به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در حاشیه برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، نشست «روش تربیت فرزند قرآنی» با حضور حجتالاسلام والمسلمین روحالله راسل، دبیر شورای قرآن و عترت حوزههای علمیه، ساعت 16:30 در سالن شماره یک سالن اجلاس سران تشکیل شد.
وی درخصوص لزوم آشنا کردن فرزندان با قرآن کریم و ضرورت این امر، گفت: بر اساس آنچه امام صادق(ع) فرمودهاند: «مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ» همانطور که موظفیم فرزندانمان را با حضور در هیئتها بیمه اهل بیت(ع) کنیم باید بیمه قرآن نیز کنیم.
قائم مقام مرکز قرآن و عترت حوزههای علمیه اظهار کرد: باید سعی شود تا قرآن در کودکی خوانده و فراگرفته شود تا از این طریق قرآن با گوشت و خون و رگ فرزاندمان ممزوج شود.
تببین سه فرایند تربیت قرآنی فرزندان
راسل با اشاره به اینکه برای تربیت قرآنی فرزندان سه فرآیند یکی قبل از تولد، دیگری از تولد تا هنگام فراگیری الفبا و از یادگیری الفبا تا سن 9 سالگی داریم، بیان کرد: همه فرزندان و بهطور کلی تمام افراد باهوش هستند اما باید زمینه آن را پیدا کنند چنانکه برخی نیز در زمینه ریاضی، برخی دیگر در زمینه موسیقی و سایر موارد باهوش هستند.
این کارشناس رادیو قرآن ادامه داد: در صورت عدم موفقیت در یک روش باید روش را عوض کرد یعنی پدر و مادر باید ببینند تا هوش فرزند و استعدادش در چه زمینهای است. لذا در عرصه قرآنی نباید پدر و مادر، فرزندان را به زور وادار به قرآن خواندن کنند.
راسل عنوان کرد: والدین نباید فرزندان را در زمینه حفظ با هم مقایسه کنند و اگر فرزندانش در این زمینه موفق نبوده است باید روش را عوض کنند و آن راهکار را بهدرستی تشخیص دهند مثلاً در یک خانواده نحوه کارکردن با فرزندان اول، دوم و ... با وجود اینکه از یک خانواده هستند متفاوت است.
عضو کارگروه قرائت حوزههای علمیه ادامه داد: در زمینه تربیت قرآنی سعی نکنیم تا فرزندان نابغه باشند چون برخی دنبال این هستند که فرزندشان حافظ و قاری بینالمللی شوند. چون تلاش برای نابغهپروری اشتباه است بلکه باید سعی کنیم ارزشپروری کنیم.
راسل با اشاره به اینکه سعی کنیم تا فرزندانمان را دوستدار قرآن، مؤانس با قرآن و علاقهمند به قرآن پرورش دهیم، اظهار کرد: در جامعه امروز به این امر نیاز است بهگونهای که حس عدم ارزشمندی باعث میشود فرد از مسئولیت محدودی که به او واگذار شده است، برنیاید.
اثرات سوء نابغهپروری در عرصه قرآن
وی بیان کرد: اگر بهدنبال نابغهپروری در عرصه قرآن باشیم موجب دو اثر سوء میشود یکی اینکه فشار نابجا به او وارد میشود و دیگری اینکه اگر فرزندنمان به حفظ کل نرسد ملامتش میکنیم و در این هنگام در او حس بیزای از قرآن ایجاد میشود.
دبیر شورای قرآن و عترت حوزههای علمیه تصریح کرد: البته هر بچهای میتواند با برنامه و روش صحیح به توانمندیهایی دست یابد که برای آن باید تلاش کرد مانند پیدا کردن حس علاقه به قرآن، توانمندی در روخوانی قرآن، آشنا شدن با معارف برخی از آیات قرآن و حفظ کردن برخی سورهها و آیات قرآن.
وی عنوان کرد: استماع و قرائت قرآن توسط مادر در دوران بارداری در جهت آشنا کردن جنین و فرزند با قرآن نقش تأثیرگذاری دارد.
راسل ا ضافه کرد: پس از تولد نیز باید با ایجاد حس علاقه به قرآن در کودکان از طریق قرار دادن قرآن در دکور منزل و مقابل دید و علاقه نشان دادند والدین به قرآن در این راستا گام برداریم زیرا پدر و مادر بهترین الگو برای فرزندان هستند و معرفی الگوهای قرآنی از جمله حافظان، قاریان و مفسران و تهیه عکس و برچسب الگوهای قرآنی به فرزندان بهترین روش است.
وی بیان کرد: همچنین ایجاد حس اهمیت به قرآن در کودکان با برنامه ثابت روزانه تلاوت قرآن بهصورت دستهجمعی در خانه و ایجاد حس مهم بودن قرآن، ایجاد علاقه به حفظ قرآن و درگیر کردن حس باصره و سامعه فرزندان با قرآن بسیار در تربیت قرآنی آنان دارای اهمیت است.
لزوم ایجاد حس احترام به قرآن در کودکان
عضو کارگروه قرائت حوزههای علمیه عنوان کرد: همچنین باید در ایجاد حس احترام به قرآن در کودکان با اینکه از او بخواهیم تا قرآن را با احترام و با دو دست بیاورد و ببرد و سایر، ایجاد حس کنجکاوی چون پخش تلاوت قرآن در هنگام بازی بچه، خواب و یا کمی قبل از خواب بهمدت 10 تا 15 دقیقه و نوشتن آیه بر روی تخته وایت برد و ایجاد حس شیرین از قرآن با بیان قصه و داستانهای قرآنی تلاش کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید مراقب دلزدگی فرزندان از قرآن با فشارهای بیجای خانواده باشیم، تصریح کرد: باید در ابتدای راه از کودکان حفظ قرآن را در حد توانشان چون حفظ سورههای کوچک قرآن بخواهیم.