صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۱۴۱۷۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

گروه فضای مجازی: سخنگوی مجمع فعالان فرهنگی خراسان جنوبی گفت: زمانی فردی از سواد رسانه‌ای برخوردار است که در برخورد با رسانه اعم از کتاب، روزنامه و اینترنت قدرت ارزیابی داشته باشد.


سعید کسرائی‌نیا، سخنگوی مجمع فعالان فرهنگی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: در تعریف سواد رسانه‌ای آمده زمانی فردی از سواد رسانه‌ای برخوردار است که در برخورد با رسانه اعم از کتاب، روزنامه و اینترنت قدرت ارزیابی داشته باشد.



وی اظهار کرد: وقتی کاربران فضای مجازی و اینترنت بتوانند اطلاعاتی که از این طریق دریافت می‌کنند را ارزیابی کرده و به سرعت تحت تأثیر آن قرار نگیرند در حقیقت در این حوزه دارای سواد رسانه‌ای هستند.



سخنگوی مجمع فعالان فرهنگی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از ایرادها و نقدهایی که به فعالیت در فضای مجازی وارد بوده این است که متأسفانه جامعه ما هنوز به بلوغ سواد رسانه‌ای نرسیده و گاه به راحتی تحت تأثیر این فضا قرار می‌گیرد.



کسرائی‌نیا عنوان کرد: البته همواره اینگونه نیست که فضای مجازی بر افراد تأثیر بگذارد و در برخی از موارد این افراد هستند که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه که امروزه بسیار مورد اقبال واقع شده موج ایجاد می‌کنند.



وی ادامه داد: البته زمانی افراد می‌توانند بر فضای مجازی تأثیر بگذارند و موج ایجاد کنند که به لحاظ شخصیتی انسان‌های قوی و دارای غزت نفس باشند در حالی که عکس آن افرادی که مرعوب این فضا می‌شوند از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردار هستند.



سخنگوی مجمع فعالان فرهنگی استان گفت: بسیاری از رفتارهایی که امروزه در جامعه ما قوت گرفته از فضای مجازی وارد رفتارهای مردم شده است، به‌عنوان مثال عکس‌های سلفی که مورد علاقه برخی از جوانان است ابتدا در فضای مجازی شکل گرفت و سپس وارد دنیای حقیقی شد.



کسرائی‌نیا اظهار کرد: یا در شکلی دیگر در سال‌های قبل مردم برخی از تکیه کلام‌هایشان را از فیلم‌ها و سریال‌های طنز می‌گرفتند، در حالی که امروزه وقتی به تکیه کلام‌های مردم گوش می‌دهیم در می‌یابیم بسیاری از این تکیه کلام‌ها از فضای مجازی وارد گفت‌وگوهای مردم شده است.



وی یادآور شد: با توجه به این گفته‌ها در اینکه فضای مجازی می‌توانند رفتار و حرکت اجتماعی را ایجاد کند شکی نیست اما باید با افزایش سواد اجتماعی میزان تأثیر پذیری از آن را معقول و منطقی کرد.