به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، 16 آذر 1332 یکی از نقاط عطف جنبش دانشجویی «مسلمان» با محوریت آمریکاستیزی است، روزی که سه دانشجوی دانشگاه تهران (شهید بزرگنیا، شهید قندچی و شهید شریعترضوی) هنگام اعتراض به دیدار ورود ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به شهادت رسیدند.
مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان به همین بهانه سومین بسته دوره آموزشی خود را با عنوان «جریانشناسی جنبش دانشجویی» منتشر کرده است.
این بسته آموزشی که در سه جلسه به فراگیران آموزش داده میشود، سیر تاریخ جنبش دانشجویی از تشکیل تا وضعیت فعلی تشکلهای دانشجویی را بررسی میکند.
آموزش سرفصلهای این دوره توسط قربانی، مدیر سابق مطالعات سیاسی نهاد نمایدگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه تدریس میشود.
فصل اول: مفهوم و تبارشناسی تاریخی جنبش دانشجویی
در پایان این فصل دانشجو میتواند، تعریف کاملی از جنبش دانشجویی، تاریخچه شکلگیری جنبش دانشجویی و تقسیمبندی جنبش دانشجویی داشته باشد.
جنبش دانشجویی یا Schoolar Movement به حرکت جمعی و غالباً آگاهانه تعدادی از دانشجویان عموماً در قالب تشکّل، جمعیت، گروه، سازمان، نهاد، کانون و امثال اینها گفته میشود که سعی در رسیدن و نیل به اهداف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی دارند. بنابراین کاملاً قابل فهم است که جنبش دانشجویی صرفاً سیاسی نیست ممکن است فکری، فرهنگی یا حتی اقتصادی و صنفی باشد که عموماً این خصوصیات و این مختصات و ویژگیها در مرامنامه یا اساسنامه آن تشکل و یا آن جنبش ذکر میشود.
فصل دوم: تقسیمات جنبشهای دانشجویی
در این فصل پس از اینکه فراگیر شناخت کاملی نسبت به تاریخ جنبش دانشجویی پیدا کرد، چرایی انشقاق تشکل های دانشجویی و مبانی تفکری آنها را در این فصل فرامیگیرد.
تاریخچه شکلگیری بسیج دانشجویی، تاریخچه شکلگیری دفتر تحکیم وحدت، انشقاق دفتر تحکیم وحدت، تاریخچه شکلگیری جامعه اسلامی دانشجویان، و تاریخچه شکلگیری اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از مهترین بخش های این فصل است.
فصل سوم: آسیبشناسی جنبش دانشجویی
و اما در آخرین فصل این دوره آموزشی پس از تاریخچه شکلگیری دیگر تشکلهای دانشجویی همچون جنبش عدالتخواه دانشجویی، تشکلهای دانشگاههای آزاد اسلامی به آفات و آسیب شناسی جنبش دانشجویی میپردازد.
فقر تئوریک، سطحی نگری، جو زدگی، روزمرهگی، کمبود آموزشهای تشکیلاتی، عملکرد جزیرهای، و عدم گردش نخبگان از مهمترین آسیب های جنبش دانشجویی در این سر فصل معرفی شده است.
بهطور مثال، قربانی از مدرسان این دوره درباره مسئله فقر تئوریک میگوید: متأسفانه بخشی از اعضای فعال در جنبش دانشجویی دچار این مشکل هستند یعنی مطالعات اندک، سطحی، تکبُعدی و این یکی از آسیبهای حال حاضر جنبشهای دانشجویی ماست. دوستان عزیز! بدون هیچ تعارفی، با مطالعه دوتا روزنامه! چهارتا سایت! یک کتاب! نمیشود تحلیلگر سیاسی بود. بنده که در خدمت شما هستم شاید نزدیک بیست سال است کارم این است و رشته تخصصیام این است، فعالیتم این است، از صبح تا شب، و معیشتم از این راه است، در اکثر مواقع دچار تحلیلهای اشتباه میشوم و همه اینطور هستند.
از ویژگیهای این دوره آموزشی استفاده از نرم افزارهای چند رسانهای بهصورت آنلاین و آفلاین است که فراگیر در تمام دوره آموزشی، با محیطی جذاب و بدون خستگی دوره را به پایان میبرد.
یادآور میشود، دانشجویان میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز آموزشهای مجازی دانشگاهیان به نشانی http://un.nahad.ir ضمن ثبتنام و تکمیل اطلاعات و دریافت نام کاربری و رمز عبور نسبت به مطالعه و گذراندن سرفصلهای آموزشی مربوط به این طرح اقدام کنند.
اعطای گواهینامه معتبر پایان دوره از سوی مرکز آموزشهای مجازی دانشگاهیان نهاد، اهدای جوایز و هدایای متنوع از جمله سفرهای زیارتی و هدایای فرهنگی از مزایای حضور در این دوره است.