صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۲۷۷۸۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
در مراسم رونمایی از قرآن حکیم دانشجویی مطرح شد؛

گروه ادب: قرآن حکیم ویژه دانشجویان باید محرک رجوع به نص باشد و دانشجو به محض خواندن این شرح به نص احساس نیاز کند و در مسیر رفت و برگشت بین شرح و متن باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم رونمایی از جدیدترین اثر محققان مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران با نام قرآن حکیم ویژه دانشجویان با ترجمه و شرح آیات منتخب عصر روز گذشته، 19 اردیبهشت‌ماه در دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن برگزار ‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآن، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت، حسین میرزایی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، داوودآبادی فراهانی، معاون فرهنگی وزیر بهداشت، رضاییان، مدیر مجتمع امام خمینی(ره)، حسین بابایی، از مؤلفان قرآن حکیم دانشجویی و حجت‌الاسلام همایون، محقق و پژوهشگر قرآنی و چند نفر از دیگر محققان و پژوهشگران در این مراسم حضور داشتند.

قرائت قرآن آغازگر این مراسم بود. در ادامه حجت‌الاسلام حمید محمدی اظهار کرد: به مرکز طبع و نشر قرآن که محصولات خوبی را به دانشگاهیان کشور عرضه می‌کند تبریک می‌گویم. صحبت خودم را با فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان خراسان شمالی آغاز می‌کنم؛ ایشان فرموده‌اند: به شما سفارش می‌کنم هر روز ولو نصف صفحه قرآن بخوانید، صفای روح و فتوحات معنوی را همان‌ها برای انسان به وجود می‌آورد.

وی افزود: دوران دانشجویی، دوران انس دانشجویان است. دو نوع انس اولیه و ثانویه داریم؛ انس اولیه همان است که در دوران طفولیت است، مثل انس با پدر و مادر. انس ثانویه، انسی است که ویژه دانشگاه بوده که با انتخاب همراه است. اگر منتخِب ما انتخابش قرآن باشد خودش منتخَب قرآن می‌شود؛ لذا وقتی قرآن کریم مایه انس ما شد، این می‌تواند ما را در پناه حقایق ناب قرآنی قرار دهد.

مهمترین رسالت قرآن، آرامش‌بخشی است

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه انس با قرآن در دانشجویان دو اثر دارد، اظهار کرد: اولین آن، آرامش است. علم، حرکت روح است و این حرکت روحی نیازمند آرامش روحی است. مهمترین رسالت قرآن، آرامش‌بخشی است. جنس قرآن ذکر است. خداوند، قرآن را به انسان یاد داد. حقایق انسانی بین همه انسان‌ها مشترک است، اگر کسی با خود قرآن ارتباط برقرار کرد، به اطمینان قلبی می‌رسد و رسم دانشجویی اقتضای این امر را دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآن دومین فایده انس با قرآن را حماسه‌سازی و آرمان‌گرایی دانست و گفت: یک سوم قرآن آیات حماسی است. حجم عظیم آیات حضور در صحنه‌های جهادی برای تأمین حس حماسه‌خواهی جوانان است. هر که توانست حماسه جوان را فهم کند و آن را در مسیر درست قرار بدهد او پیروز میدان است. داعش از همین حس استفاده کرده و این حس بسیار مهم است.

وی افزود: قرآن کریم کاملاً جهت حماسه‌سازی و حماسه‌خواهی جوانان واقع شده است. کمال‌جویی و آزاداندیشی از ویژگی‌های مهم جوانان است و اتصال با قرآن تأمین‌کننده این حس. در سایه قرآن روحیه کمال‌جویی در جوانان حفاظت و ضمانت می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی همچنین در رابطه با مصحف دانشجویی گفت: جلد هنرمندانه زیبا، رنگ آبی بسیار خوب، تایپ خوب و فضای هنرمندانه‌اش را به نوبه خودم در نگاه اول تحسین می‌کنم. این مصحف ناظر به نیاز جوانان نوشته شده است.

وی ضمن تصریح این مطلب که مصحف مطلوب دانشجویی باید چهار ویژگی داشته باشد، به ذکر این ویژگی‌ها پرداخت و عنوان کرد: یقیناً مصحف موجود می‌تواند بسیار راهگشا باشد. اولین ویژگی این است که منبع انس باشد؛ طوری که شاخصه‌های انس با قرآن و تعلق در دانشجو رشد کند.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: کاربردی و بالینی بودن آن دومین مورد است. پاسخگوی مطالبات و نیازهای روز دانشجو باشد. هنرمندی به این است که در 604 صفحه نیازمندی‌های ذهنی دانشجو را شناسایی کرده باشید و توضیحات را به او ارائه کنید. ویژگی سوم این است که محرک رجوع به نص قرآن باشد. دانشجو به محض خواندن این شرح باید احساس نیاز به نص قرآن کند. باید در مسیر رفت و برگشت بین شرح و متن باشد. حقیقتاً متن عربی قرآن موضوعیت دارد.

وی گفت: ویژگی چهارم می‌تواند یاری کننده در قوه تشخیص درستی یا نادرستی مسائل جامعه باشد. مقام معظم رهبری مکرر در این باره تأکید دارند. ممکن است اقتضای حجم کوچک این کتاب پاسخگوی حجم عظیم معارف نباشد، اما باید امکان مراجعه به مصحف وجود داشته باشد.

