صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۶۱۴۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
مرندی عنوان کرد:

گروه سلامت: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر اینکه عوامل اجتماعی در تعریف سلامت معنوی دیده نشده و با این بُعد سلامت بیگانه هستیم، گفت: باید با همکاری روحانیون جامعه را از سلامت معنوی برخوردار کنیم و ذهنیت ما تنها در مسائل مربوط به سلامت جسمی نباشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در دومین همایش ملی سلامت معنوی که در تالار امام خمینی(ره) علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد طی سخنانی سلامت معنوی را مهمترین رکن سلامت دانست و افزود: این بُعد سلامت بر روی سایر حوزه‌های جسمی، روانی و اجتماعی تاثیر گذار است و طی مطالعات بسیاری که در کشورهای غربی بر روی این موضوع انجام شده تاثیر نقش معنویت بر روی سایر ابعاد سلامت به خوبی به اثبات رسیده است ولی متاسفانه سلامت معنوی به اندازه‌ای که باید شناخته نشده است که امیدواریم با همکاری پزشکان و علاقمندان بتوانیم ابعاد مختلف سلامت معنوی را در زندگی روزمره مردم وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های پزشکی کشورهای غربی معنویت آموزش داده می‌شود، تصریح کرد: البته چنین آموزش‌های از خواستگاه توحیدی بر نیامده است. بدین منظور امیدواریم در کشورمان براساس معارف اسلامی این معنویت شناخته شود. مطمئنا اگر به معنویت درست بنگریم مسلماً به تمامی زندگی نگریسته‌ایم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت معنوی که فرموده‌اند مراقب باشید افکار مادی گرایانه و خرافات به این حوزه ورود پیدا نکند ادامه داد: در تلاش هستیم تا سلامت معنوی را در زندگی و سال‌های ابتدای آن، سبک زندگی و آموزش و پژوهش ورود داده و به بحث و بررسی بگذاریم. البته در این زمینه در ابتدای راه قرار داریم ولی به هر حال باید تحولی در آموزش پزشکی ما ایجاد شود چرا که امروز در این زمینه به روز نیستیم و آموزش پزشکی نیز جامع نگر نیست.

مرندی یاد آور شد: حکما ما در گذشته افرادی اعتقادی و بر دانش مختلف از جمله حقوق، پزشکی و... آشنایی داشتند اما با تسلط افکار غربی بر مبانی آموزشی، دیانت و معنویت از مسائل علمی جدا شده است. امروزه جای معنویت در همه جا خالی است و در کشور ما که انقلاب اسلامی کرده‌ایم حداقل نباید از آن غافل شویم و در دانشگاه‌ها آن را محدود به معارف اسلامی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه عوامل اجتماعی در تعریف سلامت معنوی دیده نشده و با این بُعد سلامت بیگانه هستیم، خاطرنشان کرد: این موضوع در حالی است که اگر قرار باشد به سلامت معنوی به عنوان بُعد چهارم سلامت بپردازیم باید در ابتدا به اساتید آموزش دهیم و سپس به دانشجویان چرا که این دو گروه بیشترین تماس را با مردم دارند و این مسائل تنها بر سر بالین بیمار منتهی نمی‌شود.

مرندی با تاکید بر اینکه سالهای ابتدای زندگی به دلیل آموزش پذیری بالا بهترین زمان برای انتقال مسائل اعتقادی است، خاطر نشان کرد: همگی ما موظف هستیم با کمک روحانیت جامعه را از سلامت معنوی برخوردار کنیم ما باید با این مسائل آشنا و به آن اعتقاد پیدا کنیم و ذهنیت ما تنها در مسائل جسمی نباشد.