صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۶۵۲۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی:

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم تاکید کرد: کسی که وارد حوزه می‌شود، اگر دوست دارد واعظ و امام جماعت شود، این همت متوسط است و همت بلند از آن کسی است که دوست دارد حوزه علمیه داشته باشد، شما همت بلند بخواهید و قله را هدف‌گذاری کنید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 9 دی ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم قم با بیان اینکه استغفار ما به علت توبه از گناهانمان است، گفت: همه استغفار ائمه برای دفع خطورات است، نه اینکه مرتکب خطئیه شده باشند و بعد بخواهند استغفار کنند.
مشرکان درجاتی دارند

وی با اشاره به آیه شریفه «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»(53 سوره 39) افزود: قرآن فرموده یا «عبادی» که اعم از مشرک و گناهکار و ... است؛ لذا  مشرک معاند، مخلد است، ولی مشرک مستضعف نقل نشده که مخلد باشند، لذا مشرکان هم درجاتی دارند.

این مفسر قرآن ادامه داد: فرمود درِ رحمت برای همیشه بر روی همگان باز است، مگر اینکه در را خود انسان ببندد؛ نعمت دین و قرآن و ولایت تغییرپذیر نیست و تا انسان آن را رد نکند، اینها هستند و مانند نعمت‌های مادی نیست که دست انسان نباشد؛ اینها امتحان الهی است و گاهی قبض و بسط می‌شود ولی نعمت دین را که خدا داد تا انسان خودش رد نکند از او نمی ‌گیرند.

صاحب تفسیر تسنیم تصریح کرد: چون در رحمت باز است، انابه و توبه و انقیاد هم هست و راه‌های خاصی هم برای آن هست و فرمود که از راهی خواستید، بیایید فرصت هست تا جایی که عذاب الهی فرا نرسد و اگر فرا رسید، دیگر فرصتی نیست و شفاعت هم برای کسی است که مرتضی المذهب باشد.

وی تاکید کرد: فرمودند شما به حداقل اکتفا نکنید. باید سعی کنید درجه بالاتر را بگیرید در این صورت درجه پائین تر خود به خود هست ولی اگر به درجه پایین فکر کنید نمی‌توانید درجه بالا را داشته باشید.

واعظ شدن در حوزه همت متوسط است

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: فرمودند شما همت‌های بلند داشته باشید، روایات امام حسین کم هست اما همه قدر اول است، ایشان فرمود خداوند همت‌های بلند را دوست دارد لذا کسی که وارد حوزه می‌شود اگر دوست دارد واعظ و امام جماعت شود این همت متوسط است، یکی دوست دارد حوزه علمیه داشته باشد این همت برتر است ولی شما همت بلند بخواهید و به کوچک‌ها اکتفا کنید.

وی ادامه داد: اگر امام حسین(ع) در مدینه قیام می‌کرد و شهید می‌شد دیگر خاورمیانه بیدار نمی‌شد و دودمان اموی منقرض و رسوا نبود و در طول مدت کوتاهی نابود نمی‌شد.

قله، هدف باشد

وی خطاب به حضار تاکید کرد: در حوزه به قله فکر کنید و در هر کاری به اخلص و احسن فکر کنید، ببینید الله چه می‌گوید اینکه فلانی چه گفت و بهمان چه گفت در حاشیه است چون همه قلوب دست خداست.

این مرجع تقلید بیان کرد: پیامبر فرمود با وسعت از خدا بخواهید و برای استغفار مومنان و مومنات در شرق و غرب عالم دعا کنید و تنها به استغفار برای خود و خانواده اکتفا نکنید؛ خدا هرچه بدهد خزینه اش نامتناهی است و از آن کم نمی‌شود بلکه به تعبیر ادعیه، تعابیر شریف نمی‌خواهد بگوید کم می‌شود بلکه می‌گوید هر چه بدهد باعث می شود جودش بیشتر شود.

تفسیر تعبیر«من جاء بالحسنه»

وی در تشریح این مطلب ادامه داد: اگر خدا به کسی محبتی کرد و این شخص قدر آن را دانست و نعمت را به جا مصرف کرد می‌شود«من جاء بالحسنه» نفرمود «من فعل»؛ کسی که کار خوبی کرد؛ نه کسی که کار خوب کرد و آن را هدر نداد و به حضور ما که آمده با کار خوب آمده است ما ده برابر به او می دهیم؛ باز اگر با دست پر ده برابر بیاید صد برابری می دهیم، جود و بخشش‌ الهی مانند اقیانوس نیست که کم شود بلکه کار خدا با اراده است و اگر اراده کند هیچ چیزی مانع نمی‌شود.

تقلید اعلم؛ جایگزین تقلید افضل

این مفسر قرآن در ادامه گفت: قرآن فرموده است «فَبَشِّرْ عِبَادِ»(17 سوره 39) ما را نه به قول صحیح و حسن بلکه به احسن فرا می‌خواند و بخش‌های دیگر قرآن هم ما را به انتخاب اکمل و احسن وا می‌دارد، شیخ بهایی در زبدة الاصول «تقلید افضل» را عنوان کرد، نه تقلید از اعلم و این معنا محفوظ بود تا در عروه کمرنگ شد و بعد رنگ باخت. صاحب عروه دارد «اعلم الاتقاء» و بعدها هم اتقاء رفت و فقط اعلم ماند.