رضا مهدوی، کارشناس و مدرس موسیقی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: وقتی صحبت از فرهنگ و هنر و پرداختن به آن میشود در درجه نخست همگی وزارت فرهنگ و ارشاد را به عنوان بانی برگزاری چنین رویدادهایی مسئول میدانند، در سالهای اخیر ردپای ارشاد به دلیل بروز برخی مشکلات در عرصههای فرهنگی و هنری کمتر شده است و نتیجه اینکه سازمانهای دیگری با توجه به توان و اختیاری که دارند درصدد پر کردن این خلأ فرهنگی و هنری هستند.
وی ادامه داد: نمونه بارز آن سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است که منسجمتر از سایر نهادهای متولی فرهنگ و هنر مبتکر و مبدع بسیاری از این رویدادهای فرهنگی و هنری است و اخیراً به همت این سازمان شاهد احیای سنتی موسیقیایی به نام معراجنامهخوانی در قالب همایش بودیم که چندی است، میرفت به فراموشی سپرده شود.
مهدوی تصریح کرد: به نظر من احیای این سنت موسیقیایی به برکت ایام سالروز ولادت حضرت محمد(ص) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد اهمیتی بیشتر از بانی آن دارد؛ سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و کارشناسان و مسئولان آن در برههای از زمان به پیشنهاد یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی و اقوام ایرانی نسبت به طرح این موضوع احساس نیاز کردند و اتفاق خوبی رقم خورد که استقبال خوبی را نیز از سوی مخاطبان در پی داشت.
وی با اشاره به اینکه گونههای موسیقی اصیل ایرانی فراوان است و نیاز به اهتمام و توجه ویژه مسئولان برای احیا و ترویج میان مردم دارد گفت: جا دارد حال که در آستانه برگزاری جشنواره «موسیقی فجر» هستیم نیز مسئولان دفتر موسیقی ارشاد و دبیرخانه این جشنواره به فکر باشند تا بخشی از جشنواره را به حضور گروههای موسیقی نواحی و اقوام ایرانی که نمونه موفق آنها را در جریان همایش «معراجنامهخوانی» شاهد بودیم اختصاص دهند.
مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری تأکید کرد: طرح برگزاری همایش معراجنامهخوانی در دوران مدیریت این حقیر در مرکز موسیقی حوزه هنری ارائه و مورد موافقت قرار گرفت اما بعد از خروج من از حوزه هنری با عدم اقبال مسئولان مواجه شد که خوشبختانه در شرایط فعلی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ابتکار عمل را در برگزاری آن به دست گرفته است اما به اعتقاد من این ظرفیت وجود دارد تا دفتر موسیقی ارشاد هم به جای هزینه برای حضور گروههای خارجی که هیچ خروجی و آورده فرهنگی و هنری برای ما ندارند، بودجه آن را صرف احیا و بها دادن به گونههای موسیقی ایران کند.
وی در پایان گفت: جشنواره «موسیقی فجر» عرصه برای بروز استعدادها و حضور همه سلایق و انواع ژانرهای موسیقی است که موسیقی نواحی و اقوام ایرانی نیز میتوان بخشی از آن را به خود اختصاص دهد؛ متأسفانه همیشه در این موارد مدیران سلیقهای برخورد کرده و به جای بها دادن به سلایق دیدگاهی یک طرفه به این جشنواره داشتند.