صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۶۷۰۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
با حضور آیت‌الله ری شهری؛

گروه حوزه‌های علمیه: مراسم رونمایی از مجموعه ۴ جلدی «حکمت‌نامه رضوی» چهارشنبه ۱۷ دی با حضور آیت‌الله ری شهری و حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم رونمایی از مجموعه ۴ جلدی «حکمت نامه رضوی» به عنوان جدیدترین محصول پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث با حضور آیت‌الله ری شهری و حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی برگزار خواهد شد.

حکمت‏ نامه رضوى شامل یک درآمد، هشت بخش و ۴۵ فصل است و در آغاز آن، گزارش کوتاهى از زندگى امام رضا، دوران امامت ایشان، سفر اجبارى ایشان به خراسان، پذیرفتن ولایت‏عهدى مأمون، عظمت علمى و عملى ایشان، شمار احادیثى که از ایشان نقل شده، و شهادت و زیارت آن بزرگوار ارائه می‌شود. سپس حکمت‏‌هاى به یادگار مانده از ایشان در زمینه مسائل عقلى، علمى، اعتقادى، سیاسى، عبادى، اخلاقى و پزشکى، با نظمى نوین در هشت بخش گزارش می‌شود.

بخش عظیمی از این حکمت نامه را مناظرات و پرسش و پاسخ‌های رضوی در مرو به خود اختصاص می‌دهد و بسیاری از حکمت‌های اعتقادی را شامل می‌شود و سوالات و شبهات آن زمان درباره توحید، امامت و ... دیگر چالش‌های فکری را نشان می‌دهد.

جامعیت روایات رضوی در قالب یک مجموعه و تنظیم و ترتیب منطقی این روایات اهداف اصلی تدوین این حکمت نامه بوده است، شاید روایات رضوی در دیگر منابع هم یافت شود اما بدون تنظیم و ترتیب منطقی یا اینکه روایات ایشان در کنار روایات سایر ائمه (ع) آمده است، از این رو تدوین مجموعه روایات رضوی در قالب مدون و تعیین میراث حدیثی شیعه از امام رضا (ع) به تدوین و نشر حکمت نامه رضوی ضرورت بخشیده است.

کتاب حکمت نامه رضوی، در چهار جلد، به زبان عربی و فارسی  از سوی پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث و تحت اشراف آیت‌الله محمدی ری شهری منتشر شده است.

این مراسم روز چهارشنبه در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث واقع در قم، بلوار پانزده خرداد، انتهای شهرک جهاد برگزار می‌شود.