صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۷۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱

گروه اندیشه: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با تاکید بر حضور فضلا و طلاب حوزه در همایش خطر جریانات تکفیری، تاکید کرد: باید مباحث عمیق توحیدی و معارف اهل بیت(ع) را برای شرکت‌کنندگان در همایش ارایه کنیم تا با دست پر از ایران خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، صاحب تفسیر ارزشمند تسنیم اول آذر ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی با اشاره به برگزاری کنگره خطر جریانات تکفیری که قرار است دوم و سوم آذرماه در قم برگزار شود، خطاب به حاضران گفت: به برکت امام و خون‌های پاک شهدا و حمایت مراجع و رهبری، بزرگترین همایش در حوزه علمیه در حال برگزاری است و شما عزیزان باید کمر همت ببندید و گفت‌وگو بگیرید و مصاحبه کنید تا میهمانان با دست پر از این کشور برگردند.

شرکت 83 نفر در همایش تکفیر

وی افزود: این افراد از 83 کشور آمده‌اند که آوردن آنان از این تعداد کشور کار آسانی نبوده است؛ همه مراجع و مسئولین و حوزه و دانشگاه تلاش کردند تا اینها بیانید و شما باید حرف‌های عمیق توحیدی را که دارید به اینها منتقل کنید؛ اگر حضور لازم است شرکت کنید اگر ایراد و ارایه مقاله است همینطور.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر دیر بجنبیم نظیر آنچه در جریان وهابیت در حرمین پیدا شد پیدا می‌شود تصریح کرد: این‌ها نماز جمعه و جماعت و مسجد را داده‌اند به وهابیت و سلطنت را به سعودی‌ها لذا مقابر ائمه را تخریب کردند ولی آن روز کسی نبود صدایش درآید اما امروز که داعش آمده حوزه علمیه مقتدر است.

جوادی آملی عنوان کرد: روزی می‌گفتند «اطلبو العلم بالصین» ولی الان می‌گویند بروید به قم و ایران و طلاب بیش از 70 ملیت آمده‌اند در ایران درس بخوانند؛ صدای انقلاب و امام و اهل بیت(ع) و شهادت به دیگر نقاط دنیا رسیده و فرصت مناسبی برای ما ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: آنها(میهمانان همایش) را رها نکنید و شبهات را پاسخ دهید زیرا قرآن و روایات ما را رها نکرده‌اند و به اندازه کافی برای آنان پاسخ داریم. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به ادامه تفسیر سوره زمر پرداخت و بیان کرد: قرآن به مشرکان درباره پرستش بت‌های بی‌جان که با دست خود ساخته‌اند انذار می‌دهد و می‌گوید اگر منظور شما از پرستش بت‌ها سنگ و گل وچوب باشد که این‌ها نه گوشی برای شنیدن و نه چشمی برای دیدن دارند و هیچ‌کاره‌اند؛ اینها مشکل خود را هم نمی‌توانند حل کنند چه رسد به اینکه بخواهند مشکل شما را حل کنند چرا چیزی که دست‌تراش خود شماست می‌پرستید.

وجود دو خدا در عالم فساد است

این مفسر قرآن با اشاره به مبنای فکری مشرکان تصریح کرد: اگر منظور شما قداست این بت‌هاست که متعدد هستند و اگر غیر از خدا  کسی بخواهد چیزی را بیافریند در عالم فساد درست می‌‌شود و اگر در عالم غیر خدا چیزی باشد که بخواهد بپروراند حتما اختلاف است چون خدا اوصافی دارد و اوصاف خدا عین ذات اوست.

وی ادامه داد: اگر خداست پس دارای اوصاف است، اگر متعدد باشد دو تا خداست یعنی دو تا ذات و صفات و صفات هر کدام هم عین ذات آنهاست یعنی دو تا فعل و علم و ارداه وجود دارد لذا هر ذاتی برابر علم خود می‌تواند دنیا را اداره کند.

جوادی آملی افزود: اینها امام و پیامبر معصوم نیستند که ما بخواهیم از آنان انتظار داشته باشیم تا هر دو برابر ما هو الواقع کار کنند و با راهنمایی خدا امور را اداره کنند ولی وقتی دو خدا باشد نمی‌شود گفت هر دو مطابق با ما هوالواقع عمل می‌کنند چون نه نفس الامری هست و نه واقعیتی. پس اگر دو تا خدا باشد دو تا ذات و علم هست، دو تا اراده مختلف دارد و ذات و علم مختلف که منجر به فساد می‌شود.

وی اظهار کرد: این همان بیان نورانی حضرت سیدالشهدا است در دعای عرفه است که فرمود اگر دو خدا در عالم باشد کل عالم بهم می‌خورد؛ همین معنا را در برهان تمانع داریم که برهانی عقلی است و بسیاری از صاحبنظران در ادراک آن مانده‌اند و برایشان حل نشد‌ه است لذا آن را به توارد علتین برگردانده‌اند.

تعدد خدا مانند تعدد کارفرماست

صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه تعدد خدا همانند تعدد کارفرماست عنوان کرد: چند کارفرمای متشاکس، مختلف هستند؛ لذا اگر خدا هست،علمش عین ذات است و چون ذات فرق دارد علمش هم فرق دارد و نمی‌شود گفت دو تا خدا که دو تا ذات دارد می‌توانند عالم را اداره کنند؛ چون علم و وصفشان از بیرون که نیامده است و اگر موجودی صفتش را از بیرون هم بگیرد حتما محتاج غیر است.

وی افزود: دو پیامبر و امام در عرض هم به صورت رسمی نداشته‌ایم، لکن دو تا معصوم می‌توانند برابر فرمان خدا دستوری را انجام دهند؛ داستان موسی و هارون تا حدودی شبیه این مسئله است. گرچه وجود موسی(ع) از انبیاء، و هارون زیرمجموعه اوست و اوالعزم نیست اما در برخی امور همپای اوست و با هم کار می‌کنند.

وی با اشاره به خطبه‌ای از امام علی(ع) تاکید کرد: این امر برای خدا مستحیل است؛ در خطبه حضرت امیر(ع) آمده که صفت عین ذات، شهادت بر غیریت نمی‌دهد.