صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۴۴۰۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۳

مهديه الهی قمشه‌ای در همايش چهره‌های ماندگار شهرضا گفت: رهايی از بند هوای نفس و دوری از خودخواهی جزء مهمترين تأكيدات حضرت علی(ع) به انسان‌هاست و به همين دليل شاعران و اديبان ما همواره زيباترين ستايش‌ها را در باب شخصيت و منش حضرت امير(ع) داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، مهديه الهی قمشه‌ای، فرزند مفسر قرآن كريم و استاد دانشگاه در همايش چهره‌های ماندگار شهرضا كه به مناسبت برگزاری جشنواره انار و سفال شهرضا در محل سالن اجتماعات شهرداری اين شهرستان برگزار شده بود، با تشريح اهميت دوری‌گزينی از مسائل دنيوی، گفت: يكی از سفارش‌هايی كه بنده همواره نسبت به دانشجويان خود داشته‌ام، بحث دوری كردن از زرق و برق‌‌های دنيوی است چراكه ما اعتقاد داريم تمامی دارايی انسان به ملك و اموال دنيوی خلاصه نمی‌شود.
الهی قمشه‌ای با اشاره به جايگاه فاخر انسان‌های تلاش‌گر و پيشگام در زمينه سعادت و آبادانی جامعه در دين اسلام، گفت: تلاش و حركت برای پيشرفت و آبادانی جامعه يك عبادت بزرگ محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اهميت اخلاق‌مداری در جامعه امروزی بيان كرد: بايد به اين موضوع مهم اشاره كنيم كه انسان نتيجه اعمال و رفتارهای خود را در نهايت می‌بيند و بايد مراقب باشيم كه با رفتار و كردار خود زمينه رنجش هيچ انسانی را در اين دنيای فانی ايجاد نكنيم.
اين استاد برجسته دانشگاه در ادامه با اشاره به دلايل استقبال از ادبيات فارسی در سطح ملل مختلف جهان، گفت: از آنجايی كه ادبيات ما برخاسته از فطرت پاك الهی است و به نوعی تجلی و مظهر حضرت پروردگار به شمار می‌رود و همواره در راستای نمايش زيبايی‌های عالم هستی تلاش می‌كند، تمامی جهانيان را محو خود كرده است.
وی در ادامه افزود: برخی افراد گمان می‌كنند كه اين جهان بدون هيچ‌گونه نظم و حسابی در حال گذر است اين در حالی است كه اين نوع تفكر نشئت گرفته از تفكرات دنيای غرب است.
فرزند مفسر قرآن كريم در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به شخصت متعالی حكيم الهی قمشه‌ای(ره) و مصاحبت روزانه ايشان با عموم مردم، تصريح كرد: بنده تا سن 35 سالگی همواره به مصاحبت و هم‌نشينی در محضر پدر مشغول بودم و با وجود گذشت سال‌های زياد از آن دوران، همواره صدای پرطنين مرحوم پدر را احساس می‌كنم.
الهی قمشه‌ای يادآور شد: دوران كودكی و نوجوانی خود را در بين مردم فرهيخته و فرزانه شهرضا گذرانده‌ام و همواره از مردم شهرضا به عنوان مردمی فرهنگ‌دوست ياد می‌كنم.
وی در ادامه افزود: بی‌نيازی و بی‌ادعايی به عنوان دو خصيصه بارز مردم شهرضا در سطح كشور مطرح است و اين به عنوان يك سند بزرگ افتخار برای هر شهرضايی به شمار می‌رود.
اين پژهشگر با تشريح اهميت توجه به صنعت كشاورزی در كشور، افزود: برگزاری جشنواره ملی انار و سفال شهرضا به عنوان يك حركت عظيم و فاخر در راستای نيل به اهداف كلان در اين حوزه مطرح است و بايد برنامه‌ريزی‌ها به شكلی باشد كه زمينه بی‌نيازی به دنيای غرب در تمامی زمينه‌ها در كشور ما مهيا شود.
الهی قمشه‌ای ادامه داد: هر حركتی در راستای پيشرفت و آبادانی كشور، زمينه وحدت و يكپارچگی انسان‌ها را ايجاد می‌كند و همگان بايد در اين زمينه به هر شكل ممكن تلاش كنند.
در ادامه همايش، شهريار خان‌احمدی، شهردار شهرضا با اشاره به اهداف متعالی برگزاری همايش چهره‌های ماندگار گفت: نسل جوان امروز شهرضا بايد بداند و آگاه باشد كه شهرضا در دوران گذشته با تمامی مشكلات و كمبودهايی كه به آن دچار بود، فرزانگانی همچون حكيم الهی قمشه‌ای(ره)، آيت‌الله سيدحسن مدرس(ره)، شهيد همت، پرفسور حبيب‌الله هدايت و صدها فرزانه ديگر را در دامن خود پرورش داد و به جهانيان عرضه كرد.
شهردار شهرضا با اشاره به جايگاه برجسته مفاخر شهرضايی در عرصه‌های جهانی گفت: مفاخر و عالمان صاحب‌نام و پرآوازه به عنوان هويت شهرضا در عرصه‌‌های بين‌المللی مطرح هستند.
وی در ادامه افزود: بايد به اين موضوع اذعان كنيم كه مفاخر شهرضايی همواره در زمينه‌های مختلف در عرصه‌های بين‌المللی مايه مباهات و فخر ايران‌زمين شده‌اند.
در پايان اين مراسم باشكوه از تعداد 9 نفر از مفاخر صاحب‌نام و برجسته شهرضا در عرصه‌های مختلف از جمله حجت‌الاسلام والمسلمين حيدر مصلحی، وزير اطلاعات دولت دهم، پروفسور حبيب‌الله هدايت، پدر علم تغذيه ايران، آيت‌الله محی‌الدين الهی قمشه‌ای(ره)، مترجم شهير قرآن كريم، آيت‌الله سيدحسن مدرس، مبارز و سياست‌مدار، سردار سرلشگرشهيد ابراهيم همت، فرمانده لشگر محمد رسول‌الله(ص))، آيت‌‌الله محمدعلی اسماعيل‌پور قمشه‌ای، مجتهد و مفسر قرآن كريم، حسين دهقان، معاون سابق رئيس‌جمهور و رئيس سابق بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور، مرحوم استاد قاسم سياره، شاعر و مرحوم محمد شيرعلی شهرضا، نخبه برجسته بين‌المللی است، تجليل شد.