به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، نشست دینی «قرآن؛ شاخص همیشگی حق» با همکاری سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای گلستان و ستاد اقامه نماز قم با رویکرد شرح دعای 42 صحیفه سجادیه و با حضور جمعی از خانوادهها در بوستان ولایت منطقه 19 تهران برگزار شد.
حجتالاسلام محمود لطفیان سرگزی، کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این نشست با اشاره به خطر جنایت وهابیها، داعش و اسرائیل و ظلم در غزه و کشتار کودکان و زنان بیدفاع غزه و با اشاره به نکته و پندها و شرح دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه با عنوان شاخص همیشگی حق و با موضوع نزول نور، نوری که درمان درد و از دعاهای امام سجاد(ع) هنگام ختم قرآن است، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در این دعا که هنگام ختم قرآن خوانده میشود، در مورد عظمت، بزرگی و برکت وجود قرآن مجید و موضوعات دیگر درسهایی را به ما میآموزد و به نامها و صفات قرآن مجید اشاره میکند.
وی افزود: از جمله نامها و صفات قرآن کریم، نور و روشنایی، گواه و مستند بر کتابهای آسمانی پیامبران قبلی، فرقان یعنی جداکننده حق از باطل که بهوسیله آن حلال و حرام از هم جدا میشوند، شفاء و بهبودی برای کسی که فهمیدن آن را از روی تصدیق و باور کردن خواسته و برای شنیدن آیات نورانیتش خاموش شده و هدی، نور هدایتی که چراغ منطق و حجت آن برای اهل یقین تا قیامت خاموش نمیشود و ... است.
کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: آنگاه در ادامه، امام سجاد(ع) اهداف تلاوت قرآن را اینگونه بیان میفرماید که «پس ما را از آنان قرار ده که عملکننده به قرآن هستند و با آن به هدایت و سعادت کامل راه یافتند» و در فرازهای مختلف این دعا به میآموزد که در جهت بهرهمند شدن از تعالیم حیاتبخش قرآن درخواستهایی را از خداوند طلب کنیم که شامل توفیق فهم قرآن، توفیق گرامی داشتن منزلت قرآن، توفیق بهدست آوردن اخلاق نیکوی نیکوکاران، محافظت از خطر وسوسههای شیطان، نجات از فقر و تنگدستی، درخواست زندگانی همراه با وسعت و آسایش و نعمت فراوان و روزی وسیع، درخواست نجات از کفر و نفاق و دورویی و گناه، آسان شدن اندوه جان کندن و مرگ و ... است.
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم بیان کرد: در ادامه این دعا حضرت به ما میآموزد از خداوند متعال بخواهیم که ما را به طریقه و روش رسول اعظم حضرت محمد مصطفی(ص) زنده بدارد و بر دین او بمیراند و در راه آشکار او حرکت دهد و از فرمانبران ایشان قرار دهد. در این دعا قرآن به نوری تابان که عالم وجود را نورانی میکند تشیبه شده است.
