صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۵۹۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
شمس کوشکی تشریح کرد:

گروه سلامت: مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی انتخاب جنس کودک دلخواه را به دلیل امکان سقط جنین غیراخلاقی دانست و گفت: متاسفانه علی رغم اینکه چنین اقدامی منجر به سقط جنین می‌شود، ولی قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد.

احسان شمس کوشکی، مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به بررسی اخلاقی انتخاب جنسیت کودک پرداخت و گفت: از منظر اخلاقی به دلیل اینکه تست‌های انتخاب جنسیت به نوعی منجر به سقط جنین در یکی از مراحل تکامل می‌شود، به همین دلیل این امر اخلاقی نیست. از طرف دیگر ممکن است در برخی جوامع، خانواده‌ها علاقه مند به یک جنس خاص باشند که این موضوع نیز بالانس جمعیتی را برهم خواهد زد.
قانون خاصی در زمینه انتخاب جنس کودک دلخواه وجود ندارد
نخستین دانش‌آموخته دوره دکترای تخصصی اخلاق پزشکی در کشور با تاکید بر اینکه از نظر اخلاقی، شان زن و مرد با یکدیگر متفاوت نیست، ادامه داد: متاسفانه علی رغم اینکه چنین اقدامی منجر به سقط جنین می‌شود، ولی قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد.
شمس کوشکی تصریح کرد: روش‌های تعیین جنسیت متفاوت است و حتی امروزه روش‌هایی وجود دارد که خون مادر در چهار هفتگی یا هشت هفتگی حاملگی گرفته می‌شود و از روی آن تعیین می‌کنند جنین پسر است یا دختر و حتی مشکلات ژنتیکی جنین نیز مشخص‌ می‌شود، ولی بعضا این تعیین جنسیت‌ها با توجه به رویان‌هایی که وجود دارد، بارداری طبیعی را تبدیل به بارداری‌های(IVF) می‌کند.
مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی افزود: تمامی این موارد از لحاظ اخلاقی موجه نیست و باید بیشتر از منظر مسائل فرهنگی به این مقوله نگاه کنیم. به هر حال در فرهنگ، اخلاق و فقه شیعه سقط جنین اصولا پذیرفته نیست بنابراین ما به هیچ عنوان بحث انتخاب جنسیت را به این دلیل که مبتنی بر سقط جنین در یکی از مراحل انجام این عمل است توصیه نمی‌کنیم و غیراخلاقی می‌دانیم.
وی ادامه داد: اگر روشی وجود داشته باشد که به صورت طبیعی بتواند در انتخاب جنس کودک دلخواه کمک کننده باشد قابل قبول است. روش‌های بعضا اعلام می‌شود که بنده در مورد درست و علمی بودن آن اطلاعی ندارم ولی توصیه‌های در مورد تغذیه و... وجود دارد که ممکن است در انتخاب جنس کودک دلخواه کمک کننده باشد بنابراین چون که چنین اقداماتی مبتنی بر سقط جنین نیست قابل پذیرش است ولی اینکه از میان چند جنین بخواهیم یکی را انتخاب کرده و باقی آن‌ها را از بین ببریم و یا جنسیت جنینی که در رحم مادر تشکیل شده را مشخص و اگر باب میل طرفین نبود سقطش کنیم اصلا قابل پذیرش نیست.
به جای انتخاب جنس کودک دلخواه ترجیحا ذهن خود را نسبت به فرزند دختر و پسر اصلاح کنیم
نخستین دانش‌آموخته دوره دکترای تخصصی اخلاق پزشکی در کشور خاطرنشان کرد: بهتر است هرچه بیشتر از منظر فرهنگی به این موضوع نگاه کنیم که بین زن و مرد و فرزند مذکر و مونث هیچ تفاوتی وجود ندارد و بهتر است ما به جای اینکه کارهای این چنینی را انجام بدهیم ترجیحا ذهن خود را نسبت به فرزند دختر و پسر اصلاح کنیم.
تبعیض جنسیتی ریشه در افکار جاهلی دارد
شمس کوشکی عنوان کرد: قاعدتا در خانواده‌های که مسائل اخلاقی را رعایت می‌کنند و به سنت‌ها و شخصیت‌های یکدیگر احترام می‌گذارند، در بسیاری از موارد اصلا موضوع جنسیت مطرح نیست از طرفی دین مبین اسلام آمده که این مسائل را از بین برد و این تبعیض‌ها وجود نداشته باشد. متاسفانه چنین تکفراتی ریشه در افکار جاهلیت دارد.