صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۳۷۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳

گروه اجتماعی: بقاع متبرکه امامزادگان، محلی برای آرامش یافتن روح خسته انسان است و بی‌شک دل‌ها به‌وسیله زیارت با معرفت به خداوند نزدیکتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، انسان پیوسته جویای حق و عدالت بوده و از زندگی روزمره و مشکلات به محلی پناه می‌برد که آرامش را نصیب افراد کند که در این میان بقاع امامزادگان محلی مناسب برای رسیدن به آرامش و نزدیک شدن به معبود هستند.

انسان‌ها به‌طور ذاتی یادگارها را حفظ می‌کنند و از این جهت پس از خاکسپاری علاقه‌مند هستند تا رابطه با از دست رفتگان قطع نشود و آرامگاه آنان به‌صورت خاصی محفوظ بماند.

آثار تربیتی زیارت از نظر قرآن و ائمه(ع) بسیار بالا است زیرا زیارت، دل‌ها را نرم و دیدگان را اشکبار می‌سازد و آخرت را به‌خاطر می‌آورد، حضور در کنار تربت امامان، امامزادگان و دست‌ گذاردن بر ضریح و قبر آنان نوعی بستن پیمان با روح و هدف آنان است که زائر راه آنان را تداوم خواهد بخشید.

حجت‌الاسلام دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف بیرجند و درمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: پیامبر اکرم(ص) در قیامت کسانی که ذریه ایشان را اکرام می‌کنند و کسانی که امورات آنان را برطرف و قلباً ذره‌ای ایشان را دوست دارند و کسانی که حوایج آنان را برطرف می‌کنند شفاعت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها به‌طور فطری همیشه و در همه حال نیاز به ارتباط با خداوند متعال هستند، گفت: انسان‌های بزرگ در حیات و مرگ خویش مبدأ آثار و صاحب برکات و حامل رسالت هستند همچنان‌ که در زندگی‌های پربرکت خود استعانه دین، پشتوانه حق و عدل و محور انسانیت و فضیلت و عبادت و تقوی بودند پس از مرگ نیز آرامگاه‌ها و مقابرشان پشتوانه حق و عدالت، فضیلت، معنویت، تقوی و عبادت است.

رئیس اداره اوقاف بیرجند گفت: هنگامی که انسان از زخم‌ها و گرفتاری‌های زندگی و مشکلات فراوان اجتماعی رنج می‌برد یک نوع کشش و نیاز الزام‌آوری او را وا می‌دارد که فشارها و فریادهای درون را از راهی خارج و به نحوی بازگو کند؛ لذا این انسان‌ها در پرتوی دعا و راز و نیاز و گفت‌وگو با پاکان و مقربان درگاه الهی و استمداد از ارواح پاکشان، نیرو می‌گیرند و نابسامانی را بر خود هموار می‌کنند.

امامزادگان، دامنه عترت هستند

وی با اشاره به اینکه امامزادگان دامنه عترت هستند، اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع مالی اوقاف نسبت به حجم بازسازی بقاع متبرکه و موقوفات در سطح استان، برآن شدیم برای تسریع در کار تکمیل پروژه‌ها و اجرای طرح‌های جامع بازسازی بقاع امامزادگان از کمک و توان خیران استفاده کنیم.

رئیس اداره اوقاف بیرجند و درمیان شناسایی و معرفی بقاع متبرکه و امامزادگان به مردم را امری مهم دانست و گفت: در این راستا اداره اوقاف و امور خیریه طی سال‌های گذشته نسبت به تعمیر و تجهیز بقاع امامزادگان اقداماتی را انجام داده است.

خدایی تجهیز بقاع امامزادگان به امکانات جدید و بهداشتی، تجهیز و تعمیر درب و ضریح امامزادگان، مجهز شدن برخی بقاع امامزادگان به گلدسته و داشتن خادم توسط اوقاف را از جمله اقدامات اوقاف در امامزادگان برشمرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که طبق فرمایش مقام معظم رهبری بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی جامعه تبدیل شوند، اوقاف نسبت به فراهم کردن زمینه تحقق این هدف تمام تلاش و همت خود را به کار گرفته و اقدام به آماده‌سازی بقاع متبرکه به‌منظور اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، مذهبی و آموزشی کرده است.

رئیس اداره اوقاف بیرجند و درمیان به طرح مودت به‌عنوان طرحی برای کمک به بقاع متبرکه اشاره کرد و یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های بازسازی بقاع متبرکه در این شهرستان‌ها از درآمد بقاع متبرکه تأمین می‌شود.

اجرای طرح مودت در اعیاد و مناسبت‌های مختلف برای انجام فعالیت‌های عمرانی

خدایی با اشاره به اینکه این طرح با هدف تشویق و ترغیب مردم و خیران به امر بازسازی بقاع متبرکه هر ساله اجرا می‌شود، افزود: طرح مودت در اعیاد و مناسبت‌های مختلف سال به‌منظور جذب کمک‌های مردمی گسترده برای انجام فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و خدماتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مراسم، برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌شود و کمک‌های مردمی جمع‌آوری و برای توسعه آستان مقدس امامزادگان صرف می‌شود، یادآور شد: این اقدامات در برخی از اماکن متبرکه به بهترین وجه صورت گرفته و در برخی از مکان‌ها اقدامی در این راستا انجام نشده که همت همگانی را می‌طلبد.

رئیس اداره اوقاف بیرجند و درمیان با تأکید بر اینکه زمینه‌ها و روش‌های طرح مودت با توجه به وضعیت، موقعیت و فرهنگ هر استان به صورت‌های گوناگون توسط هیئت امنا با همکاری اوقاف و امور خیریه فراهم می‌شود، یادآور شد: مسئولیت اجرای طرح مودت با هیئت امنا و امین بقعه، پیگیری با اداره اوقاف و امور خیریه و نظارت بر حسن اجرای تمامی امور طرح با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان است.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، کارشناس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی گفت: کسانی که با آداب زیارت در این بقاع متبرکه حاضر می‌شوند و با شناخت و معرفت زیارت می‌کنند از روابط انسانی عمیق‌تر و رفتار و کردار حساب شده‌تر و انسانی‌تری برخوردار هستند.

وی تأکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند هنگام ورود به بقاع امامزادگان آداب زیارت را به‌درستی به جا آورده و ارادت خود را به این خاندان بزرگ نشان دهند چنانچه هر زائری که با معرفت و شناخت مقام صاحب مرقد و اهداف او به زیارت برود از صاحب قبر الهام می‌گیرد و اصول و تعالیم مکتب را به یاد می‌آورد.

ورود افراد با طهارت به بقاع امامزادگان؛ مهم‌ترین آداب زیارت

کارشناس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی مهم‌ترین آداب زیارت را ورود افراد با پاکی و طهارت به بقاع امامزادگان برشمرد و گفت: قرائت زیارت‌نامه و خواندن دو رکعت نماز زیارت و ثواب آن هدیه به امامزاده و دعا و مناجات است.

عباسی با بیان اینکه توسل به بقاع امامزادگان از ارزش بالایی برخوردار است، گفت: این افراد خود انسان‌هایی کامل و متصل به معارف الهی و معرفت ربانی بوده که بقعه و قبور مطهرشان کشش و نورانیت خاصی را برای افراد ایجاد می‌کند.

امامزادگان؛ محلی برای خلوت با خدا

حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی، کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی با بیان اینکه امامزادگان محلی برای خلوت با خدا به دور از هیاهوی جامعه است، اظهار کرد: اهل بیت(ع) جایگاه ویژه‌ای در کشور ما دارند.

وی با بیان اینکه مسلمانان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را واسطه فیض خدا می‌دانند، بیان کرد: امامزادگان بخش مهمی از تاریخ این مرز و بوم هستند و معرفی آنها می‌تواند عظمت ایرانیان را به دیگران نمایان کند و می‌توان با معرفی صحیح آنها به نسل جوان از ظرفیت‌های فراوان امامزادگان به‌عنوان قطب‌های فرهنگی و معنوی استفاد کرد.

هاشمی با تأکید بر اینکه توسعه و عمران حرم‌های مطهر مهم‌ترین قدم برای خدمت به امامزادگان و زائران ایشان است، گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر فعالیت فرهنگی و قرآنی در سطح امامزاده‌ها انجام شده و زائران بسیاری از خارج و داخل استان به این اماکن آمده‌اند توسعه فضای فیزیکی امامزاده‌ها بیشتر احساس می‌شود.

لزوم همکاری خیران در بازسازی بقاع متبرکه امامزاده‌ها

وی توسعه فضای فیزیکی و همچنین بازسازی امامزاده‌ها را نیازمند همکاری مردم و خیران و همچنین اختصاص اعتبارات دانست و گفت: در این راستا ما طرحی به‌عنوان طرح مودت داریم که بر اساس آن مردم می‌توانند خود متولی بوده و علاوه بر نذورات به‌صورت نقدی و غیر نقدی در راستای توسعه این اماکن وارد عمل شوند.