صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۲۱۰۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
کارشناسان حوزه نشر پیشنهاد کردند؛

گروه ادب: ماه مبارک رمضان امسال، بیست و سومین برگ کتاب نمایشگاه بزرگ بین‌المللی قرآن کریم، به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام ورق می‌خورد که در همین رابطه کارشناسان حوزه نشر پیشنهاداتی را درباره تغییر زمان و مکان برپایی این رویداد بیان کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم علاوه بر اینکه تلاشی برای ارتقای فرهنگ قرآن در کشورمان به شمار می‌آید، کوششی مثبت برای بهبود کمی و کیفی نشر آثار مرتبط با قرآن کریم بوده که جای تقدیر دارد. در عین حال به اذعان برخی کارشناسان باید در مکان و ساعت برگزاری این نمایشگاه تجدید نظر شود.

چند شعبه‌ای کردن نمایشگاه قرآن

ابراهیم فیاض، پژوهشگر دینی و استادیار دانشگاه تهران در این رابطه بر لزوم سیاستگذاری برای دسترسی هر چه بیشتر تمام ساکنان تهران به نمایشگاه بین‌المللی قرآن تاکید می‌کند و می‌گوید: بسیاری از علاقه‌مندان کتاب‌های دینی و قرآنی تنها به دلیل دشواری دسترسی به محل برگزاری نمایشگاه از آن بی‌بهره می‌مانند.
این پژوهشگر علوم دینی و قرآنی با تاکید بر اینکه در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید رضایت و راحتی مخاطبان در اولویت باشد، می‌افزاید: می‌توان یک بوستان بزرگ را در مناطق مختلف شمال، جنوب، شرق و غرب تهران برای برگزاری نمایشگاه قرآن تدارک دید. ضمن اینکه با محلی‌تر شدن محل نمایشگاه قرآن می‌توان برنامه‌های جنبی آن را توسعه داد به گونه‌ای که اهالی، شب‌های پرفیض ماه رمضان را در بوستان نزدیک محل سکونت خود با خرید کتاب و استفاده از برنامه‌های جنبی متنوع نمایشگاه قرآن پشت سر بگذارند.
وی با بیان اینکه سال گذشته برگزاری نمایشگاه قرآن در موزه دفاع مقدس موفقیت‌آمیز نبود و ادامه این روال به زیان نشر حوزه دین و قرآن کریم است، می‌گوید: ساعت برگزاری نمایشگاه نیز بهتر است تا سحر ادامه یابد و می‌توان این ساعات را با سخنرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روحانیون و شخصیت‌های برجسته  مذهبی و ارتباط نزدیک مخاطبان با طلبه‌های خوش‌مشرب پر کرد.
فیاض تاکید می‌کند: تکثر در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و استفاده هر چه بیشتر از همکاری حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی به بهبود برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کمک می‌کند.

انتقال نمایشگاه قرآن به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران

همچنین محمد بیستونی، رئیس مؤسسه تفسیر جوان با بیان اینکه امکان تدارک برنامه‌های جنبی متنوع در باغ موزه دفاع مقدس وجود ندارد، می‌گوید: باغ موزه دفاع مقدس گزینه مناسبی برای برگزاری نمایشگاه قرآن نیست. وسعت باغ موزه دفاع مقدس اندک است و ناشران در غرفه‌بندی و برگزاری جلسات تخصصی همچنین اطلاع‌رسانی با مشکل روبه رو می‌شوند.
بیستونی با تاکید بر اینکه محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بهترین گزینه برای نمایشگاه قرآن است، می‌گوید: نباید به بهانه ترافیک، این محل مناسب با امکانات خوب را از نظر دور نگه داریم.
رئیس موسسه تفسیر جوان می‌افزاید: پس از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی، مصلی گزینه قابل قبولی برای نمایشگاه قرآن است. بهتر است ساعت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به افطار تا سحر تغییر کند. در صورت تحقق این امر ضمن اینکه مشکل ترافیک رفع می‌شود، غرفه‌داران و بازدیدکنندگان از قوای بدنی بیشتری برای حضور موثر در نمایشگاه برخوردار خواهند بود.

باغ موزه دفاع مقدس نیازمند تدابیر بیشتری برای برپایی نمایشگاه قرآن است

از سوی دیگر حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، پژوهشگر و نویسنده حوزه دین و قرآن کریم بر لزوم انتقال دوباره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به مصلی تاکید می‌کند و می‌گوید: دسترسی مخاطبان به مصلی آسان‌تر و از وسعت کافی و امکانات مناسب برای برنامه‌های جنبی نیز برخوردار است.
وی با بیان اینکه باید ساعت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز تغییر کند، می‌افزاید: بهتر است نمایشگاه از ساعت 16 ـ 24 برگزار شود.
به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری در شرایط کنونی که باغ موزه دفاع مقدس را به عنوان محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اعلام کرده‌اند باید تدابیری بیندیشند تا این فضا آمادگی بیشتری برای رفع نیاز و پاسخگویی به مطالبات ناشران و بازدیدکنندگان داشته باشد.

به گفته مسئول پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، باغ موزه دفاع مقدس نسبت به مصلی فضایی متفاوت و جذاب دارد، ولی هنوز آماده برپایی چنین رویداد بزرگ فرهنگی نیست. در عین حال امیدواریم نمایشگاه امسال با استقبال خوب علاقه‌مندان فرهنگ دینی و قرآنی سراسر کشور روبه رو شود.