به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام مهدی محمدی، با اشاره به اهمیت برنامههای اخلاقی و تربیتی در اسلام و به خصوص در حوزههای علمیه گفت: اخلاق و تربیت با توجه به اهمیتی که در اسلام دارند، در حوزههای علمیه هم مورد توجه علما و بزرگان بوده و همواره طلاب را به این امر مهم به عنوان یکی از وظایف ایشان تشویق میکردند.
وی، با اشاره به اینکه امروزه به علل متعددی مسایل تربیتی و اخلاقی در حوزههای علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: امروز در حوزههای علمیه کشور به مسائل تربیتی توجه ویژه شده و هر مدرسهای در این راستا برنامههای را در نظر گرفته و اجرا میکند.
مدیر مطالعات امور تهذیبی معاونت تهذیب حوزههای علمیه، رسالت و ماموریت معاونت تهذیب را در مسایل تربیتی مدنظر قرار داد و گفت: این معاونت در نظر دارد تا جهت ساماندهی و یکسانسازی برنامههای تربیتی، نظام نامهای را تدوین و در سراسر کشور آنرا به اجرا بگذارد.
وی تاکید کرد: امروز نظامنامههای تربیتی در نهادهای مختلف کشور از جمله دانشگاه، آموزش و پرورش و حتی برخی نهادهای دینی نوشته شده، اما نظامنامهای که معاونت تهذیب در پی آن است، با درنظر داشتن ویژگیهای خاص حوزههای علمیه است که علی القاعده با سایر نظامنامهها تفاوت خواهد داشت.
این محقق و پژوهشگر دینی، ادامه داد: این نظامنامه پس از یکسری مطالعات گسترده و نیازسنجی و آسیبشناسی حوزههای علمیه چشمانداز برنامههای تربیتی یک طلبه را از هنگام ورود به حوزه تا مقاطع بالاتر در یک برنامه طولانی مدت، برنامهریزی خواهد کرد.
وی تصریح کرد: دراین نظامنامه علاوه بر مفاهیم، روشها، ساحتها و اهداف تربیتی، عوامل و موانع تربیتی بحث شده و راهکارهای اجرایی و پیشنهادهای مقتضی در نظر گرفته میشود.
محمدی،عنوان کرد: این نظامنامه علاوه بر تبیین اطول و چارچوب کلی، باید بتواند به مسائل زیست محیطی ویژه حوزههای علمیه نیز توجه کند و انعطاف لازم را در ارائه برنامههای تربیتی حداقلی و حداکثری داشته باشد.
وی با یادآوری این مطلب که در تهیه این نظامنامه نظرات بزرگان و علمای حوزه هم مدنظر قرار گرفته است، بیان داشت: در حال حاضر کلیات طرح انجام و حتی برخی از فصول آن نیز تدوین شده است که امیدواریم به زودی این مهم انجام و به مرحله اجرا در آید.