صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۵۱۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
شیخ‌الحکمایی:

گروه هنر: اسلوب و سبک‌های مجسمه‌سازی در میان هنرمندان مجسمه‌ساز در همه جای دنیا یکسان است؛ تفاوت تنها در مفهوم و موضوعی است که قصد داریم از طریق ساخت مجسمه آن را به مخاطب القا کنیم؛ بنابراین در رویدادهای جاری مجسمه‌سازی باید به فرهنگ ایرانی و اسلامی بیشتر توجه شود.

طاهر شیخ‌‌الحکمایی، هنرمند مجسمه‌ساز، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران پس از شش دوره برگزاری، رویدادی شناخته شده در عرصه هنرهای تجسمی به ویژه هنر مجسمه‌سازی است که با ورود سازمان زیباسازی  شهرداری تهران در برگزاری آن می‌تواند خروجی مؤثر و کاربردی را در زمینه هنر ایرانی به دنبال داشته باشد و با نصب آثار برگزیده آن در محیط‌های شهری، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را از این هنرنمایی متنعم سازد. 
وی گفت: به هر حال مجسمه‌سازی به عنوان یک هنر با اسلوب کلی و بین‌المللی آن در زمینه سبک اجرا و ساخت تندیس‌ها و سردیس‌ها و بناهای یادبود، زمانی به عنوان یک هنر وطنی و بومی مطرح می‌شود که روحی حاصل نگرش و تفکر ایرانی در آن دمیده شود و خوشبختانه این هنر در سال‌های اخیر با رویکرد مؤثر مسئولان و بازشناسی جایگاه و اهمیت آن، توانسته است با تلاش و کوشش هنرمندان مجسمه‌ساز به عنوان یک هنر با هویت ایرانی و ارزشی شناخته شود.
شیخ‌الحکمایی  تصریح کرد: معمول برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران و سایر رویدادهای مرتبط با این هنر این است که موضوعی خاص و عام برای هنرنمایی هنرمندان مجسمه‌ساز شرکت کننده در آن فرض می‌شود، گاه برخی از موضوعات طرح شده برای خلق آثار در این رویدادها، پیوندی محکم با عقاید و باورهای اعتقادی و دینی دارد که معمولاً با فرهنگ ارزشی ایرانی همخوان است.
این مجسمه‌ساز گفت: با این وجود باید تلاش شود که پس از چند دوره برگزاری رویدادی همچون این سمپوزیوم، اقدامات صورت گرفته در آن مورد نقد و نظر واقع شود تا براساس پیشرفت‌های صورت گرفته و یا حتی آسیب‌هایی که احتمالاً متوجه آن است، از ادوار دیگر، شاهد برگزاری هدفمندانه‌تر آن در نشر و ترویج فرهنگ و هنر ناب ایرانی باشیم.
این کارشناس و داور جشنواره‌ها و رویدادهای متعدد هنر مجسمه‌سازی در ادامه گفت: رشد و شکوفایی این هنر در ایران ارتباط مستقیمی با تأمین مواد و مصالح و در اختیار قرار گرفتن بدون دغدغه آن به هنرمندان دارد، ضمن آنکه هنرمندان در امنیت کامل شغلی و حرفه‌ای باید تنها با توسل به خلاقیت و فناوری روز مجسمه‌سازی، به تعالی این رشته هنری بپردازند؛ نقد و نظری که از آن صحبت به میان آمد تلاش برای بررسی این نکته است که رویدادی همچون سمپوزیوم مجسمه‌سازی تا چه اندازه توانسته است، فضایی ایمن و مطمئن برای فعالیت هنرمندان مجسمه‌ساز برای خلق آثاری بدیع فراهم آورد؟
شیخ‌الحکمایی در پایان گفت: مجسمه‌سازی همچون هنرهای دیگر نیازمند برنامه‌ریزی مدون و سیاستگذاری هدفمند است؛ افق‌ها و چشم‌انداز‌های تصور شده برای آن باید از همین ابتدای کار مشخص شود، اینکه در هر رویداد مجسمه‌سازی قصد داریم از نقطه شروع به چه دیدگاه و هدفی در پایان کار برسیم بسیار مهم است، باید از تقلید کورکورانه در برگزای رویدادهایی همچون سمپوزیوم، براساس اتفاقات مشابه در کشورهای اروپایی برحذر بود و ازین پس رویدادی را براساس فناوری روز و متکی بر باورهای انسانی و ارزشی رقم زد.
یادآور می‌شود، ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران هم‌اینک در برج میلاد در حال برگزاری است.