به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، سیدمصطفی میر فندرسکی، دانشجوی دوره ارشد رشته علوم قرآن و حدیث پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ارائه مقالهای با عنوان «آموزههای قرآن کریم در تأکید بر اندیشیدن و نقش آن در تربیت اسلامی» در سمینار ایرانی ـ لهستانی تعلیم و تربیت در کشور لهستان شرکت کرد.
این کنفرانس از 6 تا 12 دسامبر (از 15 تا 21 آذر) در دانشگاه وروسلاو واقع در شهر وروسلاو لهستان برگزار شد.
وی در این مقاله که زیر نظر حجت الاسلام و المسلمین علی فتحی، استادیار گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تدوین شده است بهدنبال مشخص کردن جایگاه و اهمیت اندیشه، محورهای آن بر مبنای قرآن و نتایج آن در تربیت اسلامی مانند خداشناسی و خودشناسی است.
در چکیده این مقاله میخوانیم: انسان موجودی است دارای قوه تفکر و تعقل. این ویژگی خاص او را از دیگر مخلوقات متمایز میکند. اندیشه صحیح، رفتارهای شخصی و اجتماعی را شکل میدهد؛ لذا اسلام تأکید زیادی بر تفکر دارد که نقش محوری در تعلیم و تربیت اسلامی ایفا میکند. طبق آموزههای اسلام همه موضوعات ارزش اندیشیدن را ندارند.
از آنجایی که دین اسلام آخرین دین الهی و کاملترین دین در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است، چارچوبی را برای ارتقا و بهرهوری بیشتر اندیشه بنا کرده است. هدف از این مقاله مشخص کردن جایگاه و اهمیت اندیشه، محورهای آن بر مبنای قرآن و نتایج آن در تربیت اسلامی مانند خداشناسی و خودشناسی است. در پایان، مطالب عنوان شده در مقاله با یکی از معضلات کنونی جامعه بشری تطبیق داده شده است.