صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۶۲۴۹۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳

شعب خارجی: مسجد «امام رضا(ع)» در شهر «اوکلند» نیوزیلند که قرار است کار ساخت آن تا پایان سال جاری شمسی اتمام یابد، پایگاهی برای نشر فرهنگ و آموزه‌های اهل بیت(ع) و پاسخ به نیازهای مخاطبان این عرصه به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا ـ اقیانوسیه، فریدون صالحی، رئیس هیئت مدیره مسجد امام رضا(ع) در شهر «اوکلند» نیوزیلند ضمن بیان این مطلب با معرفی خود اظهار کرد: 56 سال دارم، ساکن کشور نیوزیلند و تاجر فرش هستم و در بنیاد «ایمان» این کشور که یک بنیاد خیریه اسلامی و فرهنگی است، ریاست هیئت مدیره را برعهده دارم و در مسجد امام رضا(ع) در شهر اوکلند که جایگاهی هدفمند را در نشر و اشاعه دین مبین اسلام اجرا و هدایت می کند، همچون دیگر عزیزان خدمتگزار، خادم کوچکی در کنار و همراه آنان هستم.
وی با اشاره به سابقه بنیاد ایمان گفت: این بنیاد به طور رسمی و ثبت قانونی در سال 1388 تأسیس شد، اما از حدود 18 سال قبل، توسط جمعی از ایرانیان مسلمان مقیم نیوزیلند جهت حفظ و پاسداشت شعائر الهی هر ساله مراسم مذهبی و فرهنگی اسلامی را در مناسبت‌های گوناگون برگزار کرده است.
صالحی تصریح کرد: پس از سال‌ها که بر کثرت مسلمانان و علاقمندان افزوده شد با هدف ساماندهی فعالیت‌های دینی، فرهنگی و آموزشی مسلمانان نیوزیلند بر اساس اساسنامه و چارچوبی اسلامی و با رعایت همه شئونات و موازین دینی، به فکر تأسیس این بنیاد افتادیم تا علاوه بر اعلام موجودیت جامعه مسلمانان، احداث اولین مسجد شیعیان در کشور نیوزیلند، با مشارکت مردم برنامه‌ریزی شود.
وی درباره انگیزه‌های ساخت مسجد تأکید کرد: در حقیقت ساخت و آباد کردن مسجد، یک دستور دینی است چنانکه خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: « إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ: مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورند. آیه 18 سوره توبه» و الحمدلله در جهت عملی‌شدن این دستور قرآنی ساخت مسجد شروع شد. در کشوری که مسلمانان زیادی از کشورهای مختلف حضور دارند و سؤالات زیادی در ذهن غیر مسلمانان در مورد اسلام وجود دارد، وجود مسجدی که پایگاه اسلام و اهل بیت باشد ضروری است.
فریدون صالحی در مورد مراحل ساخت مسجد تصریح کرد: بودجه مساجد از طریق مشارکت های مردمی، خیرین خدادوست و ارگان‌های خیریه و پشتیبانی مراجع عظام تقلید تأمین می‌شود و مسجد امام رضا(علیه السلام) هم از این حمایت مستثنی نبوده است.
صالحی ادامه داد: زمین مسجد در 28 اکتبر 2011 میلادی خریداری و کلنگ مسجد در سال 2012 زده شد و ساخت آن از اواسط سال آغاز شد که تاکنون دو سال از آن می گذرد و حدود 95 درصد ساختمان مسجد به پایان رسیده است. البته در این میان حدود شش ماه، به دلیل نبود بودجه، پروژه متوقف شد و امید است که با تأمین هزینه باقی مانده، تا آخر سال جاری شمسی مسجد به بهره‌برداری نهایی برسد.
وی درباره طولانی‌شدن اتمام بنای مسجد توضیح داد: تاریخ شروع ساخت مسجد تا اتمام نهایی آن با زیربنای 1000 متر مربع در دو طبقه، که به قول رسانه‌های داخلی، بزرگ‌ترین مسجد شیعیان در قاره اقیانوسیه محسوب می‌شود، کلا دو سال به طول انجامیده است. با توجه به قوانین دقیق و سخت‌گیرانه کشور نیوزیلند در بحث مهندسی ساختمان و همچنین توقف شش ماهه پروژه به دلیل کمبود بودجه، این مقدار زمان طبیعی است.در حالی که در ایران عزیز ما که بیش از هزار مسجد وجود دارد، کمتر مسجدی است که شروع و اتمام آن در دو سال انجام گرفته باشد.
