صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۷۶۲۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
مدیرکل رسانه‌های معاونت تبلیغات حوزه‌:

گروه هنر: مدیرکل رسانه‌های معاونت تبلیغات حوزه‌های‌ علمیه گفت: صداوسیما نباید به بهانه پاسخ به شبهات، آن موضوعات را در فضای عمومی مطرح کند، چون تنها در فضای آلوده باید پاسخگویی انجام شود وگرنه سبب اشاعه شبهه خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اسماعیلی، مدیرکل رسانه‌های معاونت تبلیغات حوزه‌های‌ علمیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کیفیت برنامه‌های سیما در ایام محرم اظهار کرد: برخلاف بسیاری از نظرات که معتقدند سیما در ایام محرم نتوانسته عملکرد مطلوبی داشته باشد، معتقدم این عملکرد با توجه به توانی که این مجموعه دارد، مطلوب بوده است. این امتیاز مثبت هم تنها معطوف به برنامه‌های نمایشی سیما نمی‌شده، بلکه تولیدات دیگر رسانه ملی هم نسبتا از کیفیت لازم بهره برد‌ه‌اند.

وی افزود: یکی از بهترین اتفاقات در میان برنامه‌های تولیدی سیما، پخش برنامه‌های عزاداری در شهرهای مختلف به صورت مستقیم است. عزداری‌هایی که هر یک  شاخصه‌های فرهنگی خاص خود را داشتند. درباره تعدد فرهنگ در عزاداری هم باید گفت که این شاخصه تنها یک گستردگی فرهنگی نیست، بلکه نوعی اشاعه تفکر عاشوراست که قادر است بهترین مبلغ در این حوزه باشد.

وی افزود: پرداختن به قومیت‌های مختلف در سیما چند بازتاب مثبت دارد که به سه نمونه مهم آن اشاره می‌کنم؛ ابتدا اینکه به واسطه چنین رویکردی، تماماً فرهنگ خود را در رسانه ملی سهیم می‌بیند. یعنی این احساس را به واقع می‌کنند که تمامی ایران زیر پرچم امام حسین(ع) یکی است. درضمن توجه رسانه ملی به عزاداری شهرستان‌ها در شبکه‌های سراسری از جدایی قومی جلوگیری می‌کند، چون اگر بگوییم آذربایجان خود شبکه استانی دارد، پس شبکه‌های سراسری نباید مداحی ترکی پخش کنند اشتباه است، زیرا در این وضعیت ممکن است به مرور آن بخش از سرزمین احساس جدایی کنند و برای خود هویت مستقل تصور کنند.

اسماعیلی متذکر شد: منفعت دیگر این است که در سایه توجه به عزداری فرهنگ‌های مختلف، زبان فارسی مرکزیت خود را حفظ کند، چون احساس نزدیکی با شبکه ملی، سبب خواهد شد زبان فارسی هم در شهرهایی با گویش‌های دیگر به عنوان زبان اصلی مورد توجه قرار گیرد.

رویکرد سیما در پاسخگویی به شبهات نباید سراسری باشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیما توانسته پاسخگوی برخی شبهات که از سوی شبکه‌های معاند درباره عاشورا مطرح می‌شود، باشد؟ گفت: جوابگویی به شبهات در رسانه ملی باید با کار کارشناسی انجام شود. یعنی پاسخگویی به شبهات باید تنها در فضای آلوده و مبتلابه انجام شود، والا در فضایی که چنین جوی حاکم نیست اگر چنین مسائلی از سوی سیما مطرح شود، خود باعث شبهه خواهد شد. این رویکرد در حوزه‌های علمیه نیز وجود دارد؛ یعنی به شبهات در فضای آلوده پاسخ داده می‌شود.

این مدیر رسانه‌ای تاکید کرد: در این میان برخی نقدها به اشعاری که در مداحی‌ها استفاده می‌شود نیز وجود دارد، چون اشعاری که در آن به کار برده می‌شود، به لحاظ مفهوم دارای ارزش لازم نیست. این ضعفها را هم علما و هم ادیبان مطرح کرده‌اند. در این میان تنها سیما نیست که دارای ضعف است، بلکه در شبکه‌های اینترنتی و تلفن‌های همراه هم چنین آسیبی (استفاده از مداحی‌هایی که اشعار مناسب ندارند) را به خوبی می‌توانیم مشاهده کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: سیما باید برای ارتقای فرهنگ عزداری از کلام رهبری استفاده کامل را ببرد، چون این بهره‌گیری سبب از بین رفتن بسیاری از آسیب‌ها خواهد شد. این اتفاق به نوعی امسال روی داد. چون یکی از مداحان از مقام معظم رهبری درباره نوعی از عزاداری پرسیده بود که ایشان گفته بودند آن را نمی‌پسندند. برای همین امسال این کار در بسیاری از تکایا انجام نشد، بنابراین اگر به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های صدا و سیما به درستی استفاده شود شاهد بازتاب بسیار مثبت این رویکرد در تولیدات مورد نظر خواهیم بود.