صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۷۵۷۵۲۱
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
محمدکاظم حسنوند:

گروه هنر: با فاصله گرفتن از دوران پرالتهاب انقلاب و دفاع مقدس، موضوعات دینی و ارزشی مرتبط با آنها از متن به حاشیه رانده شده و آثار انقلابی و ارزشی جای خود را به آثار تجاری و تزئینی داده‌اند؛ برگزاری دوسالانه دیوارنگاری شهری این واقعیت تلخ را آسیب‌شناسی می‌کند.

محمدکاظم حسنوند، هنرمند نقاش، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تفاوت‌های بارزی که میان نقاشی سه‌پایه‌ای و نقاشی دیواری وجود دارد در عین حال که میان آنها اشتراکاتی هم می‌توان برشمرد به روشنی مبین ویژگی‌های نقاشی دیواری و تأثیر عمیق آن در انتقال مؤثر پیام و مضامین مورد نظر اجراکننده اثر به مخاطبان خود است.
وی ادامه داد: نقاشی سه‌پایه‌ای که معمولاً بر روی بوم اجرا می‌شود، نقاشی کاملاً شخصی است و به این منظور خلق می‌شود که در نمایشگاه و فضای موزه‌ای برای طیف خاصی از مخاطبان به نمایش درآید و مورد نقد و نظر قرار گیرد، مختصات و ویژگی چنین نقاشی نباید هماهنگی با فضا و مکانی داشته باشد که در آن به نمایش درمی‌آید و در واقع این فضاست که باید با اثر هماهنگ باشد.
ماهیت کاربری بنا باید همخوان با محتوا و مضمون نقاشی اجرا شده روی آن داشته باشد
حسنوند تصریح کرد: اما صرفنظر از اینکه نقاشی دیواری طیف مخاطب عام را دربر می‌گیرد و لذا در آن باید جدای از توجه به ویژگی‌های فنی، نقاشی در سطح درک مخاطب عام طراحی و اجرا شود، ابتدا باید فضا و مکان و یا بنایی که قرار است نقاشی در آن اجرا شود مشخص شده و هنرمند براساس معماری و ویژگی‌های بنا به اجرای نقاشی خود بپردازد که البته تا حدود زیادی از نقطه‌نظر کارشناسی بنایی که روی دیوارهای آن نقاشی اجرا می‌شود باید به لحاظ  ماهیت کاربری آن، همخوانی با محتوا و مضمون نقاشی داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: معمولاً تصمیم‌گیرنده و مجری نقاشی‌های دیواری شهری یا بخش دولتی است که قاعدتاً موضوعاتی که برای نقاشی دیواری در فضای شهری در نظر می‌گیرد تناسب با نوع باور ارزشی و اعتقادی حاکم بر جامعه دارد؛ پرداختن به موضوعات همچون فرهنگ ایثار و شهادت، دستاوردهای انقلاب اسلامی و مقام رفیع شهید در تفکر انقلابی و ارزشی و یا بخش خصوصی است که بیشتر به نقاشی‌هایی که جنبه تزئینی، تجاری و زیبایی‌شناسی دارد می‌پردازند.
نقاشی‌های دیواری کنونی بیشتر بر جنبه تزئینی و تجاری تأکید دارند
این گرافیست و کاریکاتوریست افزود: فاصله گرفتن از دوران پرالتهاب انقلاب اسلامی و مظاهر ارزشی دفاع مقدس که حداقل بیش از دو دهه است بیشتر از اینکه پرداختن به این مضامین در متن باشد به حاشیه رانده شده‌اند موجب شد که طی این سالها در حوزه نقاشی دیواری بیشتر به جنبه‌های تزئینی و دکوراتیو این هنر توجه کنیم تا آنجا که به موازات از بین رفتن دیوارنگاری‌هایی با موضوعات دینی و ارزشی براثر عوارض طبیعی، نقاشی‌هایی با شکل و شمایل تزئینی و تجاری بیشتر و پررنگ‌تر از قبل به چشم آمده و رفته رفته شاهد عوض شدن جلد شهر و جایگزین شدن نقاشی‌هایی عاری از هویت ایرانی و اسلامی به جای نقاشی‌هایی با موضوعات دینی و ارزشی هستیم.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: نزدیک به یک دهه است که سازمان زیباسازی شهرداری تهران در زمینه نقاشسی دیواری شهری اهتمام ویژه‌ای و وارد میدان شده است هر چند که بخشی از کارهایی که این سازمان تاکنون به انجام رسانده است به حوزه نقاشی تزئینی و تجاری مربوط می‌شود اما اقدام این سازمان در برگزاری دوسالانه دیوارنگاری شهری که ره‌آورد آن آسیب‌شناسی این حوزه و در آینده نزدیک تبدیل شدن چهره کلان شهر تهران به سیمایی دینی و ارزشی است ستودنی است.
وی در پایان گفت: مسئولان برگزاری این دوسالانه باید متوجه این امر باشند که شرط توفیق در برگزاری این دوسالانه و نائل آمدن به اهداف ارزشی مورد نظر، اعتماد به نسل جوان نقاش در اجرای آثاری است که فارغ از نگرش معمول و کلیشه‌ای رایج، رویکردی نو و از زاویه دید تازه به موضوع داشته باشند.
یادآور می‌شود، سازمان زیباسازی شهرداری تهران سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری«شاهدان شهر» را با تأکید بر سه موضوع اذکار و آیات قرآن کریم، وقایع انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌کند.