به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه كانونهای تخصصی قرآن كريم، «پژمان رشيدی» پژوهشگر قرآنی در تعريف خشم گفت: خشم يك حالت طغيانی در نفس است كه با عوامل منتظره و غير منتظره در انسان به وجود میآيد و عقل را از فعاليت باز میدارد.
وی با اشاره به خشم از ديدگاه قرآن افزود: از نظر قرآن دو نوع خشم وجود دارد، خشم مفيد و متعادل و خشم مخرب و نابهنجار، كه خشم متعادل، راهی برای رسيدن به هدف در مواقع لزوم است و خشم مخرب بايد تحت درمان قرار گيرد.
رشيدی در زمينه درمان خشم در توصيههای اسلامی افزود: قرآن كريم با توصيه به صبر و پاسخگويی با عمل نيك و با وعده بهشت و پاداش اخروی، بخشش و عفو، به درمان بيماری خشم و عصبانيت سفارش كرده است.
وی با اشاره به راه عملی درمان غضب با استناد به روايات گفت: پناه بردن به خدا و گفتن ذكر شريف «اعوذ بالله من الشيطان الرجيم»، تغيير دادن وضعيت فيزيكی فرد، استفاده از آب سرد، وضو گرفتن و غسل كردن در درمان موقت خشم سفارش شده است و پيامبر اكرم (ص) نقل شده است كه فرمودند: «هرگاه يكی از شما خشمگين شود بايد وضو بسازد يا غسل كند زيرا غضب از جنس آتش است».
اين پژوهشگر قرآنی با اشاره به نام سور قرآن كه به خشم اشاره شده است تصريح كرد: در قرآن كريم، در آيات فراوانی از خشم، علل ايجاد كننده آن و راههای برطرف ساختن آن سخن رفته است كه به ترتيب در سوره شوری آيه43، فصلت آيه34، آلعمران آيات 133 و 143، شوری آيات 36 و 37 ، و نور آيه 22 به وجود خشم و آثار مخرب آن اشاره شده است.
رشيدی در پايان در عوارض ظاهری خشم متذكر شد: از آثار ظاهری اين حالت، تغيير رنگ، لرزش اعضا، حركات غير ارادی و نامرتب، حركات و سخنان آشفته، فحش و ناسزا گفتن، سخنان ناهنجار، كتك كاری و حتی حمله به ديگران است و از امام صادق (ع) روايت شده است «الغضب مفتاح كل شر»خشم كليد هر شری است و افراط در آن موجب عدم اختيار عقل و تصميم گيری درست است.