در کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست تخصصی شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی در آموزش و پرورش امشب، 15 تیرماه، با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
مسیب‌زاده در ابتدای سخنان خود به تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور در سال 88 اشاره و عنوان کرد: این نخستین سند راهبری فعالیت‌های قرآنی کشور است که از قوام خوبی نیز برخوردار بوده و به موجب آن شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی نیز زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.
وی شورای توسعه فرهنگ قرآنی را دارای سه کمیسیون آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج قرآن کریم و آموزش عالی و پژوهش‌های قرآنی دانست و گفت: طبق این قانون وزارت آموزش و پرورش مسئول کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور است. این آموزش شامل روخوانی، روان خوانی، مفاهیم، تفسیر قرآن و... است.
مسیب‌زاده مسئول کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و ساختار کمیسیون آموزش عمومی قرآن را شامل وزیر مربوطه به عنوان مسئول کمیسیون، معاون فرهنگی و پرورشی به عنوان قائم مقام و دبیر و مدیرکل قرآن، عترت و نماز را رئیس دبیرخانه معرفی کرد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به کارگروه‌های آموزش، نیروی انسانی، پشتیبانی، مؤسسات، ارزیابی، تدوین سند آموزش عمومی کشور که زیر مجموعه کمیسیون آموزش عمومی قرآن فعالیت می‌کنند اشاره و عنوان کرد: تمامی نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها که در بخش آموزش فعالیت می‌کنند جزو اعضای این کمیسیون محسوب می‌شوند.
تعریف هشت هدف اصلی در زمینه آموزش عمومی قرآن کشور
مسیب‌زاده از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته طی برگزاری 40 جلسه گذشته کمیسیون آموزش عمومی قرآن را تهیه هشت هدف اصلی در این کارگروه دانست که در شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی نیز تصویب و به آموزش و پرورش ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه در اهداف عمومی ابتدا روخوانی و روانخوانی و سپس مفاهیم قرآن دیده شده است گفت: البته صرفا نباید در مرحله روخوانی و روانخوانی متوقف شد، بلکه باید به مرحله مفاهیم نیز توجه جدی داشت و پس از آن به مرحله تدبر در قرآن رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های ویژه این اداره کل که در دستور کار قرار دارد اشاره و عنوان کرد: در بخش قرآن در کنار طرح ملی حفظ قرآن، طرح حفظ آیات موضوعی قرآن را متناسب با سنین دانش‌آموزان در مقاطع سه گانه اجرایی می‌کنیم.
بهره‌مندی از سیره ائمه اطهار(ع) با اجرای طرح مصباح الهدی
وی همچنین به اجرای طرح «مصباح الهدی» با محوریت امام‌شناسی و بهره‌‌مندی از سیره و روش ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: در این طرح نیز برش‌هایی از زندگی ائمه معصومین(ع) انتخاب و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. در بخش نماز نیز طرح تقویت و تعمیق فعالیت‌های مرتبط با نماز را در دستور کار خود داریم.
وی فعالیت شاخص اداره کل قرآن، عترت و نماز را در سال تحصیلی آینده فعالیت 600 مرکز دارالقرآن در کشور و فعالیت آنها در کنار سایر دارالقرآن‌ها دانست و گفت: وظیفه پیگیری این طرح‌ها در مدارس با مدیران مدارس است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار دانش‌آموزان حافظ قرآن کریم اشاره و عنوان کرد: پس از آغاز نهضت ملی حفظ قرآن کریم یک سایت اینترنتی برای ثبت نام دانش‌آموزان و فرهنگیان مشتاق به حفظ قرآن در سه رده نیم جزء، یک، سه، شش، 10 و 20 جزء و کل قرآن کریم راه‌اندازی شد.
900 هزار دانش‌آموز حافظ نیم جزء قرآن
مسیب‌زاده ادامه داد: طبق آمار سه میلیون و 560 هزار دانش‌آموز و فرهنگی در این سامانه ثبت نام کردند، اما در زمان اجرای آزمون حفظ فقط یک میلیون و 400 نفر شرکت  کردند که از این تعداد نیز یک میلیون و پنج هزار نفر موفق به قبولی در آزمون شدند. در حال حاضر 900 هزار دانش‌آموز موفق به حفظ نیم جز قرآن و بین 20 تا 30 هزار نفر موفق به حفظ یک جز قرآن و 300 نفر نیز حافظ کل قرآن کریم هستند.