فریدون صالحی با بیان این که 5 درصد باقی‌مانده ساخت مسجد، در صورت تأمین بودجه، تا دو ماه دیگر تکمیل می‌شود، ابرازامیدواری کرد که با حمایت و پشتیبانی مالی هم‌وطنان خیّر، به زودی شاهد افتتاح باشکوه این بنای مقدس باشیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره روند برنامه‌های مسجد گفت: در ماه‌های محرم و ماه مبارک رمضان و عید قربان برنامه‌های پر محتوا و عظیمی اجرا شد و حضور پر رنگ مسلمانان به ویژه جوانان در مسجد امام رضا(ع) نور امید را در دل‌های خادمان این مسجد روشن و اشک شوق را از چشم‌هایشان جاری کرد.
فریدون صالحی یادآور شد: محرم امسال برنامه مفصل عزاداری و سخنرانی داشتیم که مسجد کاملا پر می‌شد. حضور مردم مخصوصا جوانان اختصاص به دهه محرم نداشت؛ بلکه در کلاس‌های اعتقادی که پس از دهه برگزار شد، نیز حضور جوانان بسیار عالی و بیش از حد انتظار بود.
صالحی درباره برنامه‌های آینده مسجد گفت: اهداف و برنامه‌های این مسجد برای آینده، با توجه به نیازهای فراوان مخاطبان، بسیار گسترده و متنوع است.
وی با بیان این که آزادی دینی در نیوزیلند روند مطلوبی دارد، تأکید کرد: در کشور نیوزیلند، ادیان از آزادی خوبی برای فعالیت برخوردار هستند، همین امر سبب می‌شود که پیروان اهل بیت بتوانند فعالیت‌های موفقی در زمینه‌های دینی، فرهنگی و آموزشی داشته باشند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به ایجاد مرکز گفت‌و‌گوی ادیان، کرسی شیعه‌شناسی، همکاری با دانشگاه‌ها و مانند آن اشاره کرد.
رئیس هیئت مدیره بنیاد ایمان نیوزیلند درباره مشارکت خیرین ایرانی در ساخت مسجد امام رضا(ع) این کشور گفت: خیّران عزیز می‌توانند مبالغ اهدایی خود را به شماره حساب 4758908421 بانک ملت، شعبه علامه طباطبایی تهران به نام مسجد امام رضا(ع) نیوزیلند، واریز کنند.نیاز ما به کمک فوری است و هر چه زودتر بودجه موردنیاز فراهم شود، خسارت معنوی کمتری خواهیم دید. امیدوارم مردم عزیز در این امر خداپسندانه، به تعبیر قرآن کریم، با یکدیگر مسابقه دهند و از هم پیشی بگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش برخی گروه‌ها برای دشمنی با پیروان اهل بیت(ع) در نیوزیلند، یادآور شد: ما پیروان اهل بیت(ع) سالها بود که در کشور نیوزیلند از نعمت وجود گنبد و گلدسته و مسجد محروم بودیم و غم نشنیدن طنین زیبای اذان در دل‌های ما مانده بود و غم غریبی اهل بیت(ع)، سوزها در جانمان انداخته بود. نبود یک مرکز اسلامی مناسب برای انذار و بشارت، سبب شده بود تا بستری فراهم شود تا دشمنان دین و اسلام و اهل بیت با انواع دسیسه‌ها و وسوسه‌ها، در دل جوانان ناآگاه رخنه کنند و در این راه دام‌ها بگسترند و صیدها به کمند آرند و ما با دلی پر خون تنها نظاره‌گر این صحنه‌های اسفبار بودیم. تا اینکه این ضرورت ما را بر آن داشت تا با توکل به خدای متعال نسبت به احداث مسجدی باشکوه اقدام کنیم تا هم جایگاه دین‌باوران و خداجویان باشد و هم پایگاهی برای علاقه‌مندان اهل بیت(ع).
فریدون صالحی ابراز امیدواری کرد که با کمک خیّران و تأمین هزینه 150 هزار دلاری بودجه لازم را برای تکمیل باقیمانده بنای این مکان مقدس، در آینده نزدیک این مسجد رسما افتتاح شود و از همه خیرین خواست که کمک کنند که مسلمانان نیوزیلند نیز در آن گوشه دنیا از نعمت مسجد بهره‌مند شده و هر روز شاهد ثمره‌های نورانی این مسجد باشیم.