صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۹۴۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۶

گروه انديشه: به نظر اشتراوس وحی و آموزه‌های وحيانی در شريعت اسلام، بر خلاف مسيحيت، ايمان صرف نيست بلكه آورنده‌ی نظم سياسی و اجتماعی ـ مطلوب است. بر اين اساس جايگاه و موقعيت فلسفه‌ی سياسی اسلامی را بايد با توجه به وحی و شريعت واقعی فهميد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، كتاب «لئو اشتراوس و فلسفه سياسی اسلامی» نوشته محسن رضوانی منتشر شد.
نگارنده در كتاب حاضر كوشيده انديشه‌ها و تفكران لئواشتراوس ـ يكی از فيلسوفان سياسی قرن بيستم در آلمان ـ را تبيين نمايد.
به تصريح نگارنده: ذغدغه‌‌های اصلی اشتراوس، ارائه‌ی تفسيری بديع از جايگاه و موقعيت فلسفه‌ی سياسی اسلامی است . به نظر وی پديده‌ی «پنهان‌نگاری» باعث شده تا كنون فهم درستی از فلسفه‌ی سياسی اسلامی صورت نگيرد. اين پديده، به ما می‌آموزد كه برای فهم متون سياسی كلاسيك نمی‌توان از رهيافت‌های موجود و مسلط پيشرفت‌گرايی و تاريخی‌گرايی بهره جست، بلكه بايد با روش و شيوه‌ی فهم تاريخی واقعی پيش‌ رفت. بدين معنا كه متون سياسی كلاسيك را بايد آن‌گونه فهميد كه نويسندگان آن‌ها می‌فهمند. اشتراوس با مطالعه‌ی زياد، نمونه‌ی بارز عقل‌گرايی كامل را در فلسفه‌ی اسلامی و يهودی ميانه و در آثاری هم‌چون فارابی، ابن‌سينا، ابن رشد و ابن ميمون يافت. منظور وی از فلسفه‌ی يهودی همانا فلسفه‌ی ابن ميمون است كه عمدتا در سرزمين‌های اسلامی رشد كرده و انديشه‌های او برخاسته از انديشه‌های معلمان اسلامی وی يعنی فارابی، ابن سينا و ابن رشد است.
دغدغه‌های اصلی و مهم اشتراوس در طرح مباحث فلسفه‌ی سياسی اسلامی دوچيز است: اول نادرستی فهم امروزين از موقعيت و جايگاه فلسفه‌ی سياسی اسلامی. دوم معرفی و تفسير واقعی از آن فلسفه. وی برای فهم فلسفه‌ی سياسی اسلامی با روش و شيوه‌ی مطالعه‌ی تاريخی واقعی پيش رفت. با چنين رويكردی پی‌خواهيم برد كه فهم امروزين از فلسفه‌ی سياسی مسيحی شباهت ندارد. وحی و آموزه‌های وحيانی در شريعت اسلام، بر خلاف مسيحيت، ايمان صرف نيست بلكه آورنده‌ی نظم سياسی و اجتماعی ـ مطلوب است. بر اين اساس جايگاه و موقعيت فلسفه‌ی سياسی اسلامی را بايد با توجه به وحی و شريعت واقعی فهميد.
اين اثر در تابستان سال جاری در حجم 224 صفحه و بهاء 15500 ريال توسط موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) منتشر شد.