صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۳۱۵۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷

گروه فعالیت‎های قرآنی: حافظ ممتاز ‌چهارمحال ‎و بختیاری اظهار کرد: ممکن است جوامع به ظاهر قرآن به شیوه‎های مختلف اهمیت داده باشند اما تدبیر و تدبر در قرآن همچنان مهجور و محصور باقی مانده است.

عیسی خورشیدی،حافظ ممتاز ‌چهارمحال ‎و بختیاری در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال ‎و بختیاری، به تشریح جایگاه والای قرآن پرداخت و افزود: این کتاب آسمانی در آیه‎هایش شأن و منزلت خود را به تصویر کشیده و به بهترین نحو خود را معرفی کرده است.

وی افزود: در سوره رعد خداوند درباره قرآن می‎فرماید: اگر کتابی بود که با جملات آن کوه‎ها به حرکت درمی‎آمد یا طی‎‌الارض صورت می‎گرفت و یا مرده‎ای زنده می‎شد، همین قرآن است.

خورشیدی به جایگاه قرآن در ماه رمضان پرداخت و گفت: تنها روز و ماه قمری که نام آن در قرآن به صراحت بیان شده، ماه رمضان و ایام قدر است و این موضوع پیوند محکم ماه رمضان، شب‎های قدر و قرآن را به خوبی بیان می‎دارد.

به گفته وی، در قرآن آمده است: اگر کسی تمام عمر خود را در خواب غفلت به سر ببرد اما شب قدر به خود آمده و پشیمان شود تمام خطاهای عمر خود را جبران کرده است.

فعالیت‎های قرآنی کشور تا مطلوب فاصله دارد

این حافظ ممتاز با بیان اینکه فعالیت‎های قرآنی کشور تا مطلوب فاصله دارد، گفت: بعد از شکل‎گیری انقلاب اسلامی، فعالیت‌های مفیدی برای شناساندن قرآن به مردم صورت گرفته اما کافی نیست.

وی آیه 30 سوره فرقان که می‎فرماید:«وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ پیامبر عرضه داشت: پروردگارا! این قوم من از قرآن دوری جستند.» را بیانگر مهجوریت قرآن میان امت‌های اسلامی دانست.

خورشیدی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت از مهجور شدن قرآن ‌بین مردم شکایت می‎کند، کوتاهی جامعه اسلامی در حق قرآن را یادآور شد و گفت: ممکن است جوامع به ظاهر قرآن به شیوه‎های مختلف اهمیت داده باشند اما تدبیر و تدبر در قرآن همچنان مهجور و محصور باقی مانده است.

وی مطرح نشدن جوامع اسلامی در جهان را از پیامدهای محصور شدن قرآن در این جوامع دانست و گفت: اگر جوامع اسلامی قرآن را می‎شناختند و به آن عمل می‌کردند در جهان بیشتر از اکنون مطرح بوده و حرفی برای گفتن داشتند.

اولین قدم برای بیرون آوردن قرآن از حصار، سپردن فعالیت‎های قرآنی به قرآنیان است

خورشیدی با بیان اینکه در کشور ما خانواده‌ها دغدغه قرآن آموزی برای فرزندان خود ندارند و دستگاه‌های فرهنگی نیز آنچنان که باید در حوزه قرآنی فعال عمل نکرده اند، افزود: اولین قدم برای بیرون آوردن قرآن از حصار، سپردن فعالیت‎های قرآنی به کسانی است که خود قرآنی‎اند و دغدغه قرآن دارند.

وی به دغدغه‌های قرآنی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اگر تمام مسئولان دولت همانند رهبر معظم انقلاب دغدغه قرآن داشتند جامعه شرایط کنونی را نداشت.

این حافظ ممتاز ‌همچنین برگزاری مسابقات قرآن را از بهترین فرصت‌ها برای حافظان، قاریان و مفسران قرآن برای محک زدن مهارت خود و بهره‌گیری از مهارت داوران دانست و گفت: اما متأسفانه این فرصت نیز با توجه به اینکه حس دوستی و برادری بین شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن به حس رقابت تبدیل شده، به هیچ وجه در شأن قرآن نیست.