وی افزود: نور هم خود روشن است و هم سبب روشنی میشود، حرکت در مسیر ظلمانی بدون روشنایی ممکن نیست، اگر نور نباشد زندگی و حیات هم وجود نخواهد داشت و تشخیص راه از چاه مشخص نمیشود و امکان پیشرفت وجود ندارد، قرآن نور است نه شعاع نور چراکه منبع روشنایی و ضیاء است. سرچشمه جوشش علم و معرفت و فضیلت و دانایی است، روشنایی هدایت در هر معرفت و فضیلتی وجود دارد اما اصل آن را باید در منبع نورانی قرآن جستوجو کرد.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم اظهار کرد: از نگاه حضرت زینالعابدین(ع) قرآن نور هدایت در تاریکی جهل و خرافات است. قرآن شاخص همیشگی حق و درمان برای کسی که بشنود، بفهمد و عمل کند است. قرآن چراغ همیشه تابان برای کسی که به آن نگاه کند و علامت نجات پناهجویان و دژی در سایه بالهای نورانی الهی است. قرآن متناسب با مخاطبان خود کارآییهای گوناگون دارد. گاهی نوری است که تاریکیها را میزداید، گاهی درمان درد، زمانی میزان سنجش، گاهی چراغ هدایت و زمانی نشانه شناخت حق از باطل است.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: قابلیت هدایتگری قرآن در صورتی فعلیت مییابد که انسان از آن تبعیت کند، فکورانه به آن گوش سپارد، دلایل روشن آن را پیگیری کند و با توجهی ویژه به ریسمان آن چنگ زند. قرآن طنابی است برای نجات بشری که پناهنده به او میشود، حرز و قلعهای محکم برای فرار از مشکلات و شبهات، بالهایی است که میتوان زیر سایهشان به سکونت و آرامش رسید و میتوان با نور سحرگاهانش هدایت شد. از تبلور و نورانیتش تبعیت کرد و از چراغش نور گرفت.
وی افزود: در این دعا مثال زیبایی که مطرح میشود طناب است. 1) طناب در صورتی سودمند است که آدمی به آن تمسک کند و الا شیئی است خنثی، 2) در هنگامه مشکلات قرآن هم میتواند مستمسک و پناهگاه باشد و هم میتواند باعث آرامش و سکون شود و هم برای حرکتهای پیش رو مایه هدایت و مانع از گمراهی باشد، 3) در روز و شب حیات وجود انسان قرآن راهنما و راهگشا است. خالصترین نور چون روشنایی سپیده دم است و در تاریکیهای وجود و غرقاب گناه چراغ هدایت و دستگیره نجات است و 4) هدایت و نجاتبخش قرآن متناسب با مخاطبان آن است گاهی ریسمان، گاهی سنگر، گاهی چراغی روشن در دل تاریکی است. طبق نظر قرآن کریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تنها شاخص هدایت و مسیر مقبول به سمت هدایت هستند.
لطفیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: مرد و زن مسلمان که به ازدواج یکدیگر درآمدهاند، باید توجه داشته باشند که دو انسان مؤمن هستند و برای هم احترام خاصی قائل شوند و باید این احترام متقابل باشد. هر دو همدیگر را درک کنند و با بهترین نامها که هر دو دوست دارند یکدیگر را صدا بزنند.
وی با اشاره به حق همسر در رساله حقوق امام سجاد(ع) ادامه داد: مرد با همسرش که امانت الهی در اختیار اوست به نیکی رفتار کند و برای خانوادهاش بهترین باشد. مرد باید آگاه باشد که مانند چتری است که انسان را حفظ میکند. در این زمینه نسبت به همسر خود شفقت و مهربانی کامل داشته باشد و حرف ناشایستی نزند که باعث رنج و آزار او شود.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: زن و شوهر از رهنمودهای بزرگترهای فامیل بهویژه پدر و مادر در زندگی استفاده کنند. با کمحوصلگی آنها بسازند و رضایت خداوند را در نظر گرفته تا مورد توجه آنها واقع شوند.
لطفیان اظهار کرد: سلامت روانی افرادی که دارای تجربههای معنوی عمیق هستند نسبت به سایر افراد در سطح بالاتری است. انسان در پرتو قرآن، نماز و مسجدمحوری از هرگونه نگرانی رهیده و هرگز خود را«بیپناه و بیکس» نمییابد زیرا میداند که بالاترین قدرتها، ناظر احوال ایشان و پشتیبانشان در طی طریق زندگی است.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم تصریح کرد: جوان نمازگزار مسجدی در پیچ و خم زندگی احساس پوچی نمیکند زیرا با داروی معجزهآسا و شفابخش قرآن آرامش واقعی و ابدی خود را در بالاترین درجه تأمین کرده است. یاران مهدی(عج) در پرتو قرآن دریافتهاند که هدفی والا در حیات آنان وجود دارد که همان وصول به قرب پروردگار است.