به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از مركز خبر حوزه، حجتالاسلام والمسلمين «محمدحسن نبوی» معاون تبليغ و آموزشهای كاربردی حوزههای علميه، گفت: در حال حاضر 48 حوزه سفيران هدايت در كشور وجود دارد كه اين تعداد 25 درصد كل حوزههای علميه تحت پوشش مركز مديريت حوزههای علميه است.
وی افزود: حوزههای علميه سفيران هدايت نماد تحولگرايی در حوزه است، چرا كه با آسيبشناسی كه از دورههای قديمی حوزه شده؛ سعی كريم در سفيران هدايت، نقاط برجسته حوزههای علميه قديم را حفظ كرده و البته برخی نقاط قوت آنها نيز در طراحیهای جديد با جديت بيشتری تقويت شوند.
معاون تبليغ و آموزشهای كاربردی حوزههای علميه، ادامه داد: معتقد هستيم درصد مقدار تحولی كه در حوزههای سفيران هدايت اتفاق افتاده، درصدی بسيار بالا و قابل توجه است.
وی با تأكيد بر اينكه حوزههای علميه سفيران هدايت، در زمينه تحول در علوم انسانی تلاشهای گستردهای را صورت داده است، خاطرنشان كرد: بعد از تشكيل شورای انقلاب فرهنگی توقعات از نهادهای علمی زياد شد، اما هنوز رهبر معظم انقلاب بعد از سه دهه روی اين نكته اصرار دارند كه علوم انسانی دانشگاهها مسموم است كه اين فرمايش، سخنی بسيار دقيق و كارشناسی شده است.
نبوی بيان كرد: ما نه تنها علوم انسانی را پاك نكرديم، بلكه حتی از بومی ساختن آن نيز غافل مانديم، حال آنكه مديريت سه دهه انقلاب اسلامی ايران، بزرگترين تحولات سياسی جهان را در دست داشت و نمونه امروزی آن تحولات اخير در كشورهای اسلامی است. ابرقدرت سياسی امروز جهان، جمهوری اسلامی ايران است و ما نيازمند آن هستيم تا اين مديريت را تئوريزه كنيم.
معاون تبليغ و آموزشهای كاربردی حوزههای علميه، با بيان اينكه چهار هزار و 700 طلبه در قالب 48مدرسه علميه سفيران هدايت در حال تحصيل هستند، در بيان ويژگیهای خاص اين مدارس و تفاوت آن با ديگر حوزههای علميه، اظهار كرد: حوزههای علميه قديم، ورودی داشت اما خروجی نداشت، يعنی طلاب تا هر زمانی كه میخواستند میتوانستند در حوزه بمانند، اما در حوزههای سفيران هدايت، مقطعبندی شده است و طلاب برای ماندن در آن بايد به مقطع بالاتر بروند.
وی اضافه كرد: تمام دروسی كه در گذشته در حوزههای علميه روی آنها بحث صورت میگرفت، اما امروز كارايی نداشته يا كارايی آن بسيار كم شده است، در حوزههای سفيران هدايت از سيستم آموزشی خارج شدهاند و به جای آن مباحث مورد نياز جايگزين شده است.
نبوی عنوان كرد: برای مثال در گذشته اصلا بحث از سكولاريسم مطرح نبود و تنها چيزی كه در اين زمينه بيان میشد، كفر و اسلام بود، اما امروزه سكولاريسم با ظهور خود عنوان میكند كه دين ماهيت حكومتی نداشته و تنها بايد در جنبه فردی خلاصه شود، تقويت سكولاريسم در سالهای اخير نه با ماهيت فلسفی كه با ماهيت سياسی بوده است كه بايد توجه داشت كه تقويت اين مذهب سكولاريسم به قول امام خمينی(ره) موجب شكلگيری اسلام آمريكايی خواهد شد كه هيچ خطری را برای آمريكا و ديگر استعمارگران و منافع آنها نخواهد داشت.
وی با يادآوری اين نكته كه در حوزههای علميه سفيران هدايت، بحث شناختشناسی كه جزء بحثهای زنده دنيا است، وجود دارد، عنوان كرد: در حوزههای علميه قديم مباحثی بود كه برای امروز كاربردی ندارد و البته برخی از پژوهشهای امروزی در بعضی از حوزهها نيز همينگونه است، اما به جرأت میتوان گفت كه تمام آموزشهای مجموعه حوزههای علميه سفيران هدايت، آموزشهای كاربردی است.
معاون تبليغ و آموزشهای كاربردی حوزههای علميه، با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب مبنی بر مهجور ماندن قرآن در حوزههای علميه، بيان كرد: در سفيران هدايت، به محض ورود طلاب، بحثهای قرآنی به صورت جدی تدارك ديده شده است و طلاب دورهای مختلف علوم قرآنی را میگذرانند.
وی نكته جالب ديگری در حوزههای علميه سفيران هدايت را تدوين كتابهای چند منظوره آموزشی دانست و گفت: كتابهای چندمنظوره آموزشی را برای طلاب اين حوزهها تدوين كردهايم، برای مثال برای تدوين كتاب صرف و نحو، از مثالهای قرآنی بهره گرفتهايم يا در مباحث فقهی كتابی با نام دروس التمهيدية را تدوين كردهايم كه بسيار پيشرفتهتر از گذشته است.
نبوی با اشاره به آموزش علوم انسانی ويژه تبليغ در حوزههای سفيران هدايت، اظهار كرد: طلاب اين مدارس، بحثی از علوم سياسی مورد نياز تبليغ و يك دوره كار تبليغی كامل كه همراه با دروسی چون فقه، اصول، كلام، منطق، فلسفه و ... را آموزش میبينند.
وی خاطرنشان كرد: ويژگی ديگر حوزههای علميه سفيران هدايت، اين است كه انتخاب واحدهای تحصيلی همانند دانشگاهها كه به عهده دانشجويان است، به عهده خود طلاب است و حتی میتوانند، در صورت جديت دروسی كه برای گذراندن آن پنج سال تحصيلی پيشبينی شده است را در چهار سال تمام كنند.
معاون تبليغ و آموزشهای كاربردی حوزههای علميه، ادامه داد: نكته جالب توجه در حوزههای علميه سفيران هدايت، دقت در حضور و غياب كلاسی طلاب است كه توسط كارتخوان الكترونيكی صورت میگيرد كه به اين ترتيب تمام غيبتها و حتی تأخيرها محاسبه و در نمره نهايی دروس طلاب اثر دارد.
وی اضافه كرد: بر اساس اين كارتخوانها و وضعيتی كه برای آنها تعريف شده است، اگر طلبه از 16جلسه يك درس، سه جلسه غيبت داشته باشد، از آن درس حذف میشود، حتی اگر طلاب در ورود به جلسه كلاس درسی 10 دقيقه يا بيشتر تأخير داشته باشند، طبق تعريفی كه برای اين دستگاههای الكترونيكی شده است، غيبت محسوب خواهد شد، البته تأخير بيش از پنج دقيقه نيز در سيستم كارتخوان تأخير در ورود به كلاس محسوب میشود و اگر طلبهای چهار تأخير در يك درس داشته باشد، يك جلسه غيبت در كارنامهاش ثبت میشود.
نبوی گفت: مجموع اين عوامل روی هم باعث شده است كه طلاب حوزههای علميه سفيران هدايت بسيار منظم و در كارهای خود دقيق باشند. به واسطه همين نظم حاكم بر حوزههای علميه سفيران هدايت بوده است كه بيش از 50 امام جمعه كشور و بسياری از منبریهای معروف از خروجیهای اين حوزهها بوده است.
معاون تبليغ و آموزشهای كاربردی حوزههای علميه، در تشريح ويژگی سيستم آموزشی حوزههای علميه سفيران هدايت، بيان كرد: هشت نمره از 20 نمره هر درسی در حوزههای علميه سفيران هدايت مربوط به امور تحقيقی است كه اين نشان از تحقيقمحوری اين حوزه دارد.
وی با يادآوری اين نكته كه در حوزههای علميه تحولگرای سفيران هدايت، به سنتهای اصيل حوزوی نيز توجه ويژه میشود، خاطرنشان كرد: سنت مباحثه كه از سنتهای اصيل حوزه است، در حوزههای علميه سفيران هدايت به آن توجه ويژهای شده است و حتی ساعاتی مشخص برای اين موضوع تعريف شده است.
نبوی ويژگی ديگر حوزههای علميه سفيران هدايت را اهتمام طلاب به اخلاق ذكر كرد و گفت: طلاب مكلف هستند تا اخلاق و آداب معاشرت را رعايت كنند. در همين راستا اگر طلبهای كه معدلش 20باشد، اما از نظر ما وضعيت اخلاقیاش تأييد نشده باشد، اجازه معمم شدن به او نمیدهيم. اينكه حوزههای علميه سفيران هدايت میگويند طلاب بعد از تحصيل به تبليغ بروند، گسترش امر تبليغ را در پی داشته است.
وی افزود: طلابی كه به امر تبليغ اعزام میشوند در بصيرتافزايی مردم جامعه مؤثر واقع خواهند شد، چرا كه معتقد هستيم تمام مشكلاتی كه در جامعه پديد آمده، در اثر بیبصيرتی است. همه مشاغل موجود در دنيا به انسانها سرويس میدهند، اما بيشتر به جسم انسان، اما انبيا آمدهاند تا به روح انسانها سرويس دهند و طلاب نيز به عنوان امانتداران پيامبر اسلام(ص) با بيان سخنان و نظرات پيامبر(ص) به مردم، اين راه را دنبال میكنند. از نظر ما در حوزه علميه سفيران هدايت، طلبه واقعی كسی است كه در پی آن باشد كه انسانها، خداوند را عالمانه پرستش كنند. در حال حاضر 54 تقاضای تأسيس حوزههای علميه سفيران هدايت را داريم كه در حال بررسی آنها هستيم.
نبوی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به مقطع تربيت راهنما، گفت: طلاب علاقهمند برای ورود به دورههای تربيت راهنما بايد ابتدا در آزمون ورودی شركت كنند و پس از انجام مصاحبه شفاهی و كسب امتيازات لازم، پذيرش خواهند شد.
معاون تبليغ و آموزشهای كاربردی حوزههای علميه، در بيان طول دوران تحصيل دورههای تربيت راهنما و مزايای اين دورهها برای طلاب، بيان كرد: طول دورههای تربيت راهنما، چهار سال است و از مزايای آن میتوان به اين نكته اشاره كرد كه افرادی كه وارد اين دورهها میشوند، علاوه بر دروس فقه و حوزه، دروس مورد نياز عرصه تبليغ را هم فرا میگيرند، علاوه بر آن در زمينه قرآن علاوه بر گذراندن دورههای مختلف علوم قرآنی، 15جزء تفسير قرآن را سپری میكنند، در زمينههای تاريخ دروسی چون تاريخ سياسی معاصر، انقلاب اسلامی و ...، در بحثهای كلامی علاوه بر مباحث معرفتشناسی و اصول پنجگانه اعتقادی، مباحثی در زمينه فرقهها و اديان و همچنين شبهاتی كه از سوی آنها مطرح میشود را میگذرانند، البته دروسی مانند مديريت اسلامی و روانشناسی تبليغ نيز از دروس ديگری است كه طلاب در اين مقطع میگذرانند.
وی افزود: دروسی كه در عرصه تبليغ به آنها نياز است، مثل روش سخنرانی، كلاسداری دينی و در نهايت گروههای مهارتی خطابی، جهت اقناع مخاطبان از ديگر دروسی است كه در مقطع تربيت راهنما پيشبينی شده است. طلاب دوره تربيت راهنما، برای اينكه در عرصه نگارشی هم ورود به عرصه تبليغ داشته باشند، آئين نگارشی را میگذرانند تا از اين نظر نيز كمبودی نسبت به ديگران نداشته باشند. معاون تبليغ و آموزشهای كاربردی حوزههای علميه، يادآور شد: در حال حاظر در مقطع تربيت راهنما، نزديك به 373 نفر در حال تحصيل هستند كه با تعداد فارغالتحصيلان قبلی چيزی حدود يك هزار و 198 نفر میشوند، ظرفيت ورودی ما 150 نفر در سال است، اما تقاضا سه برابر اين ظرفيت ورودی است.
دوره تربيت راهنما، دورهای است كه طلاب، در كنار گذراندن مباحث نظری، يك سری مباحث عملی را نيز میگذرانند.