اساتید ما نیز در محیط‌های دانشگاهی به چنین مصحف‌هایی نیاز دارند

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه این مصحف باید بتواند نیازهای دانشجویان را در حد اولیه برطرف کند، اظهار کرد: این مصحف باید بتواند سؤالات کلیدی را جواب بدهد. از این خوشحال هستیم که امروز به همت مرکز طبع و نشر این گام کلیدی برداشته شده است. همه باید تلاش کنیم که روز به روز این فضا گسترش پیدا کند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآن عنوان کرد: اساتید ما نیز در محیط‌های دانشگاهی به چنین مصحف‌هایی نیاز دارند، حتی طلبه‌ها نیز نیازمند رجوع به چنین مصحف‌هایی هستند.

بنا بر این گزارش در ادامه حسین بابایی، یکی از مؤلفان این مصحف در رابطه با آن اظهار کرد: نیازسنجی در رابطه با آن انجام شد. کار علمی مبتنی بر روش ترکیبی بود که برای دستیابی به نیاز دانشجویان انجام شد.

وی تصریح کرد: ذهنیت ما این بود که مخاطب ما، مخاطب عام نیست، بلکه افرادی اهل فکر و نظر هستند. ما شبهه‌محور عمل کردیم. بی‌نهایت شبهه در معرض ما قرار گرفت. اولویت شبهات در قالب یک فرآیند مشخص شد. احساس کردیم باید یک مقدار رنگ و لعاب غیر از رنگ و لعاب تفسیری در کار باشد. باید مثل بازار عرضه و تقاضا را به حد متعادل برسانیم.

مواجهه دانشجویان با سؤالات قابل فهم

بابایی گفت: ما سؤالات و پاسخ‌های مشخص را یک جا به هم رساندیم. ادعای ما بیش از اینکه پاسخ به سؤالات باشد این بود که دانشجویان را با سؤالات قابل فهم مواجه کنیم. این ذهنیت من در تألیف بیش از 400 عنوان بوده است. ضرورت اول را احساس کردیم که باید این کار شروع شود، ضرورت دوم را نیز حس کردیم که باید ادامه پیدا کند. به نظر من این کار یک فرصت برای ما بود. این کار محدود به مرکز نبود و در مکان‌ها و زمان‌های مختلف آن را در معرض دانشجویان قرار دادیم.

بنا بر گزارش ایکنا، در ادامه با حضور افراد سرشناس حاضر در جلسه از قرآن حکیم ویژه دانشجویان رونمایی شد.

ترجمه قرآن حکیم دانشجویی به زبان‌های دیگر

در ادامه لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی قرآن حکیم را کاری درخور تحسین دانست و گفت: باید کاری کرد تا جوانان ما به جای آنچه علیه تشیع مطرح می‌شود یا اسلام‌نماهایی که وارد عرصه شده‌اند و می‌خواهند چهره اسلام را خدشه‌دار کنند، به زلال این کوثر دست پیدا کنند.

وی عنوان کرد: قدم بعدی ترجمه این اثر به زبان‌های مختلف است تا بتواند پاسخگوی نیازهای جوانان در همه جای دنیا باشد و مقدمه دولت جهانی قرآن قرار گیرد.

همکاری نخستین بار وزارت ارشاد و مرکز طبع و نشر در چاپ قرآن

در ادامه سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: این کار را با مشارکت شورای توسعه فرهنگ قرآن و وزارت ارشاد انجام دادیم. نکته دیگر شرح ادبی قرآن است. اگر دوستانی در مراکز دانشگاهی مایل باشند می‌توانیم تولیدات دیگری نیز داشته باشیم.

وی در رابطه با کیفیت این مصحف گفت: این مصحف برای اولین بار با همکاری سازمان چاپ و نشر قرآن و وزارت ارشاد چاپ شد که در نوع خودش منحصر به فرد است. دوستان ما تلاش کرده‌اند که تمام پارامترهای کیفی را در چاپ این مصحف رعایت کنند. بعد از چاپ قرآن و صحافی مجدداً قرآن را کنترل کردند و تک تک مصاحف بالغ بر یک ربع زمان برده که ورق به ورق بررسی شده و پس از تأیید کیفیت برچسب کیفیت روی آن نصب شده است.

سرابی تصریح کرد: چاپ این مصحف گشودن یک باب جدیدی است که مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران آن را برعهده گرفت و در خدمت ناشرانی است که بنا بر کیفی‌سازی چاپ قرآن دارند.

بی‌بهره بودن 90 درصد دانشجویان از برنامه‌های قرآنی

بنا بر این گزارش در ادامه میرزایی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم گفت: خوشحال هستیم از اینکه کارهای محتوایی انجام می‌شود. مسابقات قرآن حداکثر 10 درصد دانشجویان را تحت پوشش قرار می‌دهد. شاید بتوان گفت که ما با 90 درصد دانشجویان‌مان کاری نداریم. این 10 درصد شامل حال 460 هزار نفر می‌شود. امیدواریم با این کار بتوانیم در بحث انس با قرآن و تدبر در آن قدم‌های مفیدی برداریم.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم جزء اولین استفاده‌کنندگان از این اثر باشیم. مساجدی که در مراکز دانشگاهی ما قرار دارند قطعاً نیازمند آثار ارزشمندی نظیر قرآن حکیم هستند. امیدواریم به برکت قرآن و فعالیت‌های قرآنی به بالندگی فضاهای فرهنگی دانشگاه‌ها کمک کنیم. از افتخارات ما این است که معاونان فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری به گام برداشتن در مسیر فعالیت‌های قرآن همت دارند.