صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۳۶۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
محمدرضا عطایی‌فر:

گروه هنر: تثبیت یک مدیر تئاتری مثلاً برای یک دوره پنج‌ساله در جریان جشنواره «تئاتر فجر» علاوه بر بازشناسی ظرفیت‌های موجود، موجب اتخاذ تصمیمات درست برای شکوفایی اقتصاد و فرهنگ در راستای تحقق شعار سال می‌شود.

محمدرضا عطایی‌فر، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: صرفنظر از هر اتفاق ناخوشایندی که این روزها رخ دادن آن در عرصه تئاتر معمولی به نظر می‌رسد اما باید اذعان کرد که انتصاب اردشیر صالح‌پور به عنوان دبیر جشنواره «تئاتر فجر» امسال یک گام رو به جلو محسوب شده و می‌توان همچنان به این جشنواره به عنوان بزرگترین تریبون هنرهای نمایشی ایران امیدوار بود.
وی ادامه داد: دبیر جدید جشنواره «تئاتر فجر» فردی آگاه و آشنا به معضلات تئاتری است و در نظام مدیریتی تئاتر پرونده کاری درخشانی دارد و با وجود مشکلات عدیده‌ای که در عرصه فعالیت‌های تئاتری وجود دارد و مهمترین آنها مسئله اقتصادی است این انتظار می‌رود که وی با درایت شخصی و توان مدیریتی که از او شاهد بوده‌ایم با وجود زمان کمی که تا برگزاری سی و سومین جشنواره «تئاتر فجر» در اختیار دارد بتواند حداقل بر بخشی از مشکلات عرصه هنرهای نمایشی فائق آید.

مدیریت غلط فرهنگ سال‌های اخیر، تئاتر را فلج کرده است

عطایی‌فر تصریح کرد: البته نباید از این نکته غافل شویم که وضعیت تئاتر و جشنواره فجر طی این سالها و در پی مدیریت غلط فرهنگی و هنری، فلج شده است و نمی‌توان در یک محدود زمانی کوتاه توقع معجزه را از هر مدیری حتی لایق‌ترین آنها داشته باشیم اما به جرئت می‌توان گفت پذیرفتن این مسئولیت در شرایطی که شاید کمتر کسی مدیریت یک رویداد بزرگ تئاتری را با بودجه ناچیز رد خواهد کرد، نشان از توان بالا و جسارت فراوان دبیر جدید دارد.
کارگردان نمایش «سایه سکوت» در ادامه گفت: به نظر من در عرصه تئاتر امروز بیش از هر زمان دیگری به ثبات مدیریت نیازمندیم و مدیران ارشد تئاتر کشور که نقش اصلی را در انتصاب مسئولان و دبیران رویدادهای  بزرگ تئاتری همچون جشنواره فجر ایفا می‌کنند حداقل باید با یک برنامه‌ریزی نسبتاً بلندمدت، دبیر و مسئول جشنواره را برای یک دوره پنج ساله تثبیت کنند و یا برای این چند دوره متوالی برگزاری  جشنواره تکلیف متصدیان دبیرخانه برای برنامه‌ریزی و شناسایی ظرفیت‌ها مشخص باشد.
عطایی‌فر افزود: در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، اتخاذ چنین تدبیر و تصمیمی موجب خواهد شد تا رفته رفته بر مشکلات موجود غلبه کرده و با پشتوانه فکری و مطالعاتی مستمر، حداقل در عرصه جشنواره «تئاتر فجر» که چکیده فعالیت یکساله است و بازتاب تمام‌نمای تولیدات نمایشی برای یک سال کاری است، ضعف‌های مدیریتی به ویژه در جشنواره فجر سال گذشته را مجدد تجربه نکنیم و یک گام به جلو برداریم.

بخش‌های متنوع تدارک دیده شده در فراخوان جشنواره با بودجه تخصیص یافته همخوان نیست

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: آنچه که مسلم است در جشنواره «تئاتر فجر» امسال با توجه به شرایط بد اقتصادی با مشکل بودجه و تأمین مخارج برگزاری آن مواجه خواهیم شد، این در حالی است با یک نگاه اجمالی به فراخوان اعلام شده جشنواره شاهد این موضوع هستیم که همچنان جشنواره با همان بخش‌های متنوع و به شکلی مفصل تدوین شده است که هیچ همخوانی با شرایط اعتباری و بودجه اختصاصی به آن نخواهد داشت.
عطایی‌فر در پایان گفت: این مسئله، دو پیامد منفی برای جشنواره امسال خواهد داشت، یکی اینکه  با تقسیم نقدینگی جشنواره به هر بخش، عملاً بخش‌ها از توان مالی قابل توجه برای دعوت از گروه‌های شناخته شده تئاتری و چهره‌های صاحبنام هنر نمایشی برخوردار نبوده و جشنواره عاری از حضور حرفه‌ای‌های تئاتر  شده و جولانگاه گروه‌های آماتورخواهد بود که این از اعتبار آن خواهد کاست و دیگر اینکه در عرصه بین‌المللی و دعوت از گروه‌های خارجی برای حضور در جشنواره و تعامل نزدیک هنرمندان تئاتر با  آنها، عاجز خواهیم ماند.