صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۴۶۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
سیدجواد روشن:

گروه هنر: جشنواره «تئاتر فجر» از اهداف اولیه و ارزشی خود بسیار دور شده و به دلیل پایبند نبودن دبیرخانه به تعهدات خود، جامعه هنری نسبت به آن بی‌اعتماد شده‌است.

سید‌جواد روشن، نویسنده و کارگردان تئاتر، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: پس از 32 دوره برگزاری جشنواره «تئاتر فجر»، در این مقطع از زمان باید از خود پرسید که اساساً هدف از برگزاری این جشنواره و سایر جشنواره‌های فرهنگی و هنری به مناسبت جشن پیروزی انقلاب اسلامی چه بوده است؟ ما بیش از هر زمان دیگری به چرایی و پاسخ به دلایل برگزاری جشنواره «تئاتر فجر» نیازداریم و تصورم این است که این جشنواره از اهداف ابتدایی و جامع خود در دوره‌های آغازین برگزاری، بسیار فاصله گرفته است. وی ادامه داد: در دوره‌های اخیر برگزاری این جشنواره مسائلی موجب شد که سطح کیفی جشنواره تنزل پیدا کند و به نوعی و تا اندازه زیادی جشنواره «تئاتر فجر» از اعتبار اولیه خود دور شود؛ در چنین فضایی طرح این پرسش از سوی جامعه هنری از مسئولان و مدیران تئاتری و برگزارکنندگان این جشنواره قوت می‌گیرد که چرا و به چه انگیزه‌ای باید در جشنواره حضور داشته باشند، وقتی دیگر نمی‌توان به آن اعتماد داشت؟

پایبند نبودن دبیرخانه به تعهدات خود باعث بی‌اعتمادی هنرمندان به «تئاتر فجر» شده است

روشن تصریح کرد: یکی از دلایل بی‌اعتمادی جامعه هنری به این جشنواره که طی برگزاری دوره‌های اخیر آن حاصل شد، عدم پایبندی دبیرخانه و مسئولان جشنواره به تعهداتشان در قبال گروه‌های شرکت‌کننده بوده است. روزگاری نه چندان دور این جشنواره با این فرض که آینه تمام‌نمای تئاتر حرفه‌ای کشور است و ویترینی از تولیدات به اجرا درآمده در یک سال آینده را در یک بسته فرهنگی و هنری عرضه می‌کند، شناخته شده بود و باز طرح این پرسش که با حذف بخش چشم‌انداز جشنواره، آیا بزرگترین رویداد تئاتری کشور می‌تواند وجه ضمان یک سال آینده کاری تئاتر کشور باشد؟

این کارگردان که با نمایش «کوپن» در سی و دومین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» شرکت کرده بود، در ادامه گفت: با چنین رویه‌ای که مسئولان پیش گرفته‌اند، دیگر «تئاتر فجر» صرفاً محلی برای جولان هنرمندان جوان و جویای نام خواهد بود که تنها شرکت در این جشنواره برای آنها مطرح است و در آینده نزدیک این جشنواره از حضور هنرمندان مطرح تئاتری تهی می‌شود که نفس شرکت و حضور آنها موجب اعتبار جشنواره است.

دبیرخانه در تقویت بخش‌های مندرج در فراخوان جشنواره کوشا باشد

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه جشنواره زمان زیاد شش‌ماهه را تا انتخاب دبیر و اعلام فراخوان از دست داد، گفت: تنها راهکاری که می‌توان در زمان باقیمانده تا آغاز جشنواره به دبیرخانه برای برگزاری هرچه موفق جشنواره پیشنهاد داد، پرداختن به اصل جشنواره در جهت تحقق نسبی اهداف متعالی آن بر اساس پیام ارزشی انقلاب اسلامی است؛ باید در این فرصت ناچیز باقیمانده از بسیاری از حواشی و کارهای اضافه پرهیز شود و دبیرخانه در جهت تقویت بخش‌های مندرج در فراخوان برآید؛ موضوعی هم که مطرح می‌شود که به موازات کارهای اجرایی جشنواره به آسیب‌شناسی ادوار قبلی باید پرداخت، به نظر می‌رسد که بی‌مورد باشد، چرا که غیر از آنکه تمرکز دبیرخانه را از اصل جشنواره منحرف کند، کاری از پیش نخواهد برد.

مسئول دفتر ازرشیابی، مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با ایکنا با اشاره به برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای بیست و سومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» گفت: هنوز برای ارزیابی کمّی و کیفی آثار زود است، چرا که دو جشنواره منطقه‌ای برگزار نشده و ارزیابی آثار تهرانی نیز در اواخر شهریور است.

وی در پایان ادامه داد: اما تا به اینجا باید بگویم که فضای جشنواره تئاتر «سوره ماه» نیز متأثر از فضای کلی تئاتر کشور دچار خمودی و بی‌انگیزگی شده است؛ دوستان تئاتری به ویژه جوانان کارهایی را به جشنواره ارائه می‌دهند، صرفاً برای اینکه تئاتری تولید کرده باشند و پویایی و شور و نشاط و از همه مهم‌تر برنامه‌ریزی برای تولید نمایشی هدفمند و مؤثر وجود ندارد.