به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، تازهترین شماره ماهنامه آموزشی اطلاعرسانی معارف ویژه استادان معارف، مبلغان و امور دفاتر به صاحبامتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و مدیرمسئولی محمد اسحاق مسعودی از سوی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها به چاپ رسید.
در شماره 105 این نشریه، مطالبی در 13 موضوع مطرح شده است. در مقاله «آینده و جهانشناسی در مکتب اسلام» به قلم آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی میخوانیم: برای تبیین آینده جهان از نظر اسلام توجه به اصول جهانبینی از دیدگاه اسلامی لازم است. از این رهگذر به برخی قواعد کلی جهانشناسی در مکتب دین اشاره میشود.
ظلم و تجاوز به حقوق دیگران، با کمال انسان مناسب نیست
نویسنده با برشمردن 10 قاعده کلی برای جهانشناسی، آنها را بهطور خلاصه به این شرح بیان میدارد: یکم، آفرینش جهان هدفدار بوده و هیچگونه بطلان و عبث در او نیست. دوم، ستم چون سم زیانباری است که با جهاز هاضمه جهان خلقت ناسازگار بوده، مایه تباهی وی میشود. سوم، انسان مخلوق ممتازی است که با هدف ویژه آفریده شده است. چهارم، ظلم و تجاوز به حقوق دیگران، چون شعله آتشی است که با کمال انسان مناسب نبوده است.
وی در تکمیل قواعد، بیان میکند: پنجم، زندگی انسان یک حیات جمعی است. ششم، تأمین حیات جامعه بدون نظام حکومتی ممکن نیست. هفتم، تدوین قانون جامع از طرف فرد معین یا گروه خاص، هرگز ضامن منافع همه اقشار و جوامع نیست. هشتم، جهان آفرینش تاکنون شاهد نظام حکومتی برین نبوده است. نهم، اسلام برابر اصول یاد شده چنین نوید میدهد که حکومت پهنه زمین و گستره زمان آینده به دست وارستگان آزاده از هر گونه رذیلت قرار گیرد و دهم، برنامه حکومت صالحان، همانا احیای زمین ظلم زده و زمینه ستمدیده و نجات آن از هر گونه تعدی و طغیان و اصلاح آن به گسترش قسط و عدل است.
آیتاللهالعظمی جوادی آملی در پایان چنین نتیجهگیری میکند که نتیجه نگرش الهی به جهان خلقت، همانا به آینده خوشبین بودن و با هر ظلمی مبارزه نمودن و زمینه صلح جهانی را فراهم کردن و به هدف والای بشری معتقد بودن و از هرگونه یأس و نا امیدی نجات یافتن و در مقابل پیشرفت سلاحهای اتمی و جنگ ستارگان، مقاومت کردن و به انتظار مصلح آزاده جهانی به سر بردن و در زمان ظهور وی از هیچ نثار و ایثاری دریغ نکردن و برای استقرار حکومت آن انسان کامل و خلیفه خدا در زمین جهاد و اجتهاد نمودن و ذائقه تلخ تهیدستان را با بر اندازی توانگران زر اندوز شیرین کردن و سرانجام آفریدگار جهان را با تعدیل نظام بشری خشنود ساختن خواهد بود.
نقد معنای کتابخوانی
بنابراین گزارش «چگونه کتاب بخوانیم» عنوان مقاله دیگری است که از سوی احمد پاکتچی، عضو شورای علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تألیف شده و در این ماهنامه به چاپ رسیده است. نویسنده در این اثر با نقد معنای کتابخوانی، اظهار میکند: شاید امروزه از دید عوام، یک کتابخوان خوب کسی باشد که همه کتاب را از اول تا آخر، بدون اینکه حتی یک واو را جا بیندازد بخواند و به خاطر بسپارد.
وی میافزاید: اما اگر به کتاب به چشم یک وسیله ارتباطی و به خواندن بهعنوان یک رابطه متقابل بنگریم که میخواهد دو ذهن نویسنده و خواننده را به هم مرتبط سازد، دچار این سوء برداشت نمیشویم.
پاکتچی با تصریح اینکه بین خواندن و دانستن فرق است، بیان میدارد: معمولاً از تعبیر فهم برای این مسئله استفاده میکنند، آنچه برای ما مهم است، این است که ملاک این فهم چیست و چه وقت میتوان گفت من این کتاب را فهمیدم یا نفهمیدم.
نویسنده در پایان اینگونه نتیجهگیری میکند: کتاب خواندن یک امر متقابل است پس شما باید سعی کنید که رابطه را درست درک کنید و ابزارهای لازم را در این جهت به دست آورید؛ بحث دوم این است که کار شما حتماً باید ساختار مشخصی داشته باشد که بدون این ساختار، هرگز نمیتوانید معنا و مفهوم یک کتاب را درست درک کنید.
همچنین در این ماهنامه مقالات دیگری با عنوان «بایدها و نبایدهای گروه معارف اسلامی» به قلم محسن پورمحمد، مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 10 نکته از سبک تدریس علامه طباطبایی، تدوین حجت شعبانی و ... به چشم میخورد.
یادآور میشود، شماره 105 ماهنامه آموزشی اطلاعرسانی معارف در 64 صفحه به صاحب امتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و مدیرمسئولی محمد اسحاق مسعودی از سوی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها به چاپ رسیده است. علاقهمندان برای دریافت این ماهنمامه میتوانند اینجا کلیک کنند.