به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، حجتالاسلام عبدالله حاجصادقی، جانشين حوزه نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح امروز 28 ارديبهشت ماه در مراسم دومين همايش مديران كانونهای بسيج مهندسان سراسر كشور كه در هتل نخل مشهد برگزار شد، اظهار كرد: انقلاب اسلامی ايران دارای دستاوردهای بسياری در حوزههای مختلف بوده كه مهمترين آن نظامسازی انقلاب است و مشكل دشمن نيز با همين نظامسازی است.
وی با بيان اينكه با گذشت بيش از 3 دهه از انقلاب هنوز مهندسی حكومت دينی به درستی شناخته نشده است، افزود: دليل مشكلات موجود، درست بازگو نشدن مهندسی و مبانی حكومت دينی است.
حاجصادقی با اشاره به رابطه بين دين و سياست، گفت: يكی از مهمترين بحثهايی كه امروز با آن مواجه هستيم، رابطه بين دين و سياست است و در اين بخش دو نظريه وجود دارد.
جانشين حوزه نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بيان اينكه اولين نظريه در خصوص رابطه دين با سياست نظريه تضاد است، يادآور شد: اين نظريه، اين دو را متباين با هم دانسته و لازمه دينداری را در عدم ورود به سياست میداند.
وی ادامه داد: منشا اين نظريه عملكردهای گذشته سياستمداران است كه بر اساس آن دو استدلال وجود دارد به اين معنا كه دين ماهيت عشق و محبتی دارد اما سياست ماهيت قدرت و خشونت.
حجتالاسلام حاجصادقی با بيان اينكه رواج دينداری منهای انقلاب در حال شكلگيری است، خاطر نشان كرد: اين نظريه تضاد دين و سياست نيز در پی رواج جريان دينداری منهای انقلاب مطرح شده است.
وی با اشاره به نظريه دوم كه تحت عنوان سكولاريسم است، گفت: سكولاريسم انديشه حاكم بر جهان بشری است و تا قبل از انقلاب بود اما بعد از انقلاب، سكولاريسم آسيب ديد و به عقب كشانده شد.
جانشين حوزه نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز كرد: در نظريه سكولاريسم، دين و سياست با هم تضاد نداشته اما تلازم هم ندارد و در صورتی كه در كار هم دخالت نكنند میتوانند با هم كار بيايند.
وی با اشاره به تاريخچه سكولاريسم در غرب، گفت: سكولاريسم، فرآيند اتفاقات قبل از رنسانس و تحولات بعد از آن بود و عوامل تولد آن فراوان است كه عملكرد كليسا مهمترين عامل آن به حساب میآيد.
حجتالاسلام حاجصادقی ادامه داد: سومين نظريه كه در باب دين و سياست وجود دارد اين است كه رابطه دين با سياست، رابطه جز با كل است يعنی دين يك مجموعه به هم پيوستهای است كه دارای اجزاء متفاوت بوده و يك جزء آن سياست است.
وی با بيان اينكه در اسلام به نقش سياست در هدايت بشر بيش از بقيه موارد تاكيد شده است، بيان كرد: قویترين راه برای درك تناسب بين دين و سياست مراجعه به منبع اسلام يعنی قرآن است.
جانشين حوزه نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مطرح كردن اين سوال كه اسلام چه مدلی از حكومت دارد، تصريح كرد: ساختار كلی اسلام از حكومت نظام ولايی يعنی زمينی شدن و متجلی يافتن حاكميت خدا به وسيله قائم مقام خدا، كه قائم مقام خدا تجلی بخش حاكميت خداست.
وی با بيان اينكه در نظام غيبت، نظام ولايی تعطيلیبردار نيست، گفت: در عصر غيبت نظام ولايی در قالب ولايت فقيه ارايه میشود، ولی فقيه در علم و عمل وظيفه دارد شئون امام را تحقق بخشيده تا مردم در صراط مستقيم بیراهبر نباشند.
حجتالاسلام حاجصادقی تصريح كرد: ساختار كلی كشور از نظام حكومت ولايی و مدل حكومت دينی در عصر پيامبر(ص) و ائمه(ع) توسط خود اين بزرگواران و در عصر غيبت به وسيله ولی فقيه ارايه میشود.