به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، آيتالله محمد امامی كاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز، 6 آذرماه، در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران با گرامیداشت هفته بسيج، گفت: بسيج خود يك معنا، يك فرهنگ و يك پيام دارد؛ در لغت به مفهوم آماده است و اين آمادگی در چارچوب وظايفش است.
وی با بيان اينكه بسيج به معنای ساختهشده هم است، تصريح كرد: اين ساختهشدن هم به فرهنگ بسيجی بر میگردد و ساخته همان چيزی است كه وظيفه اوست.
خطيب جمعه اين هفته تهران ايمان به هدف و هدفمندی را از ويژگیهای بسيج عنوان كرد و افزود: اين نهاد به فرمان امام (ره) به عنوان ولی امر با اقدامی خودجوش تأسيس شد و در واقع نفس و نگاه امام (ره) بچههای ما را ساخت و ديدن ايشان و سخنانشان خود كلاس بود و دست امام زمان (عج) نيز پشت سر بود.
امامی كاشانی تأكيد كرد: در اين عظمت و استقلالی كه امروز نصيب نظام اسلامی شده، بسيج و فرهنگ بسيجی بعد از رهبری نقش اساسی و اول داشته است و پيام بسيج اين است كه اين تفكر بايد در بين تمام ملت، در زندگی، در مسئوليتها و حوزه سياسی و غيره حضور و بروز داشته باشد و اين يعنی هدفمندی.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تأكيدهای مكرر رهبر معظم انقلاب درباره لزوم توجه به اوضاع در كنار ايمان و بصريت، اظهار كرد: بصيرت در قرآن و روايات آمده است و به معنای توجه به باطن هر مسئله و موضوعی است و ما بر اساس تأكيدهای حضرت آيتالله خامنهای بايد ببينيم حركتها از كجا شروع میشود، به چه نقطهای میرسيم و چه میخواهيم و بسيج هم از آن زمانی كه از امام (ره) دم گرفت در همين مسير بوده است.
وی با بيان اينكه ولايتمداری به معنای جلو يا عقب نيفتادن از ولی است، تصريح كرد: وقتی انسان نگاه میكند، میبيند تمام گرفتاریهای اسلام ناشی از همگام نبودن با ولايت است.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با يادآوری بخشهای ديگری از بيانات اخير مقام معظم رهبری درباره لزوم پرهيز از ايجاد شايعه در كشور، ضرورت شناخت سران و مسئولان نظام و نيز شناخت توطئههای دشمن و پرهيز از شعارهای خارج از اين چارچوب را مورد تأكيد قرار داد.
امام جمعه موقت تهران در پايان خطبه دوم با تبريك 7 آذر؛ روز نيروی دريايی، رسالت دانشگاهيان را در چارچوب حركتهای علمی يادآور شد و از آن تحت عنوان رسالت بسيجی ياد كرد.
گزارش خبرنگار ايكنا حاكی است، آيتالله امامی كاشانی در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران، عرفه را درس بزرگ توحيد و جهانشناسی دانست و گفت: پيامبر اسلام (ص) از خدا درخواست میكند كه اشياء را همانطور كه هست به او بنماياند.
وی افزود: پيامبر اكرم (ص) از خدا میخواهد زمين، جمادات، انسان و ... را آنچنان كه هست به او نشان دهد اما اين نه به معنای نشان دادن ذات اشياء، بلكه به معنای هويت اشياء است.
امامی كاشانی بزرگترين مشكل دنيای امروز را در همين نكته دانست و تصريح كرد: اديان الهی و زمينی و جهانبينیهای مادی توجه خود را بر چگونگی شناخت پديدههای اين جهان قرار دادهاند.
وی دقت در اين زمينه را بسيار مهم توصيف كرد و اظهار كرد: اگر به اين نكته توجه كنيم تمام محاورات و گفتوگوهای ما شكل خاصی پيدا خواهد كرد.
عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان كرد: در اين صورت من، تو و او ديگر اشاره به افراد ندارد و تبديل میشود به اسامی خدا، يعنی من میشود وحدت و تماميت.
وی با ذكر آياتی از قرآن مبنی بر يگانگی خداوند گفت: خداوند در قرآن میفرمايد: «لااله الا هو»، «لا اله الا انا» و «اياك نعبد و اياك نستعين» كه تأكيدی است بر اين كه من حقيقی خداست.
خطيب جمعه تهران همه اين عالم را حجاب ذكر كرد و يادآور شد: امام حسين (ع) در دعای عرفه به همين نكته اشاره میكند.
وی ادامه داد: امام (ع) در عصر روز عرفه در دامنه كوه دعا میخواند و اشك میريخت و با خدا اين گونه سخن میگفت، خدايا من میدانم كه اين نظام خلقت و اين شكلهای حركت به اين دليل است كه من نسبت به تو جاهل نباشم.
امامی كاشانی از قول سيدالشهدا (ع) اضافه كرد: اين اختلاف آثار برای اين است كه من تو را بشناسم و من به هيچچيز در اين عالم جاهل نباشم و به طور كلی اين تغييرها برای فهم من است.
وی تأكيد كرد: امام حسين (ع) در اينجا به اصل توحيد برمیگردد و میگويد خدايا تو گفتی به خلقت بنگرم و آثار تو را ببينم ولی مرا از سير در آفاق به سير در خودت و سير در صفاتت منعطف كن.
امام جمعه موقت تهران اضافه كرد: امام در دعای عرفه میفرمايد، خدايا ديد من را چنان هدايت فرما كه به هرجا كه وارد میشوم يا به خودم يا به ديگران مینگرم يا اگر به روز و شب دقت میكنم، چنين نباشم كه بايستم و متوقف شوم در آن بلكه تو را ببينم.
وی با نتيجهگيری از بيانات امام حسين (ع) تأكيد كرد: اگر سير انسان در اين دنيا سير واقعی شد، خدا را مشاهده خواهيم كرد و ديگر اعمال ما رنگ خدا خواهد داشت.
امامی كاشانی به بخش ديگری از دعای عرفه اشاره كرد و گفت: سيد و سالار شهيدان(ع) میفرمايد، خدايا چه بسا طاعتهايی كه من انجام میدهم عدل تو وارد ميدان میشود و اعتماد من را به خودم سلب میكند، زيرا تو به من ذكر و چشم گريان دادی و با نعمتهای تو اين اعمال را به جا میآورم.
وی در اين مورد ادامه داد: امام حسين (ع) میگويد عدل خدا كه وارد ميدان شد همه كارهای بندگان را به هدر میدهد اما در همان حال فضل خدا از در ديگر وارد میشود و به نفع بنده وارد بازار معامله میشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری به نقل از امام سوم(ع) اضافه كرد: خدايا من میخواهم از تو بگويم اما زبانم لال است و نمیتوانم مدح تو را بگويم ولی از جهت ديگر كرم تو وارد میشود و باعث میشود من با تو حرف بزنم.
وی با تأكيد بر بعد تعليمی دعای عرفه گفت: همه دنيا بايد بيايند در برابر اهل بيت (ع) زانو بزنند و خود را همراه حسين (ع) قرار دهند تا اين درس تكامل را فرا گيرند.