شکرخدا گودرزی، نویسنده و کارگردان تئاتر، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: هنر نمایش از مصادیق بارز فرهنگی است چون سالها در این زمینه فعالیت کردهام پس در حوزه فرهنگ و هنر تنها به اظهار نظر در مورد تئاتر میپردازم و تصور میکنم مسائلی که تئاتر به آن مبتلاست به گونهای دیگر در سایر حوزههای فرهنگی و هنری نیز صادق باشد.
وی ادامه داد: انتصاب اردشیر صالحپور به عنوان دبیر سی و سومین جشنواره «تئاتر فجر» هر چند دیر اما بهترین تصمیم مدیران تئاتری محسوب میشود چرا که این شخص با پیشینه مدیریتی و اجرایی که دارد، از محبوبیت خاصی در میان اهالی تئاتر برخوردار است و از آنجا که ذاتاً پژوهشگر تئاتر نیز هست، بیش از هر شخص دیگری به مشکلات و معضلات تئاتر و جامعه تئاتری واقف است.
مدیران تئاتری باید از همان ابتدا و بدون فوت وقت دبیر کنونی «تئاتر فجر» را منصوب میکردند
وی ادامه داد: با این وجود نباید از یک مسئله چشم پوشید و آن اهمالی است که از سوی مدیران تئاتری صورت گرفت و در شرایطی که میتوانستند از همان ابتدا به سراغ گزینه اردشیر صالحپور برای دبیر جشنواره بروند مدام فرصتسوزی کردند تا جاییکه در شرایط فعلی و در فرصت کم باقیمانده تا آغاز جشنواره سی و سوم فجر نمیتوان از هیچ کس و هیچ جریانی انتظار معجزه داشت.
این کارشناس و بازیگر تئاتر تصریح کرد: در شرایط فعلی مدیران و مسئولان فرهنگی وجود دارند که تنها برای فرهنگ و هنر کشور نگران هستند اما هیچ کدام برای رفع این نگرانیها کار مثبتی انجام نمیدهند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند؛ این در حالی است که اگر وارد میدان عمل نشوند وضعیت به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ راه نجاتی برای تئاتر کشور برای خروج از بنبستی که با آن مواجه است نیست.
گودرزی در ادامه داد: نکته جالبتر اینکه این دوستان مسئول که کاری برای تئاتر نمیکنند و در صدد مداوای شرایط وخیم آن هم نیستند حتی به لحاظ تئوریک و نظریهپردازی نیز توان فنی و کارشناسی مناسبی ندارند که بتوانند با طرح مسائل گوناگون به جامعه کارشناسی تئاتر، از آنها ارائه راهکار برای حل مشکلات را طلب کنند که البته تعجبی هم ندارد چرا که دوستان منصوب شده در سمتهای تئاتری در شرایط فعلی، پیشینه مدیریتی و اجرایی در مورد هنر نمایش نداشته و ندارند و به نظر میرسد انتصاب دیرهنگام اردشیر صالحپور به سمت دبیری «تئاتر فجر» برای آن است که خود کاری از پیش نمیبرند و همه چیز را برای تدبیر و برنامهریزی به وی و همکارانش در دبیرخانه جشنواره واگذار کرده باشند.
«تئاتر فجر» اعتبار حرفهای هنر نمایش کشور است
بازیگر نقش امامخمینی(ره) در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» تأکید کرد: به جرئت میتوانم بگویم که مشکل تئاتر کشور مسئله بودجه نیست که برخی از مسئولان به دلیل کسری آن، توجیهی بر کمکاری خود در این حوزه دارند، موضوع تئاتر در کشور بغرنجتر از آن چیزی که فکرش را بتوان کرد، مشکلی ریشهای وجود دارد و آن اینکه بسیاری از مسئولان فرهنگی و هنری کشور چیزی به نام هنر نمایش را اولویت نمیدانند وقتی هم مقوله در اولویت برنامهها نباشد، فعالیت در آن علیالسویه است یعنی چه باشد و چه نباشد تفاوتی نمیکند؛ با این حال جشنواره «تئاتر فجر» با همه جریانات جاری تئاتر تفاوت میکند، «تئاتر فجر» اعتبار حرفهای هنر نمایش کشور است و به دلیل جایگاه شناخته شده آن در جهان، مسئولان باید تدبیری خردمندانه برای برگزاری آن بیاندیشند.
وی در پایان گفت: فرهنگ و هنر کشور و به ویژه تئاتر باید در همه نهادها و سازمانهای دولتی و خصوصی نمایندگانی برای خود داشته باشد، این مسئله باید از مجلس شورای اسلامی آغاز شود و مثلاً در کمسیون فرهنگی مجلس پیگیرانه در مورد مسائل گوناگون فرهنگی و هنری از آن جمله تئاتر نمایندگان حساسیت نشان دهند و از برخی پرداختهای مقطعی و بررسیهای گذرا در مورد تئاتر پرهیز کنند.