صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۲۵۰۵۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
سیروس همتی:

گروه هنر: به جای صرف هزینه‌های گزاف در امر تولید نمایش‌های دینی باید نگاه هنری و توجه به وجوه فنی در آنها لحاظ شود و بودجه میلیاردی یک نمایش دینی صرف دو یا چند نمایش مشابه شود.

سیروس همتی، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: مهمترین رکن یک اثر نمایشی چه با موضوع دینی و چه غیر آن، نمایشنامه است و مشخصاً در مورد نمایش دینی این نمایشنامه و تفکر نمایشنامه‌نویس است که در وهله اول همه‌چیز را در مورد مختصات کار و تولید نمایش تعیین می‌کند.
وی ادامه داد: با این فرض اغلب چون به نمایش دینی به دید سفارشی نگاه می‌کنیم، بنابراین نمایشنامه سفارشی نیز می‌نویسیم و نکته جالب توجه اینکه در تولید اغلب این نمایش‌ها تنها چیزی که مورد توجه نیست، اهمیت به ارزش هنری و فنی نمایش است و اینکه باید پیامی داشته باشد و به درد جامعه بخورد.

بعد تجاری و روی آوردن به تجملات در تولید نمایش دینی حائز اهمیت شده است

بازیگر نمایش «مظلوم پنجم» تصریح کرد: به نظر می‌رسد در تولید نمایش‌های دینی بعد تجاری، بازگشت سرمایه و روی آوردن به تجملات بیشتر حائز اهمیت باشد، لذا نویسنده و کارگردان برای برآورده شدن مطامع سرمایه‌گذار بازیگر چهره که اغلب شهرت سینمایی دارند، اما چندان شأنیت به عنوان بازیگر تئاتر ندارند را وارد کار می‌کند.
همتی در ادامه گفت: طراحی صحنه این قبیل نمایش‌ها نیز چشمگیر است و چندان کاربردی نیست و صرف چشم‌نواز بودن و عظیم بودن هدف سرمایه‌گذار و کارگردان را تأمین می‌کند، خلاصه چون پول وجود دارد، ریخت و پاش در تولید این گونه نمایش‌ها فراوان به چشم می‌خورد، در حالی که می‌توان با صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید این نمایش‌ها و تقسیم بودجه میلیاردی آن به دو یا چند نمایش دینی و البته با کمی توجه به وجوه هنری و فنی نمایش به جای استقبال مخاطبان اصطلاحاً اتوبوسی از این نمایش‌ها، تماشاگر را چون نمایش ارزش هنری دارد و قصد دارد پیامی ویژه را منتقل کند، ترغیب به دیدن نمایش کرده و به سالن تئاتر می‌کشاند.

نگاه هنری به تولید تئاتر دینی، اعتباری مضاعف به سرمایه‌گذار چنین نمایشی می‌بخشد

بازیگر نمایش دفاع مقدسی «پوتین‌های عموبابا» افزود: حامیان مالی و سرمایه‌گذاران تولید نمایش‌های دینی باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر ارزش نمایش تولید شده آنها بیشتر از نگاه تجملاتی و پرهزینه، به جنبه‌های هنری کار معطوف شود، این امر موجب آشتی مخاطب عام و خاص از این نمایش‌ها خواهد شد و بر اعتبار مؤسسه، نهاد و یا فرد سرمایه‌گذار نیز خواهد افزود.
همتی تأکید کرد: به هر حال باید اذعان کرد که فعالان عرصه تئاتر چه در مقام کارگردان، چه بازیگر و چه در هر مقام و جایگاهی در مقاطعی خاص از زندگی حرفه‌ای خود ممکن است از نظر تأمین مالی و شرایط معیشتی هر پیشنهادی را قبول کنند، پس چه بهتر که سرمایه‌گذاران به دنبال شرایط مطلوبتری در امر تولید تئاتر دینی باشند.
وی در پایان گفت: حامیان مالی و سرمایه‌گذاران تولید نمایش دینی بهتر است پس از انتخاب کارگردان و گروه فنی تولید نمایش حتی با وجود دارا بودن دیدگاه سفارشی، از وجود مشاوران هنری و گروه کارشناسان تئاتری در جریان تولید تئاتر استفاده کنند و مسئولان هم به این نکته توجه داشته باشند که تئاتر دینی را نیز به دلیل حساس بودن چندین‌ بار مورد بازبینی قرار دهند تا کیفیت روند تولید دوصد چندان شود.