صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۷۵۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲

گروه اجتماعی: مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ ایران باید به استانداردهای جهانی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برسد، گفت: توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور با کار فرهنگی محقق می‌شود.

رمضانعلی محسنی،‌ مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به فعالیت بیش از سه هزار کتابخانه در سطح کشور، از عضویت دو میلیون و 500 نفر در این کتابخانه‌ها خبر داد.

وی از مراجعه بیش از 71 میلیون نفر به کتابخانه‌های سراسر کشور در سال گذشته خبر داد و افزود: استقبال و گرایش مردمی به کتابخانه‌ها بسیار مطلوب و قابل قبول است.

محسنی جذب و گرایش مردم به ویژه قشر جوان برای حضور در کتابخوانه‌ها را مستلزم رفع کمبودها و به‌روز رسانی آنها دانست و خاطرنشان کرد: استانداران باید نسبت به رفع مشکلات و کمبودهای کتابخانه‌ها اعتبارات مناسب و در اولویتی را تخصیص دهند؛ چرا که رفع این مشکلات نقش بزرگی در جذب جامعه برای حضور در این گونه فضاها دارد.

وی از تدوین سند چشم انداز 20 ساله نهادکتابخانه‌ها خبر داد و افزود: توسعه عمرانی کتابخانه‌های مراکز استان‎ها جزو افق 20 ساله نهاد کتابخانه‌ها است که نقشه راه آن نیز مشخص و بر اساس آن حرکت جهادی صورت خواهد گرفت.

محسنی با بیان اینکه در افق 1404 جمهوری اسلامی ایران باید به استانداردهای جهانی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برسد، تصریح کرد: تحقق این مهم نیازمند همراهی و تلاش همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های فرهنگی است؛ چرا که اعتقاد ما بر این است که توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور با کار فرهنگی محقق می‌شود.

وی به کمبود سرانه فیزیکی در کتابخانه‌های کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر به ازای هر 100 نفر دو مترمربع سرانه فیزیکی وجود دارد که این میزان در افق 1404 باید به هشت متر مربع افزایش پیدا کند.

محسنی تعداد کتب موجود در کتابخانه‌های کشور را 39 میلیون جلد عنوان و بر لزوم افزایش این تعداد در افق 20 ساله تاکید کرد و گفت: در حال حاضر به ازای هر نفر در کتابخانه‌ها دو نسخه کتاب وجود دارد که باید این تعداد به 4 نسخه افزایش پیدا کند.