جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره ویژگی آثار عاشورایی اظهار کرد: یک نکته مهم که در بحث آسیبشناسی آثار عاشورایی در سینما و تلویزیون وجود دارد، این است که معمولا پرداختن به این گونه تولیدات به دو شکل انجام میشود؛ ابتدا روشی که در آن سعی میشود به موضوع عاشورا به طریق کارهای تاریخی – مذهبی نگاه شود. این رویکرد نگاهی مستقیم به موضوع عاشورا دارد. در شکل دوم، تولیداتی که در متن داستانهای امروزی به موضوعات عاشورایی میپردازد.
وی افزود: با توجه به توضیح فوق باید گفت که سینما و تلویزیون در هر دو شکل از کارهای عاشورایی عملکردی مطلوبی نداشته است.
این منتقد درباره راهکارهای افزایش تولید فیلمها و سریالهای عاشورایی گفت: باید نسبت به فرهنگ عاشورا شناخت لازم وجود داشته باشد و فرهنگ عمومی و زبان روز جامعه و ذائقه مردم در کارهای عاشورایی در نظر گرفته شود؛ همچنین علاقه لازم پیرامون کارهای عاشورایی بین فیلمسازان وجود داشته باشد.
آذین افزود: استفاده از هنرمندانی که نسبت به این حوزه دغدغه لازم را دارند؛ بهرهگیری از فرهنگ عاشورا در کارهایی که موضوع و محورشان انقلاب و دفاع مقدس باشد؛ توجه به وجوه دیگری چون شجاعت، عدالت، حقطلبی و... در کنار عزاداری و همچنین پرهیز از سطحینگری و شعارزدگی، موارد دیگری است که باید به آنها توجه شود.
وی با بیان اینکه کم کاری در حوزه سینمای عاشورایی سبب شده که «روز واقعه» پس از سالها تنها مثال موفق این دست تولیدات در سینما باشد، گفت: «روز واقعه» به عقیده من یک کار کامل و فوقالعاده نیست، البته قبول دارم در بحث فیلمنامه و کارگردانی، این اثر امتیازات خوبی دارد، اما اینکه این فیلم تا این حد مثالزدنی شده، دلیلی واضح دارد؛ اینکه در این حوزه فیلمی ساخته نشده که بخواهیم آن کار را با «روز واقعه» مقایسه کنیم. در این راستا مسلما بعد از نمایش «رستاخیز»، دیگر فیلم شهرام اسدی تنها نمونه موفق در این حوزه نخواهد بود.
وی در انتها درباره حساسیتهایی که پیرامون این دست کارها وجود دارد، اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل اصلی که باعث میشود فیلمسازان ما در این حوزه کم کار باشند، باورها و حساسیتهایی است که پیرامون عاشورا وجود دارد. چون برخی مواقع واکنشهای عاطفی که پیرامون یک فیلم با محوریت عاشورا وجود دارد، سبب شود که کار با هجمههای مختلف مواجه شود. برای همین لازم است مرکزی تحت همین عنوان ساخته شود تا در آن بتوان در آن راههای یافت که کارها مخالف با آنچه که باور مردم است تولید نشود.