به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مهدی قرهشیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در برنامه «گفتوگوی جمعه اخبار قرآنی» که امروز، 20 تیرماه، پخش شد اظهار کرد: اگر بخواهیم برنامهریزی درستی در رابطه با بحث توسعه حفظ که از مطالبات مقام معظم رهبری است داشته باشیم باید به وضعیت فعلی خودمان احاطه پیدا کنیم که در حال حاضر از نظر حفظ قرآن در کشور چه وضعیتی داریم.
ثبت نام 28 هزار و 390 حافظ در طرح تربیت حافظان قرآن طی 8 سال
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه سازمان دارالقرآن امسال برای نهمین سال متوالی طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن را برگزار میکند، گفت: آماری که از هشت سال گذشته این طرح داریم به این صورت است که طی هشت سال گذشته از 85 تا 92، 28 هزار و 390 نفر در این آزمونها شرکت کردهاند که 13 هزار و 234 نفر حافظ 10 جزء، چهار هزار و 983 نفر حافظ 20 جزء و 10 هزار و 173 نفر حافظ کل قرآن بودند.
حافظان شرکتکننده در آزمون اعطای مدرک به حفاظ؛ 82 درصد بانوان و 18 درصد آقایان
وی افزود: از این آماری که طی هشت سال گذشته داشتهایم 23 هزار و 258 نفر یعنی 82 درصد خانمها بودند و پنج هزار و 132 نفر یعنی 18 درصد آقایان بودند که این پیام را دارد خانمها که در خیلی از مسائل از آقایان جلوتر هستند در بحث حفظ هم جلوتر هستند.
قرهشیخلو ادامه داد: طی هشت سال گذشته که طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن اجرا شده هرسال بیشترین شرکتکنندگان از استان تهران بودهاند که البته نسبت به جمعیت و وسعت تهران یک امر طبیعی است؛ از 28 هزار و 390 نفری که شرکت کردهاند دو هزار و 856 نفر، یعنی حدود 10 درصد از شرکتکنندگان موفق به دریافت مدرک شدهاند.
9 نفر مدرک درجه یک حفظ قرآن را دریافت کردهاند
وی در ادامه یادآور شد: طی هشت سال گذشته 9 نفر موفق به دریافت مدرک درجه یک حفظ که معادل با دکتری است، شدهاند، 53 نفر موفق به دریافت مدرک درجه دو حفظ که معادل کارشناسیارشد و هزارو 343 نفر موفق به دریافت مدرک درجه سه که معادل کارشناسی است، شدهاند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم عنوان کرد: در مجموع استانهای برتر در حوزه حفظ قرآن شش استان در دو رده هستند که استانهای رده یک؛ تهران، اصفهان و قم هستند که هرساله هم بیشترین شرکتکننده و هم بیشترین کسانی که مدرک گرفتهاند؛ در رده دوم نیز خراسان رضوی، خوزستان و قزوین قرار دارند که بیشترین آمار شرکتکننده و دریافتکننده مدرک حفظ را داشتهاند.
وضعیت مطلوبی در حوزه حفظ قرآن نداریم
وی اضافه کرد: آماری که طی هشت سال گذشته از اجرای طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در کشور داریم نشاندهنده آن است که طی بیش از 30 سال که در حوزه حفظ قرآن در کشور کار کردهایم وضعیت مطلوبی در حوزه حفظ نداریم و باید خیلی تلاش کنیم تا به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور برسیم که البته لازمه تحقق این مطالبه نیز این است که در کشور حداقل 50 میلیون صحیحخوان قرآن داشته باشیم که از این بین 10 میلیون حافظ قرآن تربیت شود.
وجود حداقل 50 میلیون صحیحخوان قرآن لازمه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن
قرهشیخلو یادآور شد: لازمه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن وجود حداقل 50 میلیون صحیحخوان قرآن در کشور این است که دستگاههای حاکمیتی و دستگاههای مردمی توجه بیشتری داشته باشند. شاید یکی از آفتهایی که تاکنون داشتهایم این بوده که نگاه کمی ما بر نگاه کیفی اولویت داشته و عدد و ارقام زیاد دادهایم اما در اجرای کار به کیفیت توجه نداشتهایم؛ اگر از آمار ثبتنام کنندگان در طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن طی هشت سال گذشته فقط 10 درصد موفق به دریافت مدرک حفظ شدهاند نشاندهنده آن است که کیفیت کار حفظ در کشور مطلوب نیست.
وی ادامه داد: در آزمونهای طرح اعطای مدرک به حافظان، حفظ، مفاهیم و حتی مفردات را هم داریم که به همین دلیل یک آزمون جامع است اما به هر حال آموزشهای حفظ در کشور باید جامع باشد، همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرمودهاند هدف از حفظ انس با مفاهیم قرآن است؛ براین اساس خود حفظ شاید خیلی موضوعیت نداشته باشد و بیشتر طریقت دارد. نکته دیگری که وجود دارد روشهای آموزش حفظ است که به نظر میرسد بخشی از این روشهای کارشناسیشده نبوده و بیشتر سلیقهای است و باید یک سری روشهای علمی و تأثیرگذار را در کشور رایج کنیم که اگر جلسهای برگزار میشود بتوانیم 90 درصد خروجیهای خود را تضمین کنیم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: به هر حال اگر قرار است یک طرح بزرگی در کشور اجرا شود و ما در یک برنامه زمانبندی شده محدود بخواهیم 10 میلیون یا بیشتر حافظ قرآن داشته باشیم لازمهاش این است که یک مرکز فرماندهی در کشور داشته باشیم که بحث حفظ و تربیت حافظان را مدیریت کند و همه خود را مجاب بدانند که با آن مرکز هماهنگ باشند.
وی افزود: طی چند سال گذشته اقداماتی در جهت تربیت حافظان قرآن از سوی سازمانهای مختلف انجام شده اما ما این مرکز فرماندهی را به صورت دقیق و مشخص نداشتیم؛ هرکس برای خودش کار میکند و آن همافزایی و همافقی که همه سازمانها و دستگاهها یک جا را نشانه گرفته باشند وجود ندارد و اگر بخواهیم این اتفاق در کشور بیافتد که البته زمینهاش را هم داریم باید یک برنامه مدون ریخته شود تا همه دستگاهها بدانند در این نقشه راه چه جایگاه و چه وظیفهای دارند در یک برنامهریزی چند ساله میتوانیم به این آمار برسیم.
قرهشیخلو ادامه داد: البته بحث فرهنگسازی هم خیلی مهم است و ما در بحث فرهنگ حفظ قرآن هنوز ضعیف هستیم و خیلی از مردم ما شاید با حفظ قرآن انس نداشته باشند و این مشکلاتی است که در کشور وجود دارد و لازمه رفع آن این است که برنامهریزی شود تا در نهایت حفظ قرآن در کشور توسعه پیدا کند.
وضعیت حفظ قرآن در کشور مطلوب نیست
وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: پس از اینکه دو یا سه سال طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن را برگزار کردیم و این آمار کم حافظان قرآن به دستمان آمد احساس کردیم که براساس آمار و ارقام موجود، وضعیت حفظ در کشور مطلوب نیست و احساس کردیم که سازمان دارالقرآن الکریم باید بخشی از امکانات و برنامههای خود را روی این بحث متمرکزکند و برهمین اساس معاونت آموزش و پژوهش سازمان بحث طراحی دورههای حفظ قرآن را در قالب حفظ پنج ساله، سه ساله، حفظ موضوعی و... شروع کرد که به صورت جدی از سال 90 در این حوزه ورود پیدا کردهایم.
تربیت 500 هزار نفر حافظ قرآن طی 5 سال آینده
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم یادآور شد: همچنین از امسال یک قدم جدیتری را در حوزه حفظ برداشته و یک برنامه پنج ساله را با توجه به امکانات و اعتبارات سازمان طراحی کردهایم تا در طول پنج ساله آینده با توجه به امکاناتی که داریم 500 هزار نفر حافظ قرآن را تربیت کنیم؛ سالی 100 هزار نفر که البته این طرح از امسال آغاز شده و در تابستان جاری همزمان با اجرای طرح قرآنی 1448، سهمیه آموزش 60 هزار نفر را پذیرفتهایم که انجام دهیم وامیدواریم با امکانات و کمک مردم این سهمیه خود را به انجام برسانیم که البته اگر امکانات بیشتری جذب کنیم این آمار را افزایش خواهیم داد.
وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: کار دیگری که طی دو سال گذشته انجام دادهایم بحث تربیت معلم حفظ قرآن است؛ به هر حال اگر بخواهیم نهضت حفظ قرآن در کشور راهاندازی شود نیاز به معلم داریم؛ معلمانی که هم خودشان حافظ قرآن باشند و هم به روشهای آموزش حفظ قرآن تسلط داشته باشند. در طول 30 سال گذشته 105 هزار مربی قرآن تربیت کردهایم که البته در بخش حفظ نبوده است و در برنامه پنج ساله سازمان دارالقرآن الکریم نیز تلاش داریم بحث تربیت مربی حفظ را با وسعت بیشتری انجام دهیم.
تمامی دستگاهها در بحث تربیت حافظان قرآن ورود پیدا کنند
قرهشیخلو یادآور شد: البته ما در مجموعه کشور بخشی از دستگاههای اجرایی هستیم و خیلی از بخشهای دیگر میتوانند در این حوزه ورود پیدا کنند. سال گذشته نیروی انتظامی یک کار خوب آغاز کرد و آماری که داشتند 50 هزار نفر از پرسنل و خانوادههای نیروی انتظامی در طرح حفظ قرآن شرکت کردند و در آزمونهایی که داشتیم هم اعلام شد که کار به خوبی انجام شده است. دستگاهها، وزارتخانهها، کارخانهها و... باید ورود پیدا کنند و اینطور نیست که فقط سازمان تبلیغات اسلامی یا وزارت ارشاد در این حوزه ورود پیدا کنند.
در این بخش از برنامه گفتوگوی جمعه اخبار قرآنی، مهدی قرهشیخلو درباره فعالیتهای سازمان دارالقرآن در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم گفت: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که ما دقیقترین سیستم کنترل چاپ قرآن در کشور را داریم تا مطمئن شویم قرآنی که در اختیار مردم قرار میگیرد قرآن صحیحی است و خیال مردم هم راحت باشد که در قرآن غلط وجود ندارد. این سیستم پیش از انقلاب اسلامی وجود نداشت و به همین دلیل قرآنهایی که در آن زمان به چاپ میرسید مملو از غلط بود که تأثیرات بدی هم در حوزه بینالملل داشت.
تمامی قرآنهای موجود بدون غلط به چاپ رسیدهاند
وی افزود: کار نظارت بر چاپ و نشر قرآن از سال 62 توسط سازمان دارالقرآن آغاز شده و در حال حاضر به جرأت میتوانیم مدعی باشیم تمام قرآنهایی که در کشور چاپ میشود قرآنهای صحیح و بدون اشکال است که این زحمات از سوی مصححان قرآن انجام میشود. هر قرآن در کشور تصحیح میشود یک مصحح قرآن شش میلیون حرف و حرکت را باید با چشمش کنترل کند که کار بسیار سختی است اما به نحو احسن در حال انجام است.
صدور مجوز برای چاپ 8 هزار و 364 قرآن
رئیس سازمان دارالقرآن اضافه کرد: در طول چند سال گذشته هشت هزار و 364 مجوز برای تیراژ صد و 56 میلیون جلد قرآن کریم صادر کردهایم که اجزاء تصحیح شده در این سالها 383 هزار و 380 جزء قرآن در قالب قرآنهای کلی یا جزئی بوده است. البته اکثر قریب به اتفاق ناشران همکاری بسیار خوبی با ما دارند و اقلیتی هم هستند که همکاری لازم را با ما ندارند و ضوابط لازم را رعایت نمیکنند و حتی بدون مجوز سازمان قرآن چاپ میکنند.
وی با بیان اینکه اگر در قرآن مشکل کوچکی هم باشد به آبروی نظام بازمیگردد گفت: اینجا به عنوان آخرین اتمام حجت باید به کسانی ضوابط چاپ قرآن را رعایت نمیکنند اعلام میکنم که اگر ضوابط چاپ و دریافت مجوز را رعایت نکنند ما اسامی آن انتشارات را از طریق رسانهها اعلام عمومی میکنیم تا مردم آنها را بشناسند.
توزیع 25 هزار جلد قرآن چاپ شده با کمکهای مردمی از فردا
قرهشیخلو در بخش دیگری از سخنان خود درباره نقش مردم در توسعه فعالیتهای قرآنی در کشور گفت: مردم ما ظرفیتهای بالایی در مسائل اعتقادی و دینی دارند؛ برای اولین بار که فراخوان چاپ قرآن با کمکهای مردمی طی دو ماه گذشته از طریق برنامه گفتوگوی جمعه اخبار قرآنی اعلام شد طی دو ماه گذشته 25 هزار جلد قرآن با کمک مردم به چاپ رساندیم که توزیع این قرآنها از شنبه، 21 تیرماه در مناطق محروم آغاز میشود.
وی یادآور شد: اطلاعرسانی برای چاپ قرآن با کمکهای مردمی از چند روز گذشته در تلویزیون آغاز شده و با وجودی که اطلاعرسانی چندانی در این حوزه تاکنون نداشتهایم اما 25 هزار جلد قرآن با کمکهای مردمی به چاپ رساندیم و یقین دارم که تا پایان سال میتوانیم با کمکهای مردمی عدد قابل توجهی از قرآن را به چاپ رسانده و در مناطق محروم توزیع کنیم.
اعطای مدرک داوری مسابقات قرآن از سوی سازمان دارالقرآن
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح اعطای مدرک به داوران که امسال توسط سازمان دارالقرآن آغاز شد است، گفت: بحث مسابقات قرآن در کشور طی سالهای گذشته خیلی توسعه پیدا کرده و دستگاههای مختلف مسابقات دارند که ساماندهی در حوزه داوری در کشور نداشتیم؛ امسال این برنامه را اجرایی کردیم تا هر یک از بانوان و آقایانی که احساس میکنند در حوزه داوری تخصص و توانایی دارند ثبت نام کنند و در صورتی که در آزمونها مشخص شد که مهارت لازم را دارند مدرک داوری به آنها اعطا میکنیم تا دستگاههایی هم که مسابقات قرآن برگزار میکنند بدانند که این داوران از توانمندی لازم برخوردارند.
وی ادامه داد: همچنین برای کسانی که آمادگی لازم را نداشته و حدنصاب نمرات در آزمون را نگیرند نیز آمادگی آن را داریم که دورههای داوری را برای آنها برگزار کنیم تا اشکالات خود را رفع کنند و ما یک نظاممندی خوبی را در حوزه داوری قرآن در رشتههای مختلف داشته باشیم.