صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۲۹۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
معینی تأکید کرد:

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس قرآنی با بیان اینکه قرآن با صوت بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است، گفت: قرآن باید به روش استماع به قرآن‌آموزان آموزش داده شود؛ این در حالی است که بیشتر کلاس‌های قرآن با استفاده از کتاب آموزشی به آموزش می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست «بررسی نظام احسن و اسوه در آموزش قرآن» شب گذشته، 23 تیرماه با حضور محمدرضا معینی، دبیر کمیته علمی بیست ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سالن کنفرانس بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
معینی در ابتدای این نشست اظهار کرد: قرآن یکی از مهم‌ترین پدیده‌های جهان خلقت است که از پیامبر اکرم(ص) به یادگار مانده است و در یک تعریف خوب و کلی، کلام خداست. شاید برای قرآن کم باشد که فقط به نام کتاب هدایت شناخته شود.

به وسیله قرآن هدایت نمی‌شویم بلکه خود قرآن هدایت می‌کند
وی با طرح این پرسش که ما با قرآن چه می‌کنیم و هدف خداوند از نزول قرآن چه بوده است؟ گفت: یکی از رسالت‌های مهم قرآن هدایت است اما این هدایت چگونه اتفاق می‌افتد؟ خیلی اوقات قرآن در دست ما است اما گناه می‌کنیم و گاهی اوقات ممکن است حتی برخی از افراد به قرآن قسم دروغ هم بخورند. در ارتباط با قرآن باید به این نکته توجه کنیم که به وسیله قرآن هدایت نمی‌شویم بلکه خود قرآن انسان‌ها را هدایت می‌کند.
معینی با بیان اینکه باید یک کاری کنیم تا این اتفاق بیافتد که قرآن در انسان‌ها و هدایت آنها اثر بگذارد، افزود: آموزش صوت و لحن، تفسیر، روخوانی و روان‌خوانی و... با آموزش قرآن فرق دارد و در آموزش قرآن باید خود قرآن را آموزش دهیم همانطور که خداوند به عنوان نخستین معلم، قرآن را بر پیامبر نازل کرد و پیامبر اکرم(ص) نخستین قرآن‌آموز بودند.

آموزش قرآن در نگاه خداوند با چیزی که ما آموزش می‌دهیم فرق دارد

وی ادامه داد: آموزش قرآن در نگاه، ادبیات و کلام خداوند با آن چیزی که ما آن را آموزش قرآن می‌دانیم خیلی فرق دارد؛ خداوند در کلام خودش می‌فرماید: این قرآن هدایت می‌کند اگر آنطور که باید آموزش داده شود.
این کارشناس قرآنی با بیان اینکه قرآن با صوت بر پیامبر نازل شد، گفت: صوت است که می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ به همین دلیل است که موسیقی، زبان مشترک همه انسان‌ها است. رسالت قرآن هم جهانی است و فقط برای عرب هزار و 400 سال قبل نازل نشده است و البته همانطور که با صوت بر پیامبر نازل شده باید با صوت نیز آموزش داده شود.
وی یادآور شد: همان آیاتی که خداوند به تدریج بر پیامبر(ص) نازل کرد، پیامبر شنید، تکرار کرد و بر دیگران نازل کرد، باید با صوت به دیگران آموزش دهیم. آموزش قرآن باید سمعی باشد؛ برای آموزش قرآن به هیچ چیز نیاز نداریم جز گوش و زبان در حالی که هم‌اکنون در تمامی کلاس‌های آموزش قرآن یک کتاب آموزش قرآن است تا قرآن از طریق این کتاب آموزش داده شود.

چیزی که باید از قرآن، آموزش دهیم خود قرآن است
وی با یادآوری اینکه چیزی که باید از قرآن آموزش دهیم خود قرآن است، ادامه داد: قرآن 114 درس دارد که باید این درس‌ها آموزش داده شود نه اینکه از کتاب آموزشی قرآن، قرآن را آموزش دهیم.
معینی با عنوان این مطلب که قرآن یک بسته کامل هدایتی است و اگر کامل فهمیده شود اتفاقات زیادی می‌افتد، گفت: کلاس درس قرآن پیامبر(ص) قابل شبیه‌‌سازی است و برای آموزش قرآن باید بتوانیم کلاس قرآن پیامبر اکرم(ص) را شبیه‌سازی کنیم؛ یکی از ویژگی‌های کلاس درس پیامبر سهل‌گیری بود که این اتفاق باید در تمامی کلاس‌های آموزش قرآن رخ دهد.
وی ادامه داد: آموزش قرآن یعنی ابلاغ کلام خدا به تک‌تک خلایق؛ این در حالی است که ما آموزش قرآن را اشتباه فهمیده‌ایم. آن چیزی که در حال حاضر با عنوان قرآن آموزش داده می‌شود آموزش صوت و لحن و تجوید بوده و آموزش خود قرآن نیست. آموزش قرآن یعنی من کلام خداوند را به تک‌تک خلایق و مخاطبان خودم ابلاغ کنم.
این کارشناس قرآنی افزود: خداوند کلام خود را نازل کرد تا تک‌تک کلماتش به قلب خلایق ابلاغ شود؛ در حقیقت کلام خدا باید به قلب انسان‌ها ابلاغ شود. آموزش قرآن ابلاغ تک‌تک کلمات توسط مربی به قلب قرآن‌آموزان است.