به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، لاله افتخاری در آستانه برگزاری سومین همایش ملی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیتهای فرهنگی گفت: اساساً مجلس در حوزه شاخصهای خرد و خاص هر محصول فرهنگی ورود پیدا نمیکند بلکه کلان شاخصهای فرهنگی را در نظی میگیرد. فاخر بودن محصولات فرهنگی و متناسب بودن آنها با فرهنگ اسلامی ایرانی از شاخصهای کلان فرهنگی مورد نظر مجلس است.
وی با یادآوری تدوین شاخصهای تفصیلی در حوزه فرهنگ ذیل نقشه مهندسی فرهنگی افزود: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یا آییننامههایی که به تصویب هیات وزیران میرسند، برای حصول ضمانت اجرایی شاخصهای کیفیت محصولات فرهنگی کافی هستند.
فرمایشهای رهبر معظم انقلاب در شناخت راه درست
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تأکیداتی که بارها از سوی مقام معظم رهبری درباره توجه به کیفیت در حوزه محصولات و فعالیتهای فرهنگی انجام شده، گفت: منبعی که میتواند در زمینه تعیین شاخصها راه درست را به دستگاههای فرهنگی یا هر مجموعه مسئول پیشگام تدوین این شاخصها نشان دهد، فرمایشهای رهبر معظم انقلاب است که به طور جامع به تبیین این موضوعها میپردازند.
مهمتر از بعد کمی، مسئله کیفیسازی محصولات فرهنگی است
افتخاری با تأکید بر توجه توأمان به هر دو مقوله «کمیت» و «کیفیت» محصولات و آثار فرهنگی تصریح کرد: مهمتر از بعد کمی، مسئله کیفیسازی محصولات فرهنگی است. ضمن اینکه در تدوین شاخصهای کیفیت محصولات فرهنگی باید دو جنبه در نظر گرفته شود؛ یکی شاخصهای هنری و تخصصی ناظر بر ویژگیهای خاص هر رشته هنری یا محصول فرهنگی و بخش دیگر و مهمترین نکته اینکه ارزشهای اسلامی ایرانی به عنوان محور شاخصهای کیفیسازی محصولات فرهنگی در نظر گرفته شوند.
محصولات فرهنگی هنری نقطه عزیمت کیفیتبخشی
وی توجه به «مخاطب» و «اثرگذاری» محصولات فرهنگی هنری را به عنوان نقطه عزیمت کیفیتبخشی این محصولات برشمرد و خاطرنشان کرد: هنر به عنوان رسانهای که صحبت نمیکند ولی میتواند تأثیرگذاری بسیاری بر مخاطب داشته باشد، باید دارای کیفیتی باشد که هم مخاطبین مختلف را در نظر بگیرد هم حامل پیامی باشد که تأثیر مثبت در روح مخاطب ایجاد کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از رعایت همگرایی در عین تنوع، دارا بودن زیبایی و جاذبه، انتقال مضامینی نظیر خودباوری و... به عنوان نمودهای فرهنگ ایرانی اسلامی نام برد که باید مد نظر دستگاههای فرهنگی در ضمن شاخصگذاری کیفیت محصولات فرهنگی قرار داشته باشد.
سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیتهای فرهنگی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت سازمانها و نهادهایی چون آستان قدس رضوی، صدا و سیما، حوزه هنری، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... چهارم و پنجم خرداد 94 در برج میلاد برگزار میشود.