صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۱۶۵۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
حجت‌الاسلام رفیعی در جلسه اخلاق در نهج البلاغه مطرح کرد:

کانون خبرنگاران نبأ/امیرمحسن سلطان احمدی: رفیعی در جلسه درس اخلاق در نهج البلاغه گفت: کوچک شمردن گناه به عنوان عاملی برای خرابتر شدن و عدم آمرزش گناهکار است که باعث می‌شود توبه از انسان پذیرفته نشود.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، جمعه 28 فروردین‌ماه در جلسه هفتگی اخلاق در نهج‌البلاغه که در مسجد چهارمردان قم برگزار شد، در ادامه شرح حکمت‌های نهج‌البلاغه به شرح حکمت سی پرداخت.

وی با اشاره به بحث گناه بیان کرد: یکی از بحث‌های نهج‌البلاغه که در جاهای مختلف مورد بحث قرار گرفته و عده‌ای از محقیق به صورت موضوعی هم کار کرده و رساله و پایان‌نامه درباره آن نوشته شده است بحث درباره گناه است،حضرت در خطبه‌ها و حکمت‌های متعدد به عوامل گناه، زمینه‌های گناه و آثار منفی گناه اشاره کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: حضرت در حکمت 30 در نهج‌البلاغه فرمودند «الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتّى‏ کَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ، مردم بپرهیزید دوری کنید خدا عیوب شما را پوشنده و آبروی شما را نبرده آنقدر گناه شما را پوشانده که فکر می کنید آمرزیده شدید». مثل مجرمی که پرونده‌اش در دادگاه است و کسی سراغ او نیامده است فکر می‌کند او را بخشیده‌اند خدا ستار‌العیوب است از اینکه گذشته شما را پوشانده مغرور نشوید تصور نکنید بخشیده شده‌‌اید.

رفیعی با اشاره به آثار منفی گناه در دنیا و آخرت اظهار کرد: گناه روشن است و همه می‌دانند بد است و این گناه آثار منفی در دنیا و آخرت دارد مثلا گناه دروغگو در دنیا این است که باعث می‌شود وی در دنیا کم حافظه شود و دیگر کسی به او اعتماد نکند و در آخرت هم دروغ گناهی عظیم است و آتش و عذاب دارد حال هر گناهی چنین است و فرقی ندارد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با اشاره به دسته‌بندی گناه و آثار آن بیان کرد: گناه گاهی اخلاقی، گاهی سیاسی، گاهی اجتماعی، گاهی فردی است که در جای خود باید دسته‌بندی شود و همچنین در مقابل آثار گناه نیز گاهی مادی است خداوند نعمت را تغییر می‌دهد، گاهی باعث حبس دعا می‌شود، گاهی آبرور را می‌ریزند به هر حال گناه آثار خاص خود را دارد. مرحوم مجلسی در بحار یک بحث مفصل در این خصوص دارد که درباره گناه و آثار آن یک جلد نوشته است.

رفیعی با اشاره به گناهی که گناه را بدتر و خرابتر می‌کند، اظهار کرد: اما یک چیزهایی در بحث گناه است که گناه را بدتر و خراب‌تر می‌کند مثل اینکه مجرمی سرقت و جرمی کرده است و آن جرم است اما کاری می ‌ند که آن جرم را بدتر می‌کند مثلا مرتکب زنا شده اما علاوه بر زنا قتل هم انجام می‌دهد حال زنا کردی چرا کشتی؟ گاهی اوقات بعضی از گناهان بد است اما بعضی‌ها از روی بی‌دقتی آن را خرابتر می‌کند.

وی در ادامه به کوچک شمردن گناه به عنوان عامل خرابتر کردن گناه اشاره و بیان کرد: چهار رویکرد چهار عمل گناه را شدیدتر می‌کند مثلا یک مجرم را بخواهند ببخشند اما بگویند با این کاری که کردی دیگر هیچ راهی برای بخشش نگذاشتی، چهار چیز به عبارت ساده‌تر توبه را از انسان می‌گیرد و خود انسان راه آمرزش را می‌بندد که اولین آن کوچک شمردن گناه است. بنابراین بدترین گناه این است که گناه را کوچک بشمارید که خدا از این کار خیلی بدش می‌آید.

حجت‌الاسلام رفیعی پنج عامل که مزمون آن در روایات است را باعث کوچک شمردن گناه دانست و بیان کرد: توجیه گناه اولین عامل کوچک شمردن است که فرد گناهکار گناه را به گردن جبر می‌اندازند و می‌گوید خدا خواسته که ما بت‌پرست بشویم که این تفکر اموی است.

رفیعی در ادامه گفت: اگر اذن خداوند نباشد شمشیر شمر هم نمی‌برد اما خداوند اذن کلی صادر کرده و اختیار را به بشر داده است ولی بعض‌ ها می‌خواهند خطای خود را به گردن جبر بیندازند، شیطان گفت خدا تو مرا گمراه کردی این تفکرشیطانی است اما آدم گفت من خطا کردم.

وی تصریح کرد: مقایسه صعودی به گناه دومین عامل کوچک شمردن گناه است، در گناه نباید آن را با بالا دست مقایسه کرد مثلا چرا به نامحرم نگاه می‌کنید خود را با بالا دستی مقایسه کند و بگوید چون زنا زیاد شده من یک نگاه کردم که چیزی نیست.

رفیعی به امید کاذب گناهکار به بخشش اشاره و بیان کرد: پنجم عامل کوچک شمردن گناه امید کاذب به بخشش است که مثلا گناه انجام بدید و بعد بگویید یک قطره اشک می‌ریزیم پاک می‌شود، چنین نیست امیرالمومنین امام علی(ع) با اطاعت و بندگی به جایی رسیدند اما بعضی‌ها می‌خواهند با دوستی بدون عمل به جایی برسند اینجور نمی‌شود و به جایی نمی‌رسید.

وی در پایان گفت: در شب‌های جمعه سوره کهف را بخوانید که ثواب بسیاری برای آن ذکر شده است و مقید به انجام آن باشید با تقید خواندن به انسان برکات می‌دهند، جوانی را می‌شناختم که مقید به خواندن این سوره در شب‌های جمعه بود تا اینکه در یک شب جمعه شب عروسی او واقع شد و آن شب سرش حسابی در تالار و مراسم عروسی شلوغ بود اما وقتی مهمانان رفتند و با عروس خانم تنها شد گفت من مدت‌هاست که مقید به خواندن سوره کهف هستم و شروع کرد به خواندن این سوره که مقید به آن بود که بعدها از تأثیر آن برکاتی نصیب آن جوان شد، بنابراین مقید بودن به انجام اعمال خصوصا در جاهای خاص و ویژه باعث می‌شود خدا هم در جاهای خاص و ویژه به کمک شما بیاید.

یادآور می‌شود، جلسات اخلاق در نهج‌البلاغه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی هر هفته روزهای جمعه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد چهار مردان شهر مقدس قم برگزار می‌شود.