شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: همواره دو دیدگاه در مورد برگزاری جشنهایی که در مقولات مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران صورت میگیرند، وجود دارد؛ یکی اینکه هر اقدامی که در راستای گرامیداشت این واقعه بزرگ و ارزشی قرن صورت گیرد، صرف نظر از اینکه دارای چه محتوایی باشد، ارزشمند است و دیگری اینکه از آنجا که بهانه برگزاری چنین برنامههایی پیروزی انقلاب اسلامی است، پس باید محتوای آنها نیز ارزشی و در راستای آرمانهای انقلاب اسلامی باشد.
وی ادامه داد: به نظرم هر دو دیدگاه قابل احترام است؛ به هر حال وقوع انقلاب اسلامی به عنوان یک جریان ارزشی در دوره معاصر منشأ بسیاری از جریانهای دینی و ارزشی دیگر در میان کشورهای منطقه و حتی جهان شده است که همچنان نیز این سیر تحولات متأثر از این انقلاب را شاهد هستیم، با این فرض هر رویدادی در قالب جشن و گرامیداشت که اذهان را به اصل واقعه معطوف کند و یادآور شجاعت و رشادت مردم ایران در برههای از تاریخ در برابر ظلم و جور باشد، صرف نظر از مضامین و موضوعاتی که در آن پرداخته میشود، قابل تأمل است.
این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: حال که صحبت از جشنواره «تئاتر فجر» است، باید به این موضوع اشاره کنم که با بررسی سی و دو دوره برگزاری این جشنواره به روشنی میتوان دریافت که با وجود آزادی که در پرداختن به موضوعات و مضامین آثار ارائه شده به جشنواره وجود داشته است اما از آنجا که همه آنها در قالب و هدفی کلی یعنی توجه به آرمانهای ارزشی انقلاب اسلامی شرط حضور در جشنواره را پیدا کردهاند لذا چیزی فارغ از پرداختن به مفاهیم دینی و ارزشی متأثر از انقلاب اسلامی را نداشته کما اینکه بسیاری از این آثار نیز به شکل مستقیم به مضامین و موضوعات انقلابی همچون تبیین تاریخ و وقایع آن طی این سالها پرداختهاند.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی «پوتینهای عموبابا» گفت: براساس این تفکر که برگزاری جشنواره «تئاتر فجر» به میمنت و مبارکی پیروزی انقلاب اسلامی جریانی ارزشی و مقدس است و نیازی نیست که حتماً آثار شرکت کننده در آن به موضوعات ارزشی و آرمانی متناسب با انقلاب اسلامی بپردازند، شاهد حضور آثار متنوعی در طی این سالها در جریان جشنواره «تئاتر فجر» بودیم که به پویایی و نشاط هر چه بیشتر جشنواره منجر شده و اگر واقعبینانه خواسته باشیم به سیر تحولی این جشنواره نگاه کنیم، این مسئله به اثبات میرسد که آزادی منظر و بیان در قالب آثار این جشنواره اتفاقاً یکی از اهداف ارزشی انقلاب اسلامی را نیز محقق ساخته است؛ به هر حال یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی این بوده است که هر قشری و طیفی از مردم جامعه این امکان را داشته باشند که مقاصد و نیات خود را در کمال آزادی بیان مطرح کنند.
شهرام کرمی تأکید کرد: اکنون پس از سی و دو دوره از برگزاری جشنواره و در شرایطی که سی و سومین دوره جشنواره را پشت سر میگذاریم، از جشنواره ظرفیت مناسبی را در حوزه فرهنگ و هنر انقلابی به وجود آورده است و حجم آثاری که برای این جشنواره تولید میشوند و یا این جشنواره امکان مرور اثار از پیش تولید شده را فراهم کرده است، در قیاس با آثار خارجی شرکتکننده در آن این مجال فراهم میشود که بهویژه هنرمندان تئاتر داخلی به جرح و تعدیل، اصلاح و ارتقای کیفی آثار خود حداقل به لحاظ فرمی و ساختاری به نسبت آثار مطرح دنیا بزنند تا محتوای ارزشی و آرمانی را که احیاناً درصدد هستند با زبان تئاتر عرضه کنند، تأثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد.
وی در پایان گفت: با همه این تفاصیل یک نگرانی همچنان وجود دارد و آن اینکه چرا جشنواره «تئاتر فجر» به ویژه در طی این سالهای اخیر فاقد خروجی مؤثری که بتوان در طول یک سال کاری تئاتری به آن تکیه کرد و سالنهای نمایشی به برکت حضور نمایشهای قابل تأمل شاهد حضور پرشور مخاطبان و تماشاگران باشد است که البته این نیاز به حمایت بیشائبه مسئولان در طول سال برای اجرا و تولید هر چه بیشتر اینگونه آثار دارد.