صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۶۵۶۰۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
با عنوان «آئین آیینه»؛

گروه هنر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به برگزاری نخستین آفرینواره محرم با عنوان «آئین آئینه» در زنجان، گفت: این آفرینواره تلاش خواهد کرد تا قیام سیدالشهدا(ع) با زبان هنر به جهان معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان روز گذشته، 7 آبان در آئین افتتاحیه دبیرخانه آفرینواره محرم با عنوان «آئین آئینه» که در فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان برگزار شد، با تأکید بر این‌که قیام امام حسین(ع) ریشه‌های اسلام را آبیاری کرد، گفت: عاشورا به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام، سبب شد تا امروز جایگاه ویژه‌ای در بین ملل مختلف برای دین مبین اسلام ایجاد شود.
وی ابراز کرد: با وجود این‌که طبق تاریخ، 125 هزار نفر در غدیرخم شاهد جانشینی امیرالمؤمنین(ع) بوده و با ایشان بیعت کردند، بسیاری از آنها پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از مسیر ولایت علوی خارج شده و در مقابل دستور پیامبر اکرم(ص) مقاومت کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان این‌که مقاومت در برابر جانشینی و دستورات پیامبر اسلام(ص) تا زمان امام حسین(ع) به جایی رسید که ظواهر اسلام نیز از بین رفته بود، افزود: در این برهه از زمان به نام اسلام، حرکت‌هایی انجام می‌شد که از حدود این دین مبین خارج بود و به همین خاطر نیز سیدالشهدا(ع) مسیر امر به معروف و نهی از منکر را در پیش گرفت.
مقدم تصریح کرد: سیدالشهدا(ع) ارزش حج را زمانی در بالاترین حد خود می‌دید که اسلام ناب محمدی جاری باشد و به همین دلیل حج خود را ناتمام گذاشته و در معامله‌ای با خداوند سبحان، وارد قیام علیه یزیدیان برخواست.

الهی بودن قیام سیدالشهدا(ع) مهمترین رمز پیروزی آن است
وی، الهی بودن قیام سیدالشهدا(ع) را مهمترین رمز پیروزی آن دانست و اظهار کرد: امام حسین(ع) با قیام خود نشان داد که نباید از دین چهره‌ای خشن معرفی شود و دین اسلام، دین عطوفت است؛ امروز هم دولت باید در راستای معرفی چهره واقعی اسلام به جهان غرب تلاش کند، چراکه اسلام برای مذاکره و تعامل با دنیا ارزش قائل است.
این مقام مسئول با اشاره به این‌که استان زنجان نیز در تلاش است تا برنامه‌هایی در شأن قیام سیدالشهدا(ع) و ماه محرم تهیه و تدارک ببیند تا از این طریق اسلام ناب محمدی به جهان معرفی شود، عنوان کرد: نخستین آفرینواره محرم با عنوان «آئین آئینه» در زنجان تلاش خواهد کرد تا قیام سیدالشهدا(ع) با زبان هنر به جهان معرفی شود و در طول مدت برگزاری آن بیش از 200 عکاس، فیلم‌نامه نویس و فیلم‌ساز وارد استان خواهند شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تأکید کرد: این آفرینواره در قالب رشته‌های فیلم، فیلم‌نامه و عکس از رسوم سوگواری و عزاداری در استان زنجان برگزار شده و با پی‌گیری‌های انجام‌شده داوران ملی و بین‌المللی به ارزیابی آثار ارسالی به این دبیرخانه می‌پردازند.
مقدم با اشاره به این‌که علاقه‌مندان برای شرکت در این آفرینواره می‌توانند تا 5 آذر امسال به پایگاه اینترنتی iycs.ir مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: آئین و رسوم محلی محرم و توریسم مذهبی از جمله موضوعاتی است که هنرمندان می‌توانند در قالب آن آثار هنری خود را خلق کنند.
وی در پایان یادآور شد: در نظر داریم در صورت امکان رشته نماهنگ عاشورایی را نیز به این آفرینواره بیافزاییم و همزمان با 28 آذر نیز مراسم اختتامیه آن برگزار خواهد